Wielkie odmrażanie polskiej gospodarki

Tarcza antykryzysowa: Setki milionów na walkę z COVID-19 od polskich firm

Odkąd na początku marca w Polsce wykryto pierwsze przypadki zakażenia koronawirusem, pomoc finansowa od polskich firm na rzecz walki z epidemią, nie przestaje płynąć. Liczy się każdy grosz, a swój wkład we wsparcie polskiej służby zdrowia mają i duzi i mali.

Pomoc na walkę z koronawirusem płynie zarówno od państwowych gigantów, jak i od prywatnych przedsiębiorców. Wszyscy są zgodni, że w obecnej sytuacji nie można nie pomagać. Służbę zdrowia wspierają także ci, którzy sami ponieśli straty w związku z epidemią.

Państwowe spółki w walce z COVID-19

Od początku trwania epidemii w Polsce PKN Orlen przeznaczył na walkę z COVID-19 ponad 100 mln złotych. Pomoc w formie rzeczowej i finansowej otrzymują przede wszystkim placówki medyczne, służby mundurowe, a także personel oraz podopieczni Domów Pomocy Społecznej. Do tej pory koncern zakupił łącznie 12 mln masek ochronnych. Pierwsza partia, ok. 3,7 mln sztuk dotarła do Polski kilka tygodni temu. Orlen jako pierwszy rozpoczął także produkcję płynu do dezynfekcji rąk na potrzeby szpitali, przychodni i instytucji publicznych. Część płynu trafiła do sprzedaży komercyjnej. W kwietniu Zakład w Jedliczu planował wyprodukować ok. 5 mln litrów płynu.

Reklama

Produkcję środka do dezynfekcji rozpoczął także KGHM Polska Miedź. Do tej pory firma przekazał płyn biobójczy Nitrospet do ponad 1,1 tys. szpitali, placówek medycznych i opieki społecznej oraz służb kryzysowych na terenie całego kraju. Początkowo produkcja wynosiła 20 tys. litrów na dobę. Obecnie jest to już 80 tys. litrów każdego dnia. Miedziowa spółka wyprodukowała już ponad 1 mln 100 tys. litrów środka dezynfekującego. Oprócz tego uruchomiła linie produkcyjne masek i fartuchów obronnych. Jeszcze w marcu KGHM dokonał zakupu sprzętu medycznego o wartości przekraczającej 15 mln dolarów. Lubińska spółka we współpracy z Lotosem przygotowała także na zlecenie KPRM transport środków ochrony osobistej Antonowem An-225 Mrija, który wylądował na Okęciu 14 kwietnia (do 25 kwietnia do Polski przyleciało 9 samolotów ze sprzętem medycznym kupionym na zlecenie KGHM).

W marcu Grupa Lotos za pośrednictwem Fundacji LOTOS przekazała 5 mln zł na walkę z koronawirusem. Pieniądze trafiły do czterech polskich szpitali na Pomorzu i w woj. zachodniopomorskim. Kolejnym krokiem koncernu było przekazanie 2 mln zł na paliwo dla 19 zakaźnych szpitali jednoimiennych w całej Polsce. 3 mln zł na walkę z koronawirusem przeznaczyła Grupa Azoty, a 2,1 mln - Enea.

Spółki Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego przeznaczyły na przeciwdziałanie epidemii 14 mln zł. PKO Leasing i Masterlease przekazały również w 100 aut osobowych na potrzeby Głównego Inspektoratu Sanitarnego i 20 samochodów dla szpitali jednoimiennych.

Wsparcie w wysokości ponad 5,4 mln złotych przekazał też Totalizator Sportowy. Od 30 marca 10 proc. ze sprzedaży wszystkich zakładów i losów zawieranych na lotto.pl przeznaczane jest na walkę z COVID-19 oraz skutkami pandemii. Do pomocy ruszyły także państwowy ubezpieczyciel. Grupa PZU przekazała dwieście samochodów służbom medycznym, które zajmują się chorymi podejrzanymi o zakażenie koronawirusem. Spółka przeznaczyła także 6 mln złotych na zakup sprzętu dla szpitali.

Inicjatywa prywatna

20 mln złotych na walkę z koronawirusem przeznaczyła Dominika Kulczyk. Darowizna Kulczyk Foundation przeznaczona została na specjalny fundusz pomocowy w ramach Fundacji Lekarze Lekarzom przy Naczelnej Izbie Lekarskiej. 15 kwietnia na poznańskim lotnisku Ławica wylądował pierwszy z czterech samolotów transportujących środki ochrony zdrowia i życia z Chin. Ze względu na ilość sprzętu - 57 ton, 470 m3 - zaplanowano w sumie 4 dostawy sprzętu. Przewoźnikiem jest LOT Cargo, wykorzystujący samoloty Dreamliner. Transport został opłacony przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów i jest realizowany w ramach akcji humanitarnej (co daje m.in. zwolnienie z cła i podatku VAT). 

