Kiedy przysługuje odszkodowanie za odwołany albo opóźniony lot?
Nasz lot jest odwołany albo opóźniony? Pasażer, który doznał takiej nieprzyjemności ze strony linii lotniczych, ma prawo do odszkodowania. To może wynieść nawet 600 euro. Ale muszą zostać spełnione konkretne warunki. W końcu nie każdy samolot wylatujący po czasie jest uznany za opóźniony. Jak złożyć wniosek odszkodowanie oraz jakie warunki muszą być spełnione?
- Odszkodowanie za odwołany albo opóźniony lot możemy dostać wyłącznie w konkretnych sytuacjach.
- Kwota takiego odszkodowania może się różnić w zależności od długości trasy.
- Ile pieniędzy możemy odzyskać z powodu opóźnienia samolotu i co przysługuje nam przy odwołaniu lotu?
Każdy pasażer który wylatuje z lotnisk na terenie Unii Europejskiej musi znać rozporządzenie WE 261/2004. Ten dokument zawiera szczegółowe zapisy, do których muszą stosować się linie lotnicze.
Jakie prawa mają pasażerowie w rozporządzeniu WE 261/2004? W dokumencie zostały zawarte zapisy o obowiązkach linii lotniczej w sytuacji, gdy:
- lot został odwołany
- lot jest opóźniony
- pasażer ma bilet na lot, ale nie został wpuszczony na pokład (tzw. overbooking)
- pasażer został umieszczony w klasie niższej lub wyższej niż ta wskazana na bilecie lotniczym
- bagaż pasażera zaginął, został uszkodzony albo dostarczony z opóźnieniem.
Prawa pasażerów linii lotniczych ujęte w unijnym rozporządzeniu mają zastosowanie w kilku sytuacjach:
- Lot jest w obrębie Unii Europejskiej i obsługuje go linia lotnicza z UE albo z kraju spoza Unii.
- Lot jest z kraju Unii Europejskiej do kraju poza UE i obsługują go linie unijne albo spoza Unii.
- Lot jest z kraju spoza Unii Europejskiej do kraju unijnego i obsługuje go linia zarejestrowana w kraju UE.
- W przypadku jeszcze nieotrzymanych świadczeń (odszkodowanie, zmiana planu podróży, pomoc ze strony linii lotniczych) na podstawie odpowiednich przepisów kraju spoza UE w związku z problemami dotyczącymi danego lotu.
Rozporządzenie obejmuje 27 krajów unijnych, a także Gwadelupę, Gujanę Francuską, Martynikę, Reunion, Majottę, Saint-Martin (Antyle Francuskie), Azory, Maderę i Wyspy Kanaryjskie. Przepisy mają również zastosowanie w przypadku lotów do i z Islandii, Norwegii i Szwajcarii.
Od 1 stycznia 2021 roku przepisy UE nie mają już zastosowania do przypadków odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub opóźnienia lotów z Wielkiej Brytanii do UE w sytuacji, gdy lot jest obsługiwany przez przewoźnika brytyjskiego lub innego przewoźnika spoza Unii.
Odszkodowanie za opóźniony lot możemy zgłosić w momencie, w którym samolot wylądował na lotnisku docelowym minimum 3 godziny później (licząc od czasu rozkładowego).
Kwota odszkodowania zależna jest od długości lotu.
- Za lot do 1500 kilometrów przysługuje nam odszkodowanie w wysokości 250 euro.
- Za lot powyżej 1500 km w obrębie UE i wszystkie inne loty od 1500 do 3500 km otrzymamy 400 euro.
- Za opóźnienie lotów długodystansowych (trasa powyżej 3500 km) możemy dostać nawet 600 euro.
Opóźnienie lub odwołanie lotu może wynikać z wielu czynników. Wśród nich możemy wymienić opóźnienia w ramach kontroli lotniczej. Może się okazać, że samolot, którym mieliśmy lecieć, nie przeszedł kontroli technicznej.
Przyczyną może być również opóźnienie w sprzątaniu samolotu, jego załadunku lub dostawy paliwa.
Opóźnienie wynikać może również ze złych warunków atmosferycznych czy dużego nasilenia ruchu lotniczego. Dodatkowo jeśli loty danego przewoźnika już wcześniej miały opóźnienie, możemy liczyć się z tym, że nas również to czeka.
Ostatnią z sytuacji jest bezpieczeństwo pasażerów. Loty mogą zostać odwołane w sytuacji ewakuacji ludzi na terminalu lub niesprawnego sprzętu.