Chiński gigant handlu JD.com stworzy sieć sklepów spożywczych w Europie! Ruszają pierwsze placówki Ochama
JD.com - główny rywal Alibaby na chińskim rynku - uruchomi stacjonarne sklepy spożywcze na naszym kontynencie - poinformował portal wiadomoscihandlowe.pl. Krajem, od którego operator rozpocznie ekspansję w Europie, będzie Holandia. Pierwszy sklep dopiero co został otwarty, a kolejne trzy ruszą niebawem. Fizycznym punktom sprzedaży towarzyszyć będzie e-sklep. Czy europejskie, w tym polskie sieci handlowe mają się czego bać?
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
JD.com nie będzie działać w Europie pod swoim głównym logo m.in. ze względu na to, że z tego znaku towarowego korzysta już znana brytyjska sieć placówek z odzieżą sportową JD Sports. Zamiast tego Chińczycy postawili na szyld Ochama. Sklep z takim logo ruszył w czwartek w mieście Leiden, a obecnie firma szykuje się do uruchomienia placówek w Diemen k. Amsterdamu, Rotterdamie i Utrechcie. O sprawie jako pierwszy napisał portal distrifood.nl.
Kannan Qian, dyrektor generalny JD International Logistics Europe, w rozmowie z "Retail Trends" podkreślił, że Holandia stanowić będzie "bramę do Europy". - To szybko rozwijający się, konkurencyjny rynek z wieloma dużymi miastami, w których mieszka wielu ludzi. Ponadto Holandia położona jest w centrum Europy Zachodniej - powiedział Qian. Warto też przypomnieć, że na początku 2021 r. JD.com uruchomiło centrum dystrybucyjne w holenderskim Venray, blisko granicy z Niemcami.
W sklepach Ochama będzie można kupić artykuły spożywcze, a także AGD, akcesoria domowe, elektronikę użytkową, ubrania, artykuły dla dzieci i inne produkty. Do asortymentu trafić mają wyroby popularnych i znanych marek. Sprzedawane będą m.in. produkty Unilevera, Heinekena, L'Oreal i Procter&Gamble. Oferta sklepów ma być na tyle bogata, aby klient w jednym miejscu był w stanie zaspokoić wszystkie podstawowe potrzeby (one-stop shopping).
Sklepom stacjonarnym sieci Ochama towarzyszyć będzie e-sklep wraz z dedykowaną aplikacją mobilną. Zakupy internetowe klienci zamówią do domu lub odbiorą w placówce fizycznej. Firma zapowiada inwestycje w "innowacyjne punkty odbioru".
- Ochama zapewnia zupełnie nowe doświadczenie zakupowe. Jesteśmy po to, aby zakupy online były łatwiejsze, prostsze i szybsze. Znajdziesz u nas wszystko, czego potrzebujesz - zapewnia JD.com. Wraz z otwarciem pierwszego sklepu w Holandii zadebiutował program lojalnościowy, którego członkowie będą mogli liczyć na zniżkę 10 proc. na zakupy oraz specjalne rabaty na niektóre produkty. Ochama będzie rozwijać zakupy w modelu subskrypcyjnym, podobnym do Amazon Prime w USA (dostawy żywności z Amazon Fresh i Whole Foods do abonentów).
Warto przypomnieć, że - jak informowaliśmy jako pierwsi na portalu wiadomoscihandlowe.pl - w marcu 2021 r. JD.com otworzyło po cichu centrum dystrybucyjne w Polsce, przy granicy z Niemcami. Firma chwaliła się wówczas, że polski magazyn wraz z innym centrum dystrybucyjnym otwartym k. Frankfurtu nad Menem "są w stanie pokryć cały obszar Europy, zapewniając klientom wygodną i szybką realizację zamówień w modelu fulfillment". Choć otwieranie magazynów w Polsce po to, by obsługiwać z nich rynki zachodnie nie jest zjawiskiem nowym, to jednak nie można wykluczyć, że prędzej czy później JD.com pojawi się również w naszym kraju z własną platformą marketplace, a może i sklepami spożywczymi Ochama.
JD.com, którego podstawowy biznes to handel internetowy, prowadzi działalność także w wielu innych obszarach, takich jak AI, robotyka, samochody autonomiczne. Firma osiągnęła w 2020 r. przychody przekraczające 114 mld dolarów amerykańskich. JD.com wygenerowało przy tym zysk netto rzędu 7,5 mld dolarów.
Zobacz nowe artykuły w promocyjnych cenach na ding.pl
Od 2018 r. JD.com rozwija w Chinach sieć supermarketów 7Fresh, naszpikowanych nowoczesnymi technologiami (inteligentne wózki zakupowe podążające za klientem, systemy rozpoznawania twarzy do automatycznych płatności). Placówki sieci łączą zalety sklepu stacjonarnego, punktu odbioru zamówień internetowych, a także lokalu gastronomicznego. Ogłoszone publicznie plany zakładały uruchomienie ok. 500 supermarketów 7Fresh w ciągu pięciu lat.
O JD.com w branży handlu spożywczego najgłośniej było jednak wiosną 2017 r. Wówczas szef firmy Richard Liu ogłosił, że JD zamierza zbudować franczyzową sieć sklepów convenience, która obejmie swoim zasięgiem całe Chiny. W ciągu pięciu lat miało powstać - uwaga - aż milion takich sklepów, a pod koniec 2019 r. tempo otwarć miało wynosić tysiąc sklepów dziennie. Plany te szybko zostały porzucone po tym jak JD.com przekonało się, jak bardzo nierealna jest ich realizacja.
Paweł Jachowski