Piotr Kwiatkowski, Credit Agricole: Biznes może liczyć na naszą odwagę
- Poziom stóp procentowych odzwierciedla wartość pieniądza w czasie, a inflacja - to utrata jego wartości. Musi istnieć między nimi równowaga. Na rynkach finansowych mamy dziś nadpłynność, a do tego zaburzenia na rynkach surowców energetycznych i żywnościowych. To wywołuje presję płacową i wzrost inflacji - ocenia w rozmowie z Interią Piotr Kwiatkowski, prezes Credit Agricole Bank Polska.
- Opóźnienie między zmianą stóp procentowych przez bank centralny, a wpływem takiej decyzji na inflację, wynieść może nawet kilka kwartałów. W ciągu najbliższych miesięcy nie zobaczymy więc zmniejszenia inflacji, to przyjdzie trochę później. Podwyżka stóp nie zahamuje popytu na kredyty w sektorze mieszkaniowym, konsumpcyjnym czy korporacyjnym.
Pozwoli to bankom odbudować wyniki, które w roku 2020 były słabiutkie. Uwzględniając presję płacową bankom nie uda się utrzymać niskiej dynamiki wzrostu kosztów, co obserwowaliśmy w ostatnich latach. A zatem czeka nas wzrost przychodów, ale i wzrost kosztów - podkreśla szef CA Bank Polska.
- Kiedy przyszła pierwsza fala pandemii obawialiśmy się kryzysu. W jakimś sensie zażegnały go rządowe tarcze finansowe w roku 2020. W ich efekcie dziś sytuacja firm jest bardzo dobra podobnie jak sytuacja makroekonomiczna, obserwujemy szybkie odbicie gospodarcze. Nie wiem zatem czy możemy w ogóle mówić dziś o kryzysie postpandemicznym - zastanawia się prezes Kwiatkowski. - Polski PKB oparty jest na trzech filarach: eksport, konsumpcja i inwestycje. Eksporterzy notują dobre wyniki, konsumpcja ma się nieźle, najsłabiej mają się inwestycje, które nie rosną tak szybko jak byśmy chcieli. Tu jest rola banków - zwłaszcza tych, którym nie brakuje odwagi do finansowania projektów mniej typowych, oczywiście cały czas z troską o zdrowie portfela kredytowego - dodaje.
- Konsolidacja banków nie ustanie, bo ten biznes stał się bardzo kosztochłonny. Małe banki mają problemy z pokryciem wysokich kosztów stałych, a co dopiero z generowaniem zysków. Im mniejszy bank, tym bardziej chce się wyróżnić, ale głównym motywem proekologicznej strategii całej grupy CA jest świadomość - deklaruje szef CA Polska. - Mamy pierwszą na rynku ekokartę kredytową, która rozkłada się szybciej niż plastik - nie kilkaset lat, a maksymalnie kilka. Prowadzimy kampanie społeczne i oświatowe w ramach których sprzątamy rejony górskie czy nadmorskie. Ciekawostką może być płyta Dawida Podsiadło wytworzona z plastiku, któremu daliśmy drugie, a nawet trzecie życie - plastik z zużytych butelek stał się elementem scenografii jego koncertów, a teraz użyliśmy go do produkcji płyt. Dochód z ich sprzedaży zasila konto Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste - dodaje.
- Bez innowacji polskie firmy nie będą konkurencyjne. Do nas, bankowców, należy rozumieć projekt i - zgodnie z własnymi deklaracjami - odważnie na niego postawić. Wiele też zależy od odpowiednich rozwiązań prawnych ze strony rządu, a z tym - jak wiemy - różnie bywa np. gdy chodzi o energetykę odnawialną - podsumowuje Piotr Kwiatkowski.
Wojciech Szeląg
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami