Chiński gigant handlu JD.com stworzy sieć sklepów spożywczych w Europie! Ruszają pierwsze placówki Ochama

JD.com - główny rywal Alibaby na chińskim rynku - uruchomi stacjonarne sklepy spożywcze na naszym kontynencie - poinformował portal wiadomoscihandlowe.pl. Krajem, od którego operator rozpocznie ekspansję w Europie, będzie Holandia. Pierwszy sklep dopiero co został otwarty, a kolejne trzy ruszą niebawem. Fizycznym punktom sprzedaży towarzyszyć będzie e-sklep. Czy europejskie, w tym polskie sieci handlowe mają się czego bać?

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

JD.com nie będzie działać w Europie pod swoim głównym logo m.in. ze względu na to, że z tego znaku towarowego korzysta już znana brytyjska sieć placówek z odzieżą sportową JD Sports. Zamiast tego Chińczycy postawili na szyld Ochama. Sklep z takim logo ruszył w czwartek w mieście Leiden, a obecnie firma szykuje się do uruchomienia placówek w Diemen k. Amsterdamu, Rotterdamie i Utrechcie. O sprawie jako pierwszy napisał portal distrifood.nl.

Reklama

Kannan Qian, dyrektor generalny JD International Logistics Europe, w rozmowie z "Retail Trends" podkreślił, że Holandia stanowić będzie "bramę do Europy". - To szybko rozwijający się, konkurencyjny rynek z wieloma dużymi miastami, w których mieszka wielu ludzi. Ponadto Holandia położona jest w centrum Europy Zachodniej - powiedział Qian. Warto też przypomnieć, że na początku 2021 r. JD.com uruchomiło centrum dystrybucyjne w holenderskim Venray, blisko granicy z Niemcami.

W sklepach Ochama będzie można kupić artykuły spożywcze, a także AGD, akcesoria domowe, elektronikę użytkową, ubrania, artykuły dla dzieci i inne produkty. Do asortymentu trafić mają wyroby popularnych i znanych marek. Sprzedawane będą m.in. produkty Unilevera, Heinekena, L'Oreal i Procter&Gamble. Oferta sklepów ma być na tyle bogata, aby klient w jednym miejscu był w stanie zaspokoić wszystkie podstawowe potrzeby (one-stop shopping).

Sklepom stacjonarnym sieci Ochama towarzyszyć będzie e-sklep wraz z dedykowaną aplikacją mobilną. Zakupy internetowe klienci zamówią do domu lub odbiorą w placówce fizycznej. Firma zapowiada inwestycje w "innowacyjne punkty odbioru".

- Ochama zapewnia zupełnie nowe doświadczenie zakupowe. Jesteśmy po to, aby zakupy online były łatwiejsze, prostsze i szybsze. Znajdziesz u nas wszystko, czego potrzebujesz - zapewnia JD.com. Wraz z otwarciem pierwszego sklepu w Holandii zadebiutował program lojalnościowy, którego członkowie będą mogli liczyć na zniżkę 10 proc. na zakupy oraz specjalne rabaty na niektóre produkty. Ochama będzie rozwijać zakupy w modelu subskrypcyjnym, podobnym do Amazon Prime w USA (dostawy żywności z Amazon Fresh i Whole Foods do abonentów).

Warto przypomnieć, że - jak informowaliśmy jako pierwsi na portalu wiadomoscihandlowe.pl - w marcu 2021 r. JD.com otworzyło po cichu centrum dystrybucyjne w Polsce, przy granicy z Niemcami. Firma chwaliła się wówczas, że polski magazyn wraz z innym centrum dystrybucyjnym otwartym k. Frankfurtu nad Menem "są w stanie pokryć cały obszar Europy, zapewniając klientom wygodną i szybką realizację zamówień w modelu fulfillment". Choć otwieranie magazynów w Polsce po to, by obsługiwać z nich rynki zachodnie nie jest zjawiskiem nowym, to jednak nie można wykluczyć, że prędzej czy później JD.com pojawi się również w naszym kraju z własną platformą marketplace, a może i sklepami spożywczymi Ochama.

JD.com, którego podstawowy biznes to handel internetowy, prowadzi działalność także w wielu innych obszarach, takich jak AI, robotyka, samochody autonomiczne. Firma osiągnęła w 2020 r. przychody przekraczające 114 mld dolarów amerykańskich. JD.com wygenerowało przy tym zysk netto rzędu 7,5 mld dolarów.

Zobacz nowe artykuły w promocyjnych cenach na ding.pl

Od 2018 r. JD.com rozwija w Chinach sieć supermarketów 7Fresh, naszpikowanych nowoczesnymi technologiami (inteligentne wózki zakupowe podążające za klientem, systemy rozpoznawania twarzy do automatycznych płatności). Placówki sieci łączą zalety sklepu stacjonarnego, punktu odbioru zamówień internetowych, a także lokalu gastronomicznego. Ogłoszone publicznie plany zakładały uruchomienie ok. 500 supermarketów 7Fresh w ciągu pięciu lat.

O JD.com w branży handlu spożywczego najgłośniej było jednak wiosną 2017 r. Wówczas szef firmy Richard Liu ogłosił, że JD zamierza zbudować franczyzową sieć sklepów convenience, która obejmie swoim zasięgiem całe Chiny. W ciągu pięciu lat miało powstać - uwaga - aż milion takich sklepów, a pod koniec 2019 r. tempo otwarć miało wynosić tysiąc sklepów dziennie. Plany te szybko zostały porzucone po tym jak JD.com przekonało się, jak bardzo nierealna jest ich realizacja.

Paweł Jachowski

wiadomoscihandlowe.pl
Dowiedz się więcej na temat: sklep spożywczy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »