Otwieranie granic na wakacje 2020. ABC lotów międzynarodowych - o czym pamiętać
Dzisiaj został przywrócony w Polsce międzynarodowy ruch lotniczy. Na lotniskach i w samolotach wprowadzono dodatkowe normy, które mają uchronić pasażerów przed zarażeniem koronawirusem.
Nowe zasady obowiązują jeszcze zanim pasażer wejdzie do terminalu. Przed drzwiami lotniska trzeba się pożegnać z najbliższymi. Wstęp do hali odpraw mają tylko podróżni, załogi samolotów i pracownicy. Aby przekroczyć progi lotniska trzeba się ustawić w kolejce i pamiętać, że osoby musi oddzielać co najmniej 1,5 metra.
Pierwszą rzeczą po wejściu do terminala jest założenie maseczki. Będzie ją można na chwilę zdjąć tylko podczas kontroli bezpieczeństwa, picia i jedzenia a potem dopiero po wyjściu z lotniska w kraju docelowym (o ile tamtejsze przepisy na to pozwalają). Jeśli jednak rejs trwa długo, maseczki należy zmieniać co 4 godziny - zaleca Agencja UE ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Dla podróżnych, którzy zapomnieli maski, na lotniskach ustawiono automaty, w których można je kupić. EASA zaleciła też liniom lotniczym, aby miały maski na pokładach samolotów. Z ich noszenia zostały zwolnione dzieci poniżej 6 roku życia i osoby, które ze względów zdrowotnych nie mogą ich nosić.
Trzeba też pamiętać, że do podróży podczas pandemii w strefie Schengen, nie wszędzie wystarczy dowód osobisty. Niektóre regiony - np. Madera i Wyspy Kanaryjskie (w tym wypadku do żądania archipelagu, który ma rozpocząć przyjmowanie turystów 1 lipca wciąż nie przychylił się hiszpański parlament) - domagają się od turystów przeprowadzenia testów na koronawirusa, przed odlotem, jednak nie dalej niż 4 dni wcześniej albo po przylocie.
Po wejściu do terminala, dzięki ustawionym kamerom termowizyjnym, podróżni mają mierzoną temperaturę. Jeśli odczyt wyniesie 38 stopni lub więcej, lotnisko będzie mogło odmówić pasażerowi lotu. EASA zaleca, aby odmowa dotyczyła też tych, u których istnieje podejrzenie zakażeniem koronawirusem. W takiej sytuacji, Agencja Bezpieczeństwa Powietrznego zachęca linie lotnicze do zwracania pieniędzy za bilet albo oferowania darmowej zmiany daty wylotu.
Aby uniknąć kontaktu z innymi, zalecana jest odprawa online. Na nadających bagaż w tradycyjny sposób, pracownicy lotniska będą czekali za plastikową szybą. Przed przyjazdem na lotnisko trzeba też sprawdzić czy linie lotnicze nie wprowadziły limitów dotyczących bagażu podręcznego. Na przykład LOT i Lufthansa ograniczyły bagaż podręczny do jednej sztuki nie przekraczającej 10 kg. Jedną z przyczyn ograniczeń jest uniknięcie przepychanek w samolocie, przed odlotem a potem po wylądowaniu.
Autorzy wytycznych zachęcają aby “zawsze, kiedy jest to możliwe" zachowywać między osobami dystans 1,5 metra. Dlatego też na lotniskach zamknięta jest część sklepów - chodzi przede wszystkim o małe sklepiki - a także palarnie. Zakaz obejmuje też place zabaw. Odległości 1,5 metra obowiązują też oczekujących w kolejce do wejścia na pokład. Podczas pandemii, najpierw wpuszczani są pasażerowie mający miejsca w tyle maszyny, a na końcu klasa business. Jeśli podróżni nie wchodzą przez rękaw, do ich przewiezienia wykorzystuje się więcej niż wcześniej autobusów.
Zgodnie z zaleceniami EASA, podczas lotu nie są sprzedawane produkty duty free i rzadziej oferowane są posiłki. Na krótkich dystansach niektóre linie ograniczyły je do wody i słodkiej, hermetycznie pakowanej przekąski.
Zgodnie z opublikowanym wieczorem rozporządzeniem Rady Ministrów, od dzisiaj wznowiono lotniczy ruch pasażerski niemal ze wszystkimi krajami UE i EFTA (Europejskie Porozumienie o Wolnym Handlu). Wyjątkami są: Wielka Brytania, Portugalia, Irlandia Północna i Szwecja. Jak wynika z rozporządzenia, zakaz lotów do tych krajów obowiązuje do końca czerwca.
ew