Miedź: Od wiatraków do e-samochodów
Miedź jest niezwykle istotna z punktu widzenia gospodarki. Wykorzystujące ją technologie zwiększają efektywność energetyczną w kluczowych obszarach, takich jak energetyka, budownictwo i przemysł.
Polityka gospodarki niskoemisyjnej sprawia, że znaczenie czerwonego metalu będzie dalej rosnaąć.
Miedź świetnie przewodzi ciepło i prąd. Jest trwała i przyjazna dla środowiska. Ze względu na odporność na wodę była używana już od czasów starożytnych jako materiał pokryć dachowych. Właściwości elektryczne miedzi są wykorzystywane przy produkcji kabli elektrycznych. Stosuje się ją również między innymi w instalacjach wodociągowych, systemach klimatyzacji oraz przy produkcji elementów grzejnych. Jest podstawą takich gałęzi przemysłu jak telekomunikacja, energetyka, transport, budownictwo czy ochrona zdrowia (ze względu na właściwości antybakteryjne).
Świat idzie obecnie w kierunku zmniejszania emisji dwutlenku węgla do atmosfery, przy jednoczesnym zachowaniu dostaw energii na rynek. W trosce o jakość powietrza wyznaczane są kolejne wyśrubowane cele. Nowa strategia klimatyczna Unii Europejskiej zakłada, że w 2050 roku miałaby ona osiągnąć neutralność, jeśli chodzi o emisję CO2. Kraje unijne kładą więc coraz większy nacisk na poprawę efektywności energetycznej, rozwój odnawialnych źródeł energii, a także energetyki rozproszonej i prosumenckiej. W tych obszarach kluczowe jest zastosowanie miedzi.
Miedź jest niezwykle ważna dla sektora energii słonecznej. Jest niezbędna do pobierania, magazynowania i dystrybucji energii ze słońca. Łączy moduły fotowoltaiczne z siecią i znajduje zastosowanie w silnikach elektrycznych służących do nachylania paneli w stronę słońca.
Według Solar Power Europe, w minionym roku w skali globalnej zainstalowano większą moc energii fotowoltaicznej niż którejkolwiek innej technologii wytwarzania energii elektrycznej. Całkowita moc zainstalowana energii słonecznej, przyłączona do sieci, wyniosła e 2017 roku 99,1 GW, podczas gdy rok wcześniej było to 76,6 GW. Całkowita moc zainstalowana energii słonecznej przekracza w tej chwili 400 GW.
Solar Power Europe szacuje, że nowa moc zainstalowana fotowoltaiki w latach 2018-2022 osiągnie 621,7 GW, co oznacza roczny wzrost na poziomie 124 GW. Tymczasem ilość miedzi zużywana w elektrowni fotowoltaicznej o mocy 1 MW wynosi między 3,1 a 4,8 tony. To z kolei oznacza, że przy założeniu średniego zużycia metalu na poziomie 4 tony na 1 MW, zapotrzebowanie na miedź branży fotowoltaicznej będzie rosło o 496 kt rocznie.
Również popularne na świecie instalacje wiatrowe nie obejdą się bez czerwonego metalu. Jest on niezbędny do produkcji generatorów, systemów uziemień i przyłączy kablowych. Przykładowo morska energetyka wiatrowa wymaga użycia około 6 ton miedzi na 1 MW energii.
W Polsce energetyka wiatrowa na morzu ma spory potencjał rozwoju. Fundacja na Rzecz Energetyki Zrównoważonej (FNEZ) szacuje go na 8-10 GW. Budowa pierwszej farmy wiatrowej w Polsce, o mocy 600 MW, może rozpocząć się w okolicach 2022 roku. Z kolei pierwsze morskie elektrownie mogą zostać przyłączone do sieci w 2025 roku. Do roku 2030 może powstać 4 GW, a do 2035 - 8 GW.
Przed producentami miedzi otwiera się też kolejna szansa - rozwój samochodów elektrycznych. W pojazdach elektrycznych jest nawet cztery razy więcej miedzi niż w tradycyjnych autach spalinowych. Miedź jest używana do budowy nowoczesnych silników hybrydowych i elektrycznych. Miedziane podzespoły umożliwiają też inteligentne zarządzanie silnikiem i przenoszenie napędu. Miedź jest używana m.in. w bateriach, falownikach, okablowaniu aut.
W pierwszym półroczu 2018 roku w Unii Europejskiej i w krajach EFTA zarejestrowanych zostało 183 285 pojazdów o napędzie elektrycznym i hybrydowym, co oznacza wzrost o ponad 42 procent rok do roku. W Polsce wzrost ten był jeszcze wyższy, wyniósł prawie 80 procent - na krajowych drogach pojawiły się w tym czasie 672 auta elektryczne. W najbliższych latach liczba samochodów o napędzie elektrycznym będzie dalej dynamicznie rosnąć. Równolegle budowana będzie infrastruktura do ładowania tego typu pojazdów, w której również miedź jest niezwykle istotna.
Przewiduje się, że popyt na miedź ze strony przemysłu motoryzacyjnego będzie stanowić 15-20 proc. globalnego zużycia, podczas gdy obecnie jest to ok. 8,5 procent. Nawet najprostszy model auta zawiera około 1 km przewodów, głównie do przesyłania danych, sygnałów sterujących i zasilania elektrycznego. W małych samochodach jest około 15 kg miedzi, w dużych, luksusowych, do 28 kg, tymczasem w aucie elektrycznym - nawet 100 kg. Szacunki rynkowe mówią, że w związku z rozwojem elektromobilności, do 2027 roku światowe zapotrzebowanie na miedź wzrośnie o 1,7 mln ton.
Sprawdź bieżące notowania KGHM na stronach BIZNES INTERIA.PL
Miedzi na rynku będzie potrzeba coraz więcej, bo nie ma prostych zamienników tego metalu w sektorach, w których jest on niezbędny. Globalne koncerny wydobywające miedź inwestują w rozwój mocy produkcyjnych. Ale wydobycie to niejedyny sposób na pozyskanie cennego metalu. Można go też w prosty sposób odzyskiwać. Przetworzenie tego metalu jest bardzo łatwe. Trudno odróżnić, czy konkretna partia pochodzi z pierwotnego wydobycia, czy z odzysku. W efekcie około jedna trzecia całkowitej produkcji to miedź z recyklingu. Metal ten może być przetwarzany w nieskończoność, bez utraty swoich właściwości.
td
Sprawdź bieżące notowania miedzi na stronach Biznes INTERIA.PL