Strumień pieniędzy popłynął również od Jerzego Staraka i należącej do niego grupy Pholpharma. Firma zakupiła 100 respiratorów dla polskiej służby zdrowia o łącznej wartości 7 mln złotych.

4,5 mln złotych na działania związane z zagrożeniem epidemiologicznym przekazała również Żabka Polska. 30 kwietnia firma rozpoczęła dystrybucję trzeciej już transzy jednorazowych maseczek. Sieć sprzedaje je w placówkach w najniższej cenie na rynku, która wynika z całkowitej rezygnacji z marży przez Żabkę oraz jej franczyzobiorców. Do ponad 6100 sklepów w całej Polsce trafi tym razem 12 mln maseczek, dostępnych w pakietach po 10 sztuk.

10 mln złotych na pomoc seniorom w czasie epidemii przeznaczyła Fundacja Biedronki. Pomocą objęte zostaną domy pomocy społecznej, zakłady opiekuńczo-lecznicze, hospicja i inne ośrodki sprawujące opiekę nad osobami starszymi, które zgłoszą niedobory produktów ochrony dla personelu, środków higienicznych i dezynfekujących. Fundacja Biedronki przekaże te towary nieodpłatnie. 

4 mln złotych na walkę z koronawirusem przekazał Philip Morris Polska. Agata S.A., sieć salonów z meblami i akcesoriami przeznaczyła z kolei 1 mln złotych na zakup sprzętu medycznego i środków ochrony osobistej. 

Akcję "Podwójna moc pomagania" rozpoczął Santander Polska. Do tej pory bank przekazał 2 mln złotych dla ośmiu szpitali w Polsce. Teraz trwa zbiórka w ramach której bank dopłaca złotówkę do każdej wpłaconej w darowiźnie złotówki. W ten sposób wspólnie zebrano już 3,1 mln złotych.

Mimo ogromnych problemów w związku z zamknięciem sklepów stacjonarnych w połowie marca, wsparcie płynie także od branży odzieżowej. LPP, właściciel marek Reserved, Mohito, Cropp, House i Sinsay, w ramach walki z epidemią koronawirusa, zakupiło w tym tygodniu kolejne 700 tys. maseczek ochronnych, które wkrótce trafią do potrzebujących. Gdańska firma od momentu zainicjowania akcji #LPPpomaga, przeznaczyła na ten cel już 5,4 mln złotych. Dzięki zwiększonej liczbie zamówionych środków ochronnych, wsparcie ze strony LPP otrzyma nawet 300 placówek medycznych w kraju.

20 proc. obrotu ze sklepu internetowego przekazuje na wsparcie polskiej służby zdrowia w starciu z COVID-19 także firma 4F. A to tylko niektóre przykłady pomocy udzielanej przez branżę odzieżową. 

"Jesteśmy razem. Pomagamy"

Już 35,5 mln złotych udało się pozyskać dzięki wsparciu polskich przedsiębiorstw w ramach akcji "Jesteśmy razem. Pomagamy", zainicjowanej przez firmę Drutex. A licznik wciąż bije. Zebrane pieniądze trafią do placówek służby zdrowia, osób poszkodowanych skutkami pandemii i organizacji pozarządowych.

Lista darczyńców jest długa. Pierwszy krok zrobił Drutex, przekazując jeszcze w marcu milion złotych na remont i doposażenie czterech pomorskich szpitali. Potem akcja rozkręciła się na dobre. Firma Posnet Polska S.A. zakupiła i przetransportowała do Polski 300 tys. maseczek ochronnych, 10 tys. kombinezonów medycznych, 10 tys. przyłbic ochronnych i 10 przenośnych respiratorów. Łączna wartość sprzętu, który trafił do szpitali w Warszawie, Tomaszowie Lubelskim, Puławach i Przemyślu, to milion złotych. Firma Tubądzin zakupiła dwa respiratory dla Szpitala Wojewódzkiego im. Prymasa Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Sieradzu. Teraz czeka na transport 30 tys. maseczek chirurgicznych i 20 tys. maseczek z filtrem FFP2, które trafią do placówek medycznych na terenie województwa łódzkiego.

Budimex wsparł szpitale kwotą miliona złotych. Dr Irena Eris podarowała 30 tys. sztuk kosmetyków, które trafiły do 150 placówek medycznych. Grupa Kęty wygospodarowała z kolei 600 tys. złotych na pomoc lokalnym szpitalom i pogotowiom ratunkowym. Dodatkowo przekazuje też środki płyny odkażające i przyłbice.

d.p.


INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: tarcza antykryzysowa | państwowe spółki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »