E-commerce: Nowa ustawa konsumencka - co zmienia i jak wpłynie na e-sklepy?

25 grudnia obowiązywać zacznie nowa ustawa konsumencka. Od tego dnia zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy, zobowiązani będą do stosowania nowych przepisów. Przed tą datą powinniśmy dostosować e-sklep do nowego prawa, które zmieni sposób prowadzenia e-handlu w Polsce oraz przekształci wygląd sklepów internetowych.

Nowa ustawa w znacznym stopniu reguluje funkcjonowanie e-sklepów. Konieczność przebudowy stron internetowych czy zmiany regulaminów świadczenia usług drogą elektroniczną to tylko część nowości jakie musi wprowadzić każdy przedsiębiorca. Okazuje się jednak, że większość sklepów nie rozpoczęła jeszcze działań w tym zakresie, a na przygotowanie się do obowiązywania nowego prawa pozostało mało czasu. Przedsiębiorców silnie zmotywuje także groźba kary. Niedostosowanie się do nowych regulacji może poskutkować utratą nawet 10 proc. przychodów sklepu z ubiegłego roku.

Reklama

Zagwarantowanie sobie spokoju podczas okresu świątecznego nie jest jednak specjalnie trudne. W tym celu przygotowaliśmy zestawienie kluczowych zmian, które każdy właściciel sklepu internetowego powinien wprowadzić na własnej stronie oraz wskazówki jakie obowiązki informacyjne będzie miał sprzedawca wobec swoich klientów. Opisaliśmy również zmiany, które nadają nowe uprawnienia przedsiębiorców. Wdrożenie przepisów wymaga modyfikacji regulaminów, w szczególności e-sklepów i portali internetowych. Trzeba również dostosować ścieżki zakupowe do regulacji nowej ustawy.

Nowelizacja wymusza na sprzedawcach spełnienie aż 21 obowiązków informacyjnych. Główne zmiany jakie powinniśmy wprowadzić, to edycja regulaminów i strony głównej sklepu. Większość wymaganych informacji takich jak prawo do odstąpienia od umowy, przebieg procesu reklamacji oraz szczegółowe informacje o sprzedającym powinny znaleźć się w zasadach korzystania z usług sklepu. Wszystkie wymagane informacje powinny być łatwo dostępne dla kupujących online. W takim wypadku możemy stworzyć osobną podstronę z informacjami o kosztach czy też o oferowanych metodach płatności.

Bardzo ważną zmianą jest proces składania zamówienia. Nowa ustawa będzie wymagać, aby na końcu ścieżki zakupowej pojawiła się nazwa przycisku z komunikatem dotyczącym płatności. Klient powinien zdawać sobie sprawę, że jego zamówienie wiąże się z koniecznością zapłaty, dlatego też przed ostatecznym zatwierdzeniem zakupu powinna pojawić się informacja o nazwie "Zamówienie z obowiązkiem zakupu". Oprócz nowego, potwierdzającego zakup przycisku nowa ustawa reguluje również wygląd ostatniej strony, w której powinny znaleźć się informacje na temat wybranego produktu, a także całkowity koszt realizacji zamówienia, w którego skład wchodzą koszty wysyłki.

Każdy sprzedawca zobowiązany jest także do potwierdzenia zawarcia umowy. Taka informacja powinna zostać dostarczona do klienta najpóźniej w dniu dostarczenia zamówienia. Dzięki nowej ustawie potwierdzenie to będzie mogło zostać zapisane na trwałym nośniku. W trakcie obowiązywania starej ustawy informacje te wysyłane były na piśmie, dlatego też ta zmiana będzie znacznym ułatwieniem dla przedsiębiorców. Dzięki niej do maila potwierdzającego zamówienie właściciele sklepów będą mogli dołączyć więcej szczegółów, między innymi ważne informacje o prawie do odstąpienia od umowy.

W nowej ustawie o prawach konsumenta właśnie to uprawnienie jest jednym z ważniejszych elementów w relacjach pomiędzy sprzedającym, a kupującym. Jedną ze zmian jest wydłużony czas na odstąpienie od umowy z 10 na 14 dni i to bez podania przyczyny. Ustawa poszerza obowiązki informacyjne właścicieli sklepów, którzy powinni dostarczyć kupującemu szczegółowe dane o sposobie i terminie odstąpienia od umowy. Jeżeli kupujący nie otrzyma takiej wiedzy od sprzedawcy, to w przypadku rezygnacji z zakupionego produktu, przedsiębiorca jest zobowiązany pokryć koszty odesłania towaru. Bardzo ważną kwestią z jakiej powinien zdawać sobie sprawę każdy właściciel sklepu jest wydłużenie możliwości zwrotu produktu nawet do roku w przypadku jeśli kupujący nie otrzyma wyraźnych informacji dotyczących odstąpienia od umowy. W takiej sytuacji będzie można oddać produkt używany lub nawet uszkodzony! Jeżeli jednak informacja zostanie w klarowny sposób przedstawiona kupującemu, to w przypadku zwrotu, klient ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości wynikające z nieodpowiedniego użytkowania towaru.

Kolejną nowością jest koszyk zakupowy. Dodanie produktu do koszyka oznacza rozpoczęcie procesu zakupu online i to właśnie w tym miejscu najpóźniej powinny pojawić się szczegółowe informacje o oferowanych metodach płatności, krajach dostawy i dostawcach. Użytkownik powinien wiedzieć w jaki sposób zostanie zrealizowane jego zamówienie i za pośrednictwem jakiej firmy zostanie dostarczony produkt. O tych zmianach mówi art. 18 ustawy, choć nie sugeruje on, iż dane te powinny się znajdować w koszyku- możemy je umieścić wcześniej na stronie informacyjnej produktu.

W każdym procesie zakupowym główną rolę odgrywa strona produktowa. To na niej przedsiębiorca powinien umieścić adnotacje o czasie realizacji zamówienia, kosztach dostawy a przede wszystkim o cenie i głównych cechach produktu. W ten sposób kupujący nie musi szukać tak ważnych informacji na innych podstronach sklepu internetowego. Dzięki temu może dużo szybciej przystąpić do ważnego dla nas zakupu.

Spora część sklepów internetowych stoi teraz przed ogromnym wyzwaniem dotyczącym zmian regulaminów, procedur i często layoutu sklepu. Nowa ustawa wejdzie w życie już 25 grudnia 2014 r. Lepiej więc przygotować się do tych zadań wcześniej, biorąc pod uwagę rozmiar zmian zwłaszcza w przededniu świąt, ich wprowadzenie będzie nie lada wyzwaniem. Trzeba również pamiętać, że niedopełnienie tych obowiązków pociągnie za sobą sankcje prawne, a co za tym idzie - srogie kary finansowe. A w ten sposób żaden przedsiębiorca nie chciałby rozpoczynać nowego roku.

Krystian Kucharski

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »