"Wiedźmin" i jego następcy - Polska potęgą gamingu?

Gaming to jedna z niewielu globalnych branż, która wzrosła podczas pandemii. Są już kraje, gdzie gra ponad połowa mieszkańców - mówi Mateusz Śmieżewski, prezes GAMIVO.

  • W gry komputerowe gra ponad 3,2 mld ludzi, wartość rynku sięga 200 mld USD (wzrost o 2,1 proc. r/r)
  • W 2025 r. grać będzie 3,5 mld osób, a rynek wzrośnie do 225 mld. USD
  • Gra ponad połowa mieszkańców Japonii, Wielkiej Brytanii, Korei Płd., Meksyku i Szwecji
  • Polskie gry są popularne i cenione na całym świecie
  • Rośnie udział gier kupowanych w internecie (w Polsce ponad 83 proc.)

Biznes INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Reklama

Pandemia? W to mi graj!

- Gaming to najbardziej popularna rozrywka na świecie. Na świecie jest blisko 3,2 miliarda graczy, a liczba ta będzie tylko rosła. Wartość całego rynku przekracza 200 mld dol. Pandemia pomogła całemu e-commerce’owi, a gry to świetny sposób na spędzanie wolnego czasu, zwłaszcza dla młodych osób - mówi Śmieżewski.

Grają i płacą

- Są kraje, gdzie gracze to już ponad połowa ludności: Japonia (58 proc.), Wielka Brytania (58 proc.), Korea Płd. (57 proc.), Meksyk (53 proc.) oraz Szwecja (51 proc.). Szacuje się, że za 5 lat liderem będzie Wielka Brytania, w której grać będzie już 7 na 10 osób. Producenci dodają do gier nowe funkcjonalności np. w trakcie gry możemy kupować jakieś specjalne przedmioty czy odblokować nowe samochody w grze wyścigowej, płacąc za to niewielkie kwoty, które w skali globalnej zbierają się w ogromne sumy. Specyficzne są rynki azjatyckie (Chiny, Korea Pd.), gdzie bardziej popularne są gry typu multiplayer (MMO) - zaczynamy grę za darmo, a płacimy - o wiele więcej - w formie mikrotransakcji w jej trakcie. Również w Azji popularne są gry mobilne, zwłaszcza w Chinach, gdzie ludzie po prostu długo dojeżdżają do pracy - zwraca uwagę.

Polska producentem gier o globalnej popularności

- Rynek w Polsce przypomina inne państwa zachodnie, wyróżnia się natomiast jeśli chodzi o produkcję gier - tu wielką pracę wykonała firma CD Project i jej marka "Wiedźmin", zaczynając od pierwszej części, a już globalnym hitem stała się jej część trzecia, jedna z najlepszych gier RPG w historii. W efekcie wiele osób i firm w Polsce zajęło się produkcją gier, powstały liczne studia deweloperskie - dziś regularnie wypuszczają one nowe produkty, z których możemy być dumni - zauważa Śmieżewski.

(Prawie) koniec gier pudełkowych

- Pandemia przyspieszyła trend sprzedaży gier w wersji cyfrowej, która wypiera wersje pudełkowe. Na polskim rynku przez internet sprzedaje się już 83 proc. gier. Gracze cenią sobie szybkość i wygodę, a sama gra jest zakupem emocjonalnym - kupując w sieci możemy ją mieć natychmiast. Wielu wydawców gier w ogóle rezygnuje ze sprzedaży w wersjach pudełkowych. Myślę jednak że zawsze będą gracze, którzy chcą dostać grę w opakowaniu, by - tak jak płytę z muzyką czy filmem - móc postawić je na półce, a także ci, którzy grają na konsolach - wskazuje. 

Rozmawiał Wojciech Szeląg

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »