Reklama

Internauci chcą korzystać z elektronicznych ofert i tego oczekują od sieci handlowych

Z badania, przeprowadzonego przez Mobile Institute, na zlecenie Grupy AdRetail, wynika, że 73 proc. internautów nie korzysta już z drukowanych gazetek promocyjnych i katalogów produktowych.

Tylko 27 proc. wciąż po nie sięga. Natomiast 69 proc. respondentów deklaruje, że przegląda elektroniczne wersje. 31 proc. nie posługuje się nimi. Co ważne, 53 proc. uważa, że sieci handlowe powinny przejść na wydawanie e-gazetek ze względu na ekologię. Niespełna połowa badanych ma odmienną opinię. Ponadto 51 proc. twierdzi, że ww. działanie nie poprawiłoby ich zdania o danym sklepie.

Komórki od urodzenia

Reklama

Aż 73 proc. respondentów deklaruje, że nie korzysta już z drukowanych gazetek promocyjnych i katalogów produktowych. 27 proc. jeszcze do nich zagląda. Zdaniem Karola Kamińskiego z Grupy AdRetail, na tak niewielkie zainteresowanie tradycyjnymi wydaniami wpływa kilka czynników. Polacy coraz częściej postrzegają papier jako mało ekologiczne narzędzie. Społeczeństwo dojrzewa i widzi, że zmiany klimatyczne mocno postępują. I reaguje na to właśnie w ten sposób. Ponadto w dorosłe życie wchodzą już osoby, którym telefony komórkowe i komputery towarzyszą praktycznie od urodzenia. Dla nich to najbardziej naturalne kanały informacyjne.

Działają rutynowo

- Aż 69 proc. badanych konsumentów sięga do elektronicznych gazetek promocyjnych, a 31 proc. nie korzysta z nich. Zapewne ta druga grupa działa rutynowo, czyniąc zakupy w sposób powtarzający od kilku pokoleń. Wśród internautów, którzy brali udział w badaniu, osoby o tradycyjnym podejściu muszą należeć do zdecydowanej mniejszości - stwierdza dr Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

W którym kierunku pójdą sklepy?

Ponad połowa badanych uważa, że sieci handlowe powinny przejść na wydawanie e-gazetek ze względu na ekologię. Niewiele mniej osób ma na ten temat odmienne zdanie - niecałe 50 proc. Jak stwierdza Karol Kamiński, te wyniki wyraźnie pokazują, w którym kierunku powinny iść sklepy. 53 proc. to naprawdę wysoki odsetek, biorąc pod uwagę to, że jeszcze kilka lat temu wynosił ok. 10-15 proc. Należy też dodać, że tego typu deklaracjami konsumenci poniekąd już teraz wymuszają na sieciach, żeby zwiększały nakłady e-gazetek kosztem tradycyjnego druku.

Drukowane gazetki utrzymają się

- Moim zdaniem, klasyczne i elektroniczne komunikowanie ofertowe jest tak samo potrzebne na rynku. Proporcje z pewnością zmienią się na korzyść przekazu cyfrowego. Jednak drukowane gazetki utrzymają się, przynajmniej w celu prezentowania części asortymentu, tj. specjalistycznego i luksusowego. Dotyczy to także żywności - dodaje dr Faliński.

Należy też zaznaczyć, że wydawanie e-gazetek ze względów ekologicznych nie poprawiłoby opinii ponad połowy internatów na temat sieci handlowych. Tak stwierdza 51 proc. badanych, w tym 34 proc. jest tego pewnych. Z kolei 49 proc. respondentów ma odwrotne zdanie, ale tylko 21 proc. osób w tej grupie wyraża to stanowczo.

- Szala z pewnością przechyli się na stronę tych osób, które będą myślały, że wydawanie e-gazetek poprawi wizerunek sklepów. Oczywiście w tej kwestii muszą też zadziałać sieci handlowe, które często same zapracowały sobie na negatywne opinie. Powinny wprowadzić takie działania, które szerzej włączą eko-myślenie wśród konsumentów. I trzeba wyraźnie dodać, że wszyscy na tym skorzystamy - podsumowuje Karol Kamiński.

- - - - - -

Badanie zostało zrealizowane pod koniec 2019 roku przez Mobile Institute, na zlecenie Grupy AdRetail. Wykorzystano responsywne ankiety CAWI (Computer-Assisted Web Interview). Łącznie zebrano opinie 2046 internautów. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej i odpowiadała strukturze polskich użytkowników Internetu pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »