Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku? Gdzie taki wniosek złożyć?
Śmierć bliskiej osoby nie oznacza, że spadkobiercy otrzymują majątek bez konieczności rozpoczęcia drogi formalnej. Dotyczy to zarówno dziedziczenia ustawowego, jak i testamentowego. Najważniejszym elementem tej drogi jest złożenie wniosku o stwierdzenie nabycia spadku. Sprawdź, jak napisać taki wniosek i gdzie go złożyć.
Spadek, czyli majątek, który zostawiła po sobie zmarła osoba, musi zostać rozdysponowany w odpowiedni sposób. Dotyczy to nie tylko spełnienia ostatniej woli testatora (w przypadku, gdy został sporządzony testament) lub przepisów dotyczących dziedziczenia. Konieczne jest również zachowanie wszelkich formalności. Jedną z nich jest właśnie złożenie wniosku o stwierdzenie nabycia spadku. Chodzi o określenie kręgu osób, które są uprawnione do spadkobrania po zmarłym członku rodziny.
Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku ma prawo złożyć każda osoba, która ma w takim działaniu interes. Nie muszą to być jedynie spadkobiercy, gdyż w tym przypadku można działać w interesie nie tylko prawnym, ale również faktycznym, majątkowym, moralnym czy społecznym. Oznacza to, że wniosek może złożyć np. wierzyciel. Na etapie postępowania sądowego konieczne będzie udowodnienie istnienia takie interesu.
Czytaj również: Czy rodzice mogą przepisać mieszkanie na dziecko? Takie są zasady darowizny
W przypadku składania wniosku o stwierdzenie nabycia spadku nie ma ustawowego terminu, w którym konieczne jest jego złożenie. Może to być nawet 10 czy 25 lat po śmierci spadkodawcy, ale nie wcześniej niż przed upływem sześciu miesięcy od otwarcia spadku. Konieczne jest jednak zachowanie odpowiedniej formy dokumentu. Jeśli nie czujemy się na siłach w samodzielnym stworzeniu takiego wniosku, możemy skorzystać z pomocy adwokata lub radcy prawnego, który specjalizuje się w sprawach spadkowych.
Możliwe jest również skorzystanie z gotowych wzorów wniosków o stwierdzenie nabycia spadku. Pamiętajmy jednak, że jakąkolwiek formę wybierzemy, musi w niej być uwzględniona podstawa nabycia spadku. W tym przypadku wybieramy między dziedziczeniem ustawowym a testamentowym. Konieczne jest także własnoręczne podpisanie wniosku, nawet jeśli korzystamy z gotowego formularza. Niespełnienie tego warunku będzie skutkowało odrzuceniem dokumentów.
W prawym górnym rogu wniosku umieszczamy miejscowość oraz datę. Linijkę niżej, po lewej stronie, wpisujemy dane wnioskodawcy i uczestników. W miejscu nadawcy (linijkę niżej po prawej stronie) wpisujemy dane sądu, do którego kierujemy wniosek. W piśmie powinny się również znaleźć takie elementy jak:
- imię i nazwisko spadkodawcy,
- data zgonu,
- adres ostatniego miejsca zamieszkania,
- imiona i nazwiska spadkobierców oraz stopień pokrewieństwa ze zmarłym,
- imię i nazwisko zmarłego.
Równie ważne, co dopełnienie względów formalnych podczas wypełniania wniosku, jest jego uzupełnienie załącznikami. Wśród nich powinien znaleźć się odpis wniosku wraz z załącznikami, odpis aktu zgonu spadkodawcy, odpisy aktów stanu cywilnego spadkobierców (np. urodzenia, małżeństwa) oraz oryginał testamentu — jeśli istnieje.
Do wniosku o stwierdzenie nabycia spadku należy również dołączyć potwierdzenie uiszczenia opłaty za złożenie wniosku oraz potwierdzenie uiszczenia opłaty za wpis do Krajowego Rejestru Spadków. W pierwszym przypadku jest to 100 złotych, w drugim — 5 złotych.
Czytaj również: Ceny drewna opałowego 2023. Co to jest kubik drewna i ile kosztuje?
Każda osoba, która ma interes w złożeniu wniosku o nabycie spadku, musi złożyć odpowiednie dokumenty do sądu rejonowego. W pierwszej kolejności będzie to sąd rejonowy właściwy dla miejsca ostatniego zwykłego pobytu zmarłego. Jeśli nie będzie możliwości ustalenia takich danych, w drugiej kolejności wniosek składa się do sądu rejonowego właściwego dla miejsca położenia majątku spadkowego lub jego części.
Gdy również tych kryteriów nie da się ustalić, w ostateczności wniosek o nabycie spadku składa się do sądu rejonowego właściwego dla miasta stołecznego Warszawy. Złożenie dokumentów oznacza, że rozpoczyna się sprawa sądowa o nabycie spadku. W jej następstwie wydawane jest postanowienie, które po uprawomocnieniu zostaje wpisane do Rejestru Spadkowego.
Zobacz także:
Urodziłeś się w latach 1948-1969? Zobacz, może przysługuje ci wcześniejsza emerytura
Dziedziczysz spadek? Zapłać 100 złotych i złóż szybko ten wniosek