Nowy obowiązek dla sprzedających i wynajmujących mieszkania. Za ważny dokument zapłacisz nawet 1000 zł
Świadectwo charakterystyki energetycznej już od 28 kwietnia stanie się obowiązkiem dla wielu właścicieli domów i mieszkań w Polsce. Od tego momentu osoby, które chcą sprzedać lub wynająć nieruchomość, będą musiały posiadać jej "paszport energetyczny". Dokument ten określa orientacyjne roczne zapotrzebowanie na energię, a tym samym to, ile będzie kosztować utrzymanie budynku lub lokalu. Koszt wyrobienia waha się od 400 do ponad 1000 zł.
Świadectwo charakterystyki energetycznej to inaczej certyfikat lub paszport energetyczny, który powstaje na podstawie obliczeń związanych z zapotrzebowaniem na energię niezbędną do ogrzewania i wentylacji, przygotowania ciepłej wody, a także klimatyzacji i oświetlenia.
Dokument ten zawiera:
- dane budynku lub jego części,
- charakterystykę energetyczną budynku,
- zalecenia określające zakres i rodzaj robót budowlano-instalacyjnych, które poprawią charakterystykę energetyczną budynku lub jego części,
- oświadczenie osoby sporządzającej świadectwo, że dokument ten został wpisany do Centralnego Rejestru Charakterystyki Energetycznej Budynków.
Dzięki temu właściciel, najemca lub użytkownik nieruchomości może określić orientacyjne roczne zapotrzebowanie na energię, a tym samym koszt utrzymania. Informacje zawarte w świadectwie energetycznym trafiają do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB).
Świadectwo charakterystyki energetycznej jest wymagane od 2009 r. dla właścicieli nowych nieruchomości. Dokument jest sporządzany na etapie projektowania budynku. W myśl nowych przepisów obowiązek posiadania certyfikatu energetycznego będzie dotyczył nie tylko budynków wybudowanych po 2009 r., ale również tych wybudowanych wcześniej.
Od 28 kwietnia 2023 r. posiadanie świadectwa charakterystyki energetycznej będzie wymagane również w sytuacji budowy, a także w przypadku sprzedaży lub wynajmu nieruchomości. Ponadto świadectwo charakterystyki energetycznej będzie wymagane zawsze, gdy budynek lub jego część zostanie poddany termomodernizacji, czyli np. ociepleniu, wymianie okien lub zmianie źródła ciepła.
Nowe przepisy zakładają, że właściciel mieszkania przy sprzedaży nieruchomości jest zobowiązany przekazać nabywcy świadectwo charakterystyki energetycznej. Certyfikat energetyczny powinien trafić do kupującego przy zawarciu umowy sprzedaży albo zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.
To dobra informacja dla osób, które planują zakup nieruchomości. Eksperci wskazują, że dołączenie do dokumentacji budynku świadectwa energetycznego pozwoli w dłuższej perspektywie zwrócić większą uwagę na aspekt energetyczny pod kątem ekonomicznym.
Właściciele mieszkań, którzy w momencie wejścia w życie nowelizacji wynajmują swoje nieruchomości, zastanawiają się, czy w świetle nowych przepisów obecnie zawarte umowy najmu będą musiały być uzupełnione o świadectwo energetyczne. Odpowiedź brzmi - nie. Obowiązek sporządzania świadectwa energetycznego w przypadku umów najmu mieszkania będzie dotyczył tych zawartych po wprowadzeniu ustawy w życie. Dla umów podpisanych wcześniej takiej konieczności nie będzie.
Świadectwo charakterystyki energetycznej może wystawić osoba z odpowiednimi uprawnieniami z zakresu budownictwa. Aby uzyskać odpowiedni dokument, należy zgłosić się do osoby, która oferuje usługi sporządzenia świadectw energetycznych. Pełną listę specjalistów uprawnionych do wystawiania tego typu dokumentów można znaleźć w Centralnym Rejestrze Charakterystyki Energetycznej Budynków.
Ile kosztuje świadectwo energetyczne? Koszt uzyskania dokumentu, w zależności od regionu Polski, wynosi od 400 zł do nawet 1000 zł i więcej. Oprócz lokalizacji, wpływ na cenę ma między innymi wielkość budynku i jego przeznaczenie, stopień skomplikowania bryły, zastosowane instalacje oraz dostępność dokumentacji technicznej.
Właściciele domów i mieszkań, którzy po wejściu w życie nowych przepisów, nie będą w posiadaniu świadectwa energetycznego, muszą liczyć się z grzywną w wysokości nawet 5 tys. zł.
Zobacz także:
Ulga na dziecko 2023. Dochód może ją zablokować w trzech wypadkach
Emerytura tylko na wniosek. W ZUS musisz złożyć odpowiednie dokumenty
Seria i numer dowodu osobistego. Jakie informacje kryją w sobie liczby?