Globalne łańcuchy dostaw, czyli drugie trzęsienie ziemi
Pandemia wstrząsnęła łańcuchami dostaw, splątała je, a niektóre trwale zerwała. Zaburzenia, których źródłem był kryzys zdrowotny, izolacyjne reżimy, obostrzenia dla gospodarki, odczuło i nadal odczuwa wiele branż. Niektórych luk do dziś nie udało się wypełnić. Rytmy dostaw nie wróciły do regularności, a ceny frachtu do średnich z ostatnich dziesięcioleci.
W tej wciąż niestabilnej sytuacji pojawił się nowy poważny bodziec - wojna we wschodniej Europie, skutkująca sankcjami gospodarczymi, zaburzeniami popytu i podaży, zmianami w kierunkach i potokach dostaw surowców czy odcięciem już nieźle funkcjonujących połączeń lądowych Europy i Azji (Nowy Jedwabny Szlak).
To nowe gigantyczne zaburzenie przerosło swoją gwałtownością i zupełną nieprzewidywalnością nawet poprzednie - pandemiczne. Operatorzy musieli niemal z dnia na dzień szukać alternatywy dla towarów uwięzionych w samochodach, portach czy magazynach.
Jak zminimalizować skutki tych zaburzeń? Czy nowe kierunki i modele dostaw pozostaną z nami na dłużej? Co z kosztami tych perturbacji? Czy infrastruktura transportowo-logistyczna stworzona na czas stabilności i przewidywalności wytrzyma tę rewolucję, a jeśli nie - jakich inwestycji potrzebuje?
Zmiany w łańcuchach dostaw wywołały dyskusję o konieczności ich skrócenia i przenoszenia produkcji bliżej finalnego odbiorcy. Ta publiczna debata zrodziła jednocześnie nadzieje na nowe inwestycje, pracę i ekonomiczne korzyści. Czy - z perspektywy mijających miesięcy - uzasadnione?
Skokowy wzrost e-commerce zrodził z kolei nowe potrzeby biznesowe i infrastrukturalne. Wskazał też na nowe szanse, które wielu - operatorów, importerów i eksporterów - już wykorzystuje.
Jakie strategie mogą wzmocnić odporność biznesu na ograniczenia wynikające z perturbacji w transporcie? Jak wykorzystać aktualne trendy do zwiększenia konkurencyjności i odporności gospodarki w Europie Centralnej i w Polsce?
O zagrożeniach i szansach, wynikających z głębokiej rewolucji w światowej logistyce dostaw dyskutować, będą uczestnicy Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
W debatach poruszających wyzwania międzynarodowego importu i eksportu udział wezmą m.in.: Małgorzata Bonikowska, prezes Centrum Stosunków Międzynarodowych, prezes THINKTANK, adiunkt Akademii Finansów i Biznesu Vistula; Halina Brdulak, SGH, Członek Rady Programowej przy UN GCP ; Małgorzata Cebelińska, dyrektor ds. handlu, Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol; Sławomir Cyza, prezes, dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich; Krzysztof Domarecki, główny akcjonariusz Grupy Selena; Krzysztof Drynda, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu; Łukasz Greinke, prezes, dyrektor naczelny Morskiego Portu Gdańsk; Lars Gutheil, dyrektor generalny Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej; Piotr Kuba, członek Zarządu ds. inwestycyjnych PFR Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych; Michał H. Mrożek, wiceprezes ING Banku Śląskiego; Grzegorz Piechowiak, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. inwestycji zagranicznych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii; Federico Rosales, prezes Whirlpool Company Polska, starszy dyrektor obszaru przemysłowego North Area; Paweł Szataniak, prezes zarządu Wielton; Mourad Taoufiki, Country Manager Amazon.pl; Janusz Władyczak, prezes KUKE i Agnieszka Wolska, wiceprezeska zarządu Bank BNP Paribas.
Trwa rejestracja uczestników na XIV Europejski Kongres Gospodarczy na stronie eecpoland.pl.