Reklama

Jak bardzo społeczne działania firm są istotne dla konsumentów?

Zrównoważony rozwój od kilku lat staje się coraz ważniejszym elementem strategii zarówno dużych, międzynarodowych korporacji, jak i lokalnych firm czy nawet start-upów. Dziś prowadzenie biznesu to nie tylko dostarczanie konsumentom oferowanych przez firmy produktów czy usług – to także angażowanie się w działania na rzecz społeczeństwa i środowiska. Jak bardzo istotny jest ten właśnie aspekt działalności biznesowej dla konsumentów i czy może decydować o sukcesie lub porażce marki?

Partnerem publikacji jest organizator rankingu Best Brands Awards -  niezależna grupa komunikacyjna Group One

Sustainability, czyli zrównoważony rozwój, to pojemne, nieco skomplikowane pojęcie. Definicja ONZ mówi, że jest to rozwój, który zaspokaja aktualne potrzeby, ale nie pozostawia uszczerbku na zdolności przyszłych pokoleń do zaspokojenia własnych. By go osiągnąć, kluczowe są trzy równie ważne elementy: wzrost gospodarczy, ochrona środowiska i integracja społeczna. Zawiera się w tym również postulat likwidacji ubóstwa - zrównoważony rozwój ma oznaczać sprawiedliwy wzrost gospodarczy, większe i równe możliwości dla wszystkich, podnoszenie standardu życia, ale też zmniejszać nierówności i zrównoważone gospodarowanie zasobami naturalnymi.

Reklama

Jak opowiedzieć o zrównoważonym rozwoju?

Jak pokazać konsumentom, że działamy w zgodzie z założeniami zrównoważonego rozwoju? Obok działań marketingowych i reklamowych, dedykowanych strategii zrównoważonego rozwoju, spora część firm przygotowuje specjalne raporty, w których w ustrukturyzowany sposób opisuje i podsumowuje swoją pracę w tym zakresie oraz wyznacza cele na kolejne lata. Warto podkreślić, że idea zrównoważonego rozwoju i troski o środowisko oraz społeczności powinna zacząć się od samej organizacji. Ograniczenie produkcji śmieci, zanieczyszczeń i śladu węglowego, dobór sprawdzonych i działających zgodnie z przepisami dostawców, opracowanie przejrzystych zasad funkcjonowania firmy to tylko część inicjatyw, jakie mogą rozpocząć zieloną przemianę w firmie. Ważne jest też zaangażowanie pracowników: okazuje się, że są oni chętni do włączania się w wolontariat - wystarczy tylko dać im taką możliwość! Z punktu widzenia konsumenta równie istotne jest to, czy firma dba o środowisko nie tylko podczas procesu produkcyjnego, ale także na sam koniec cyklu życia produktu. Dlatego bardzo dobrze odbierane są komunikaty umieszczane na przykład na opakowaniach produktów, informujące nie tylko o ich zawartości i przeznaczeniu, ale ułatwiające segregowanie odpadów, jakie powstają w wyniku zużycia zakupionego artykułu.

Informowanie o tym, czy i w jaki sposób firma działa w kwestiach związanych ze zrównoważonym rozwojem, niedługo może stać się obowiązkiem. Choć już teraz wiele korporacji publikuje coroczne raporty na ten temat, Komisja Europejska planuje na październik 2022 wdrożenie Corporate Sustainability Reporting Directive, nowej dyrektywy narzucającej niektórym spółkom obowiązek raportowania tych kwestii. Już teraz obowiązuje unijna Taksonomia - zespół reguł, które z jednej strony ujednolicają terminologię i prowadzą do zminimalizowania green washingu, a z drugiej wprowadzają preferencje dla inwestowania w proekologiczne rozwiązania. Warto też wspomnieć o normie PN-ISO 26000, czyli zbiorze praktyk i wskazówek dotyczących CSR-u, opracowanych przez Międzynarodową Organizację Standaryzacyjną.

Zamiana zachowania konsumentów i zrównoważony rozwój

Od początku pandemii konsumenci zwracają coraz większą uwagę na kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Zmiana oczekiwań konsumentów w naturalny sposób wpłynęła na to, w jaki sposób firmy podchodzą do prowadzenia biznesu. Po pierwszych miesiącach wynikających z pandemii obostrzeń Ipsos przeprowadził badanie, które pokazało zmianę zachowania Polaków na bardziej proekologiczne: niemal co drugi z nas boi się kryzysu klimatycznego, tyle samo zaczęło przykładać większą uwagę do segregacji śmieci. Z kolei aż 40 proc. ankietowanych deklarowało, że nawet po pandemii chce kupować mniej rzeczy, a co piąty - że będzie kupował te produkty, które są przyjazne dla środowiska [1].

Nagroda za zrównoważony rozwój

To, czy konkretny produkt czy usługa powstała w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju, z roku na rok staje się coraz ważniejsze dla konsumentów. Potwierdza to choćby ubiegłoroczne badanie pracowni Ipsos, w którym co drugi ankietowany uważa, że prywatne firmy powinny ponieść wysiłek, by przeciwdziałać katastrofie klimatycznej [2].

Zrównoważony rozwój jest dziś niezwykle ważny dla konsumentów i możemy zakładać, że ten trend będzie wzrastać. Dlatego w pierwszej polskiej edycji jednego z najbardziej prestiżowych rankingów badających siłę marek - Best Brands Awards - jedna z nagród zostanie przyznana w kategorii Best Sustainable Brand. Nagroda ma trafić do tej marki, która odpowiedziała na ten niezwykle istotny trend konsumencki i dostosowała swoją działalność do zasad zrównoważonego rozwoju. Co ważne, wyboru dokonają sami konsumenci - w pierwszej polskiej edycji partner merytoryczny rankingu, GfK Polonia, zapytał o zdanie ponad pięć tysięcy respondentów. W ten sposób organizatorzy badania nie tylko oddają głos tym najbardziej zainteresowanym, ale i rośnie waga i wiarygodność samej nagrody, która staje się dowodem prawdziwego docenienia przez konsumentów.

Partnerem publikacji jest organizator rankingu Best Brands Awards -  niezależna grupa komunikacyjna Group One

[1] Ipsos, Jak pandemia zmieniła nasz stosunek do ekologii?, 2020, https://www.ipsos.com/pl-pl/jak-epidemia-zmienila-nasz-stosunek-do-ekologii

[2] Ipsos Views, Addressing The Sustainablity Say-Do-Gap, 2021, https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication/documents/2021-07/Ipsos-Views_Addressing-the-Sustainability-Say-Do-Gap.pdf

Wasze komentarze
No hate

Wyrażaj emocje pomagając!

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym i nasyconym nienawiścią komentarzom. Nie zgadzamy się także na szerzenie dezinformacji.

Zachęcamy natomiast do dzielenia się dobrem i wspierania akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy” na rzecz najmłodszych dotkniętych tragedią wojny. Prosimy o przelewy z dopiskiem „Dzieciom Ukrainy” na konto: ().

Możliwe są również płatności online i przekazywanie wsparcia materialnego. Więcej informacji na stronie: Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »