Składki na infrastrukturę
Kapitałowy system emerytalny może odegrać w naszym kraju ważną rolę we współfinansowaniu inwestycji w infrastrukturę, np. budowy autostrad, lotnisk i innych obiektów w branży transportowej i telekomunikacji.
Realizacja tego celu wymaga jednak szybkiego przekształcenia sposobu finansowania inwestycji. Więcej projektów powinno być finansowane poprzez rynki finansowe - podkreśla prof. Marek Góra, współtwórca koncepcji reformy systemu emerytalnego. Bezpośrednie angażowanie pieniędzy pochodzących ze składek w inwestycje infrastrukturalne jest niedopuszczalne, ale korzystne byłoby inwestowanie aktywów otwartych funduszy emerytalnych w instrumenty finansowe emitowane przez firmy, realizujące takie projekty. Należy dążyć do zastąpienia obligacji skarbowych w portfelach ofe obligacjami prywatnych firm i gminnymi, które finansują inwestycje w infrastrukturę - sądzi prof. Góra. W związku z tym z czasem trzeba będzie podwyższyć limity inwestowania funduszy w papiery dłużne i to niezależnie od tego, że wymaga tego od nas Unia Europejska - mówi Marek Góra. Ekonomista ocenia, że ten kierunek działalności OFE przyniósłby korzyści zarówno firmom inwestującym w infrastrukturę, dostarczając im kapitału, rynkom instytucjonalnym, rozwojowi gospodarczemu, budżetowi, zmniejszając jego wydatki, i samemu systemowi emerytalnemu.
Prof. Góra uważa za nieuzasadnioną niechęć likwidowanego właśnie Urzędu Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi do konsolidacji na rynku OFE, tym bardziej że żadnych zastrzeżeń do łączenia powszechnych towarzystw emerytalnych i przejmowania OFE nie zgłaszał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.