Polskie firmy niegotowe na wdrażanie innowacji - dlaczego polskie firmy nadal nie wykorzystują potencjału danych i AI? Badanie przekrojowe Algolytics
Większa część polskich firm rozumie znaczenie danych i sztucznej inteligencji (AI), ale wciąż mają trudności z ich efektywnym wykorzystaniem.
Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Algolytics we współpracy z SW Research oraz kluczowymi partnerami BitPeak, LeaseLink, RIFFSEC, Comperia, NovaLend, Kliniki.pl pod nazwą "Ocena dojrzałości polskich firm w obszarze analizy danych i AI" wynika, że polskie firmy wciąż nie są gotowe na efektywne wdrażanie technologii i innowacji.
Tylko 33,6% organizacji podejmuje decyzje oparte na danych, a zaledwie 27,5% posiada odpowiednie kompetencje, by w pełni wykorzystać ich potencjał. Mimo rosnącej świadomości znaczenia analizy danych i sztucznej inteligencji brakuje jasnych strategii oraz kompetencji niezbędnych do skutecznego ich wykorzystania.
Aż 2/3 wśród badanych pracowników nie jest pewnych, czy ich organizacja lub kadra zarządzająca oczekuje od nich wdrażania nowych technologii usprawniających działanie firmy. Brak jednoznacznych oczekiwań i strategii sprawia, że innowacyjne rozwiązania pozostają niewykorzystane, a rozwój organizacji spowalnia.
Z kolei 3/4 ankietowanych pracowników nie potrafi jednoznacznie określić, czy ich organizacja lub kadra menedżerska posiada odpowiednie kompetencje w obszarze danych, analityki i AI. Oznacza to, że nawet jeśli firmy dostrzegają wartość technologii, to nie mają wystarczających zasobów, aby je efektywnie wdrażać i wykorzystywać.
Brak kompetencji i spójnej strategii w zakresie analizy danych oraz sztucznej inteligencji skutkuje ograniczonym wykorzystaniem nowoczesnych technologii w biznesie. Mniej niż połowa ankietowanych (48,7%) uważa, że inwestowanie w dane i rozwój kompetencji analitycznych są kluczowe dla ich organizacji.
Co więcej, tylko 33,6% badanych deklaruje, że ich organizacje faktycznie podejmują decyzje oparte na danych, a 37,8% respondentów wskazuje, że w ich firmach oczekuje się podejmowania decyzji na podstawie analizy danych. Wciąż istniejące luki w realizacji potwierdza fakt, że jedynie 44,4% ankietowanych dostrzega wśród kadry zarządzającej realną potrzebę wykorzystania danych w procesach decyzyjnych.
Strategia w zakresie danych i AI nie jest jeszcze powszechna - 41,8% firm deklaruje posiadanie jasnego planu rozwoju w obszarze analityki danych, a 40,3% posiada strategię rozwoju w obszarze sztucznej inteligencji.
Mimo że temat regulacji prawnych i bezpieczeństwa danych często pojawia się w kontekście AI, badanie pokazuje, że kluczowym problemem jest brak kompetencji, a nie same obawy technologiczne.
- Prawie 1/3 respondentów obawia się korzystania z AI i danych na większą skalę z powodu regulacji prawnych, prywatności i bezpieczeństwa.
- 32,5% respondentów martwi się, że AI może prowadzić do redukcji etatów i zwolnień.
- 28,6% ankietowanych obawia się, że większe wykorzystanie danych może ujawnić ich brak kompetencji, co mogłoby skutkować utratą pracy.
- Prawie 1/3 firm nie wykorzystuje AI i danych w bieżącej działalności właśnie z powodu niedostatecznych kompetencji.
"Strategia danych musi wypływać z DNA organizacji, z podejścia kluczowych osób kierujących firmą. Zarządy, które nie będą inwestować w ten obszar, nie będą w stanie wyciągać wniosków wynikających z danych - mówi Marcin Ledworowski, AI Lead oraz Senior Advisor (Financial Sector) w Accenture w Polsce. - Patrząc na wyniki badań niniejszego raportu, będziemy czekać na efekty 3 do 4 lat! A już teraz trzeba zacząć budować kompetencje i traktować strategię danych jako przewagę konkurencyjną. W dużych firmach jest dużo lepsze podejście, ale i większy potencjał inwestycyjny".
"Wyniki naszego badania potwierdzają, że polskie firmy mają świadomość znaczenia danych i sztucznej inteligencji, ale brakuje im kompetencji i spójnej strategii, co ogranicza ich wykorzystanie. Kluczowym wyzwaniem jest rozwój kultury organizacyjnej opartej na danych oraz inwestycja w narzędzia analityczne i edukację pracowników" - komentuje Piotr Biegun, członek zarządu oraz Chief Operating Officer w Algolytics Technologies.
Pełne wyniki badania i szczegółowe rekomendacje dla firm są dostępne w raporcie "Ocena dojrzałości polskich firm w obszarze analizy danych i AI".
Algolytics dostarcza kompleksową Data Science Platform, która umożliwia szybką i skuteczną automatyzację procesów i decyzji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i machine learning w obszarze oceny ryzyka kredytowego, zapobiegania nadużyciom, jakości danych, prognozowania sprzedaży, rekomendacji produktowych, kampanii marketingowych, replenishmentu oraz kampanii reklamowych. Firmy z branż takich jak finanse, telco, ecommerce czy logistyka osiągają wymierne korzyści biznesowe w postaci zwiększenia sprzedaży, ograniczenia kosztów czy zwiększenia efektywności operacyjnej.
Źródło informacji: Algolytics Technologies