Nadchodzą rewolucyjne zmiany w PUE ZUS. Będzie łatwa nawigacja i nowy wygląd serwisu

PUE zamienia się w eZUS, zmieni interfejs i wprowadzi bardziej intuicyjną i przyjazną nawigację. - Wygląd będzie dostosowany do serwisu obywatel.gov.pl, na którym się wzorujemy. Nazewnictwo w ścieżkach nawigacyjnych będzie dostosowane do tego, jak klienci rozumieją informacje z ZUS. To obecnie jest problematyczne - mówi Interii Magdalena Mazur-Wolak, dyrektor Departamentu Relacji z Klientami, ZUS. Najpierw będą zmiany dla płatników, a potem dla osób indywidualnych.

  • W trzecim kwartale tego roku planowane jest oddanie użytkownikom nowej odsłony funkcji dla płatników składek.
  • Nowa wizualizacja już na pierwszy rzut oka pokaże, czy klient ma zadłużenie, bo saldo będzie widoczne od razu.
  • Nazewnictwo w ścieżkach nawigacyjnych będzie dostosowane do tego, jak klienci rozumieją informacje z ZUS. To obecnie jest problematyczne dla osób, które rzadko korzystają z systemu.
  • Wygląd PUE ZUS będzie dostosowany do serwisu obywatel.gov.pl, na którym się wzorujemy - zapowiada dyr. Magdalena Mazur-Wolak

Reklama

Monika Krześniak-Sajewicz, Interia: ZUS zapowiadał kilka miesięcy temu, że będą duże zmiany w elektronicznych kontach PUE, bo obecna wersja serwisu jest przestarzała i trudna w obsłudze dla użytkowników. Czy już wiadomo, kiedy te zasadnicze zmiany zostaną wprowadzone?

Magdalena Mazur-Wolak, dyr. Departamentu Relacji z Klientami, ZUS: - W maju tego roku planujemy zmiany związane z rozszerzeniem możliwości logowania do portalu PUE/eZUS przy wykorzystaniu kodu QR i aplikacji mZUS dla klienta indywidualnego.

- W aplikacji mobilnej nowością będzie też możliwość wygenerowania zaświadczeń na różne cele. Klienci korzystają już z takiej funkcji w portalu PUE/eZUS, a od maja będzie możliwość skorzystania z niej w aplikacji mobilnej. Chodzi o takie sytuacje, kiedy potrzebne są zaświadczenia do różnych celów - na przykład do uzyskania wsparcia finansowego czy kredytu. Zaświadczenia są elektroniczne, podpisywane pieczęcią ZUS i tak samo ważne, jak te wydane w placówce ZUS przez naszego pracownika.

- W samym portalu PUE/eZUS kontynuujemy dużą zmianę, którą nazywamy rebrandingiem. Poprawiamy interfejs graficzny portalu, jego intuicyjność i ścieżki obsługi. W najbliższym czasie wprowadzimy kolejne zmiany w obszarze logowania i rejestracji na portalu. Natomiast w trzecim kwartale tego roku planujemy oddanie użytkownikom nowej odsłony funkcji dla płatników składek, tzw. rolę płatnika składek. Mamy przygotowane makiety nowych wizualizacji, które zaprojektowaliśmy wspólnie z Centralnym Ośrodkiem Informatyki (COI). Na nich przeprowadziliśmy badania z użytkownikami czyli klientami ZUS.

- Jednocześnie pracujemy nad zmianą formularzy, żeby miały formę kreatorów. Chcemy, by poprzez pytania poprowadziły klienta krok po kroku w prawidłowym wypełnieniu właściwego formularza i podaniu wszystkich wymaganych informacji. Dzięki temu klient nie będzie musiał znać nazwy czy skrótu odpowiedniego formularza wniosku, a swoją sprawę będzie mógł sprawnie przekazać do ZUS.

Wracając jeszcze do tegorocznych zmian dla płatników - to jak rozumiem będzie kluczowe dla kadrowych, księgowych i prowadzących działalność gospodarczą? 

- Tak, zarówno dużych, jak i małych przedsiębiorstw, biur rachunkowych, czyli dla każdego, kto opłaca składki. Zmieni się sposób prezentowania informacji, zarządzania wiadomościami, będą uproszczenia w poruszania się po portalu. Nowa wizualizacja już na pierwszy rzut oka pokaże, czy klient ma zadłużenie, bo saldo będzie widoczne od razu. Będzie można poprzez określone zakładki wejść głębiej w informacje, a układ nawigacyjny będzie dużo prostszy.

Czyli będzie dużo łatwiej sprawdzić informacje, do których teraz trzeba się "dogrzebać", przeklikując wielokrotnie poszczególne zakładki?

- Tak, bo układ nawigacyjny, nazewnictwo, sposób ułożenia będzie taki, że przebieg postępu sprawy będzie widoczny. Jeśli składam wniosek w kilku krokach, będę widzieć, w którym kroku jestem i jak daleko do końca procesu. Wprowadzamy wiele zmian dotyczących układu nawigacyjnego i intuicyjności.

A kiedy będą zmiany dla indywidualnych osób?

 - W przyszłym roku. Na razie za wcześnie, by zadeklarować, czy to będzie pierwsza połowa, czy druga połowa roku. Musimy to robić po kolei. Obecnie razem z COI pracujemy nad makietami. Najpierw projektowane są nowe ekrany, które są oddawane do wykonawcy, z którym razem piszemy dokumentację, jak ma działać system, opisując szczegółowo wszystkie funkcje. Następnie wytwarzane jest oprogramowanie. 

- Jeśli chodzi o klientów indywidualnych, to duża zmiana będzie polegała na połączeniu dwóch ról: ubezpieczonego i świadczeniobiorcy. Dzisiaj osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę ma obie role, bo może być na zasiłku i zyskuje wtedy rolę świadczeniobiorcy, a w trakcie zatrudnienia jest ubezpieczonym. My to połączymy, więc klient indywidualny będzie miał jedną rolę. Dla klientów to nie było zrozumiałe, często nie wiedzieli, co to znaczy rola świadczeniobiorcy. Klient indywidualny, czyli taki, który nie prowadzi działalności i nie odprowadza składek - może być zatrudnionym, członkiem rodziny, pobierającym zasiłek, być emerytem lub rencistą. Jeśli natomiast jednocześnie prowadzi działalność, to wówczas będzie miał także rolę płatnika składek. Czyli będą dwie role, a nie trzy, jak to jest obecnie.

Czy osobom indywidualnym łatwiej będzie dotrzeć do konkretnej informacji? Z tym jest problem, bo przykładowo po corocznej waloryzacji kapitału emerytalnego, wiele osób chce sprawdzić tę informację i zobaczyć swoje nowe prognozy przyszłej emerytury, a nie wszyscy sobie z tym radzą.

- Te ścieżki będą uproszczone i bardziej intuicyjne, więc łatwej będzie znaleźć konkretne informacje. Nie trzeba będzie się zastawiać, w jakiej roli ma podaną tę informację. Klient indywidualny będzie miał wszystko w jednym miejscu, podzielone na bloki. Na pierwszym ekranie będą informacje, czy jest ubezpieczonym i ilu ma płatników. Jeśli ktoś ma więcej niż jedną umowę, na przykład umowę zlecenie i umowę o pracę, wszystko będzie widoczne na pierwszym ekranie. 

- Dalej można wejść w głąb i zobaczyć informacje o członkach rodziny zgłoszonych do ubezpieczenia. Nazewnictwo w ścieżkach nawigacyjnych będzie dostosowane do tego, jak klienci rozumieją informacje z ZUS. To obecnie jest problematyczne dla osób, które rzadko korzystają z systemu. System był projektowany w 2010 roku, a wdrażany w 2012 roku. Minęło 15 lat, więc zmiany są konieczne i mamy tego świadomość. Był to jeden z pierwszych e-urzędów, więc nie było doświadczeń z innych instytucji.

A sam interfejs i wygląd strony?

Wygląd będzie dostosowany do serwisu obywatel.gov.pl, na którym się wzorujemy. Projektujemy zmiany razem z COI, więc kolorystyka i wiele elementów wizualnych będzie podobnych do tych, które są na obywatel.gov.pl. No i zmieniamy nazwę - powoli przechodzimy z PUE ZUS na eZUS. PUE myliło się klientom z ePUAP. Z kolei nazwa Platforma Usług Elektronicznych jest zbyt długa i skomplikowana. Robiliśmy badania i konkurs na nazwę. Okazało się, że eZUS jest najprostszy i łatwy do skojarzenia z systemem ZUS.

Rozmawiała Monika Krześniak-Sajewicz  

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) | PUE ZUS
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »