Faktura elektroniczna

Poniedziałek, 30 września 2024 (10:08) Aktualizacja Poniedziałek, 30 września 2024 (10:09)
Faktura elektroniczna to dokument wystawiony w formie elektronicznej, w dowolnym formacie. Definicja i regulacje dotyczące faktur elektronicznych zostały sprecyzowane w punkcie 32 artykułu 2 ustawy o VAT.
Faktura elektroniczna - najważniejsze informacje
Faktura elektroniczna /123RF/PICSEL

Faktura elektroniczna - najważniejsze informacje

Pojawiają się pytania, czy skan faktury może być traktowany jako faktura elektroniczna – odpowiedź brzmi tak, pod warunkiem, że wersja papierowa nie została wystawiona ani przekazana kontrahentowi. Elektroniczny obieg faktur wspiera rozwój narzędzi do kontroli i standaryzacji procesów związanych z fakturami VAT, takich jak JPK, mechanizm podzielonej płatności oraz Centralny Rejestr Faktur. Od 2018 roku istnieje również obowiązek prowadzenia rejestrów VAT w formie elektronicznej. 

Co musi zawierać faktura elektroniczna? 

Zgodnie z Ustawą o VAT faktura elektroniczna musi zawierać określone elementy: 
  • data wystawienia faktury, 
  • kolejny numer faktury, nadany w ramach serii, umożliwiający identyfikację faktury, 
  • imię i nazwisko lub nazwa oraz adres podatnika, 
  • imię i nazwisko lub nazwa nabywcy towarów lub usług, 
  • numer identyfikacji podatkowej podatnika, 
  • numer identyfikujący nabywcę towarów lub usług dla celów podatkowych, 
  • data dostawy towarów lub wykonania usługi, lub data otrzymania zapłaty, jeśli jest określona i różni się od daty wystawienia faktury, 
  • nazwa towaru lub usługi, 
  • miara i ilość dostarczonych towarów lub zakres świadczonych usług, 
  • cena jednostkowa netto towaru lub usługi (bez podatku), 
  • kwoty rabatów, 
  • wartość sprzedaży netto, czyli wartość transakcji bez kwoty podatku, 
  • stawka podatku, 
  • suma wartości sprzedaży netto, podzielona według różnych stawek podatkowych i sprzedaży zwolnionej z podatku, 
  • kwota podatku od wartości sprzedaży netto, z podziałem na poszczególne stawki podatkowe, 
  • całkowita kwota należności. 
Możliwe jest wystawianie faktur korygujących i duplikatów do faktur, które zostały pierwotnie wystawione elektronicznie. Jednak problem pojawia się, gdy próbujemy wygenerować faktury korygujące lub duplikaty w formie elektronicznej do faktury, która pierwotnie została wystawiona na papierze. W tej kwestii istnieje wiele różnych interpretacji. Obecnie takie działanie jest dozwolone, pod warunkiem że odbiorca wyrazi na to zgodę. 

Jak długo trzeba przechowywać fakturę elektroniczną? 

Zgodnie z ustawą, faktury elektroniczne, podobnie jak tradycyjne faktury papierowe, podlegają pięcioletniemu okresowi przedawnienia, który liczony jest od końca roku kalendarzowego, a obliczany jest od momentu upływu pięciu lat od terminu płatności podatku. Podatnik ma obowiązek przechowywania faktur przez cały ten okres. 

Co to jest KSeF? 

Początkowo planowano, że od 1 lipca 2024 roku wszyscy czynni podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Następnie, od 1 stycznia 2025 roku, obowiązek ten miał również objąć podatników korzystających ze zwolnienia podmiotowego oraz tych, którzy wykonują działalność zwolnioną przedmiotowo z VAT.

Jednakże Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wprowadzenie obowiązkowego KSeF zostanie przesunięte na późniejszy termin. Ministerstwo Finansów zapowiada, że obowiązkowy KSeF zostanie wprowadzony nie wcześniej niż 1 stycznia 2025 roku. 

Zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) 

Faktura ustrukturyzowana jest uznawana za wystawioną w dniu, kiedy zostanie przesłana do KSeF. Dzień, w którym w systemie KSeF przydzielony zostanie numer identyfikujący fakturę, uznaje się za dzień, w którym faktura ustrukturyzowana została otrzymana. Jeżeli faktura ustrukturyzowana jest udostępniana nabywcy, który nie ma obowiązku korzystania z KSeF, za datę jej otrzymania przyjmuje się dzień, w którym nabywca faktycznie ją otrzyma.

W przypadku faktur korygujących i duplikatów do faktur wystawionych elektronicznie, ich wystawienie jest możliwe. Problem pojawia się jednak, gdy próbuje się wystawić faktury korygujące lub duplikaty w formie elektronicznej do faktur, które pierwotnie zostały wystawione w wersji papierowej. Na ten temat istnieje wiele różnych interpretacji. Obecnie jednak jest to dozwolone, pod warunkiem, że odbiorca wyrazi na to zgodę. 

Faktura elektroniczna - Wiadomości

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »