Wypłata środków z obligacji skarbowych gotówką ograniczona
Dziś na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków emitowania obligacji skarbowych oferowanych w sieci sprzedaży detalicznej. Jak podał resort, wypłata środków z obligacji detalicznych w gotówce będzie możliwa tylko w niektórych placówkach banków, będących agentami emisji. Jak podało Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu, konieczność zmiany rozporządzenia jest efektem postępującej digitalizacji banków, które pełnią rolę agentów emisji, czyli PKO BP i Banku Pekao.
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
"Ze względu na ograniczenia obrotu gotówkowego i coraz powszechniej stosowany obrót bezgotówkowy banki wprowadziły ograniczenia w zakresie obsługi kasowej w swoich placówkach, a w części placówek nie jest w ogóle prowadzona obsługa kasowa. Zmiany te również dotyczą banków pełniących rolę agenta emisji obligacji. W związku z tym nie jest możliwy wykup obligacji oraz wypłata odsetek lub innych należności ubocznych gotówką w dowolnym punkcie obsługi klienta. Dlatego też proponuje się w powyższym zakresie zmianę (...) poprzez wskazanie, że odbiór gotówką środków z wykupu oraz odsetek lub innych należności ubocznych będzie jedynie możliwy w punktach obsługi klienta prowadzących obsługę kasową" - stwierdzono w uzasadnieniu.
Resort chce także zapisać, że wykup obligacji oraz wypłata należnych odsetek lub innych należności ubocznych będzie następować przelewem na rachunek posiadacza obligacji, na zasadach określonych w liście emisyjnym bez ich uszczegóławiania, jak dotychczas, w rozporządzeniu.
"Pozwoli to emitentowi na bardziej elastyczne dostosowywanie sposobu realizacji świadczeń z tytułu skarbowych papierów wartościowych do potrzeb klientów, jak i wymogów określonych przepisami prawa. Wypłaty przelewem możliwe byłyby zarówno na rachunek bankowy jak i rachunek pieniężny" - wskazano w rozporządzeniu.
W rozporządzeniu proponuje się także wpisanie zakazu przenoszenia obligacji zapisanych w rejestrze nabywców prowadzonym przez jednego agenta emisji do rejestru nabywców obligacji prowadzonego przez drugiego agenta emisji. Takie rozwiązanie ma pozwolić na uniknięcie sytuacji, w której możliwość przenoszenia obligacji pomiędzy rejestrami spowodowałaby konieczność dokonywania zmian przez jednego agenta w rejestrze drugiego agenta.
MF chce także zmienić zasady sprzedaży obligacji poza systemem obrotu instrumentami finansowymi, a więc np. dokonanej w formie aktu notarialnego.
"Zmiana polega na wprowadzeniu wymogu stawienia się w punkcie sprzedaży obligacji jedynie nabywcy w sytuacji, kiedy umowa przenosząca własność obligacji została zawarta w formie aktu notarialnego albo w formie pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym i zawiera dyspozycję zbywcy w zakresie przeniesienia obligacji na nabywcę oraz określa nazwę i termin wykupu obligacji będących przedmiotem umowy. Obecnie w punkcie sprzedaży obligacji muszą stawić się obie strony takiej umowy. Dodatkowo w zakresie obrotu obligacjami na rynku wtórnym zrezygnowano z przedkładania dokumentu potwierdzenia nabycia obligacji, które otrzymał zbywca obligacji nabywając je od emitenta" - podano w uzasadnieniu.
Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2023 r.