Pracownia fizyczno-chemiczna do abstrakcyjnego myślenia
Interaktywny monitor, probówki i materiały dydaktyczne na każdej ławce, eksperymenty z fizyki i chemii i nauka abstrakcyjnego myślenia - to główne założenia "Naukowca z podstawówki" - projektu, który na Dolnym Śląsku zyskał największe uznanie Fundacji KGHM Polska Miedź.
Jego autorem jest Szkoła Podstawowa nr 9 w Legnicy a organizowany przez spółkę miedziową konkurs nazywał się "Laboratoria XXI wieku".
"Udział w programie jest bezpłatny. Wystarczy tylko chcieć.
Dyrektorze, nauczycielu! Chcesz mieć nowocześnie wyposażoną szkołę to zgłoś się do konkursu "Laboratoria XXI wieku".
Rodzicu! Jeśli chcesz, żeby szkoła uczyła twoje dziecko ciekawości świata, kreatywnego myślenia - powiedz o konkursie nauczycielowi.
Uczniu! Jeśli chcesz mieć ciekawe zajęcia, rozwijać swoje pasje oraz odkrywać ciekawą stronę przedmiotów ścisłych - zachęć swojego nauczyciela do udziału w konkursie" - tak Fundacja KGHM Polska Miedź zachęcała do udziału w konkursie.
Konkurs KGHM był skierowany do szkół podstawowych. Zgodnie z jego założeniami, celem projektu było unowocześnienie bazy dydaktycznej, podniesienie jakości kształcenia chemii i fizyki poprzez wprowadzenie innowacyjnego nauczania z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu i zapewnienie optymalnych warunków kształcenia i rozwoju osobowego uczniów mających trudności w nauce przedmiotów ścisłych. Projekt miał pomóc w rozwoju pasji i zainteresowań uczniów i przysłużyć się do przygotowania ich do udziału w olimpiadach i konkursach chemiczno-fizycznych. Powinien też wspierać w budowaniu kariery zawodowej i naukowej i przygotowywać uczniów do studiów wyższych.
O granty na nowoczesne wyposażenie szkolnych pracowni chemiczno-fizycznych rywalizowały 36 szkoły podstawowe z siedmiu powiatów Zagłębia Miedziowego. Wybrano pięć pomysłów i najwyższą kwotą wynoszącą 100 tysięcy złotych uhonorowano legnicką dziewiątkę. KGHM ma klasy patronackie w szkołach średnich, w technikach i szkołach górniczych jednak - jak zwróciła uwagę Anna Szczepanik, nauczycielka chemii i fizyki a także współautorka docenionego projektu - zainteresowania dzieci budują się w szkole podstawowej. - Wtedy wybierają szkołę średnią, która ukierunkowuje je na przyszły zawód. Dlatego tak ważne jest zdobycie narzędzi do zainteresowania dzieci. Przede wszystkim do wzbudzenia zainteresowania naukami przyrodniczymi - podkreślała.
W pracowni fizyczno-chemicznej wisi już 80-calowy monitor interaktywny a wkrótce salę wypełni nowoczesny sprzęt i pomoce dydaktyczne. - Jesteśmy w trakcie realizacji projektu. Wszystko zostało zamówione w jednej firmie a ta obiecała urządzić pracownię w ciągu jednego dnia - informuje dyrektor szkoły Katarzyna Hornicka. W klasie-laboratorium uczniowie nie będą biernymi obserwatorami tylko czynnymi uczestnikami lekcji fizyki i chemii. - Skoncentrowałyśmy się na zakupie ogromnej ilości pomocy dydaktycznych dla uczniów i może dlatego Fundacja KGHM nas doceniła - zastanawia się Szczepanik. Każde z 12 stanowisk będzie wyposażone w probówki i odczynniki. Dzięki nowoczesnym pomocom naukowym uczniowie będą sami budowali modele atomów, cząsteczek i przeprowadzali proste eksperymenty. Na biurku demonstracyjnym nauczyciel będzie wykonywał skomplikowane doświadczenia. - Uczniów nie bawi już elektronika, mają jej aż zanadto. Udział w eksperymentach nauczy ich myślenia abstrakcyjnego, które pomaga w naukach ścisłych i wesprze naturalny proces rozwojowym mózgu, który aby móc się rozwijać musi doświadczać - podkreśla Szczepanik.
W legnickiej szkole uczy się 1200 dzieci. W pierwszym roku z nowoczesnej pracowni skorzysta 233 uczniów siódmych i ósmych klas. Potem grono będzie rosło, bo autorki projektu pomyślały o innych placówkach. - To projekt 3-letni. W pierwszym etapie pracownia będzie przeznaczona dla naszych uczniów. W drugim - dla uczniów innych szkół podstawowych. Powstanie koło zainteresowań, w którym będą mogli brać udział popołudniami. Chcielibyśmy też nawiązać współpracę z uczelniami wyższymi - wyliczała Szczepanik. I dodała, że kontakty zostały już nawiązane. Współpracą z legnicką szkołą podstawową jest zainteresowany Uniwersytet Wrocławski. Placówka jest otwarta również na szkolenie kadry nauczycielskiej.
Zdaniem kadry pedagogicznej, konkurs KGHM może mieć dalekosiężne rezultaty. - W momencie, kiedy uczniowie pokochają fizykę i chemię w szkole podstawowej, wybiorą szkołę średnią o tym profilu. Być może wśród uczniów są przyszli inżynierowie - zastanawia się kierująca szkołą Hornicka. Dlatego placówka i spółka miedziowa nawiązały już współpracę. Szkoła będzie organizować wycieczki do kombinatu podczas których uczniowie odwiedzą tamtejsze laboratorium. - Niech zobaczą KGHM i przekonają się, że u nas na Dolnym Śląsku są górnicy i że ten region bardzo prężnie się rozwija i daje niesamowite możliwości zawodowe - podkreślała Szczepanik.
fg
Materiał powstał we współpracy z KGHM