Reklama

Kiedy przysługuje odszkodowanie za odwołany albo opóźniony lot?

Nasz lot jest odwołany albo opóźniony? Pasażer, który doznał takiej nieprzyjemności ze strony linii lotniczych, ma prawo do odszkodowania. To może wynieść nawet 600 euro. Ale muszą zostać spełnione konkretne warunki. W końcu nie każdy samolot wylatujący po czasie jest uznany za opóźniony. Jak złożyć wniosek odszkodowanie oraz jakie warunki muszą być spełnione?

  • Odszkodowanie za odwołany albo opóźniony lot możemy dostać wyłącznie w konkretnych sytuacjach. 
  • Kwota takiego odszkodowania może się różnić w zależności od długości trasy. 
  • Ile pieniędzy możemy odzyskać z powodu opóźnienia samolotu i co przysługuje nam przy odwołaniu lotu?

Jakie prawa mają pasażerowie linii lotniczych?

Każdy pasażer który wylatuje z lotnisk na terenie Unii Europejskiej musi znać rozporządzenie WE 261/2004. Ten dokument zawiera szczegółowe zapisy, do których muszą stosować się linie lotnicze.

Jakie prawa mają pasażerowie w rozporządzeniu WE 261/2004? W dokumencie zostały zawarte zapisy o obowiązkach linii lotniczej w sytuacji, gdy:

Reklama

  • lot został odwołany
  • lot jest opóźniony
  • pasażer ma bilet na lot, ale nie został wpuszczony na pokład (tzw. overbooking)
  • pasażer został umieszczony w klasie niższej lub wyższej niż ta wskazana na bilecie lotniczym
  • bagaż pasażera zaginął, został uszkodzony albo dostarczony z opóźnieniem.

Prawa pasażerów linii lotniczych ujęte w unijnym rozporządzeniu mają zastosowanie w kilku sytuacjach:

  • Lot jest w obrębie Unii Europejskiej i obsługuje go linia lotnicza z UE albo z kraju spoza Unii.
  • Lot jest z kraju Unii Europejskiej do kraju poza UE i obsługują go linie unijne albo spoza Unii.
  • Lot jest z kraju spoza Unii Europejskiej do kraju unijnego i obsługuje go linia zarejestrowana w kraju UE.
  • W przypadku jeszcze nieotrzymanych świadczeń (odszkodowanie, zmiana planu podróży, pomoc ze strony linii lotniczych) na podstawie odpowiednich przepisów kraju spoza UE w związku z problemami dotyczącymi danego lotu.

Rozporządzenie obejmuje 27 krajów unijnych, a także Gwadelupę, Gujanę Francuską, Martynikę, Reunion, Majottę, Saint-Martin (Antyle Francuskie), Azory, Maderę i Wyspy Kanaryjskie. Przepisy mają również zastosowanie w przypadku lotów do i z Islandii, Norwegii i Szwajcarii. 

Od 1 stycznia 2021 roku przepisy UE nie mają już zastosowania do przypadków odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub opóźnienia lotów z Wielkiej Brytanii do UE w sytuacji, gdy lot jest obsługiwany przez przewoźnika brytyjskiego lub innego przewoźnika spoza Unii. 

Kiedy przysługuje nam odszkodowanie za opóźniony lot?

Odszkodowanie za opóźniony lot możemy zgłosić w momencie, w którym samolot wylądował na lotnisku docelowym minimum 3 godziny później (licząc od czasu rozkładowego)

Kwota odszkodowania zależna jest od długości lotu. 

  • Za lot do 1500 kilometrów przysługuje nam odszkodowanie w wysokości 250 euro
  • Za lot powyżej 1500 km w obrębie UE i wszystkie inne loty od 1500 do 3500 km otrzymamy 400 euro
  • Za opóźnienie lotów długodystansowych (trasa powyżej 3500 km) możemy dostać nawet 600 euro.



Dlaczego lot jest opóźniony?

Opóźnienie lub odwołanie lotu może wynikać z wielu czynników. Wśród nich możemy wymienić opóźnienia w ramach kontroli lotniczej. Może się okazać, że samolot, którym mieliśmy lecieć, nie przeszedł kontroli technicznej.

Przyczyną może być również opóźnienie w sprzątaniu samolotu, jego załadunku lub dostawy paliwa.

Opóźnienie wynikać może również ze złych warunków atmosferycznych czy dużego nasilenia ruchu lotniczego. Dodatkowo jeśli loty danego przewoźnika już wcześniej miały opóźnienie, możemy liczyć się z tym, że nas również to czeka. 

Ostatnią z sytuacji jest bezpieczeństwo pasażerów. Loty mogą zostać odwołane w sytuacji ewakuacji ludzi na terminalu lub niesprawnego sprzętu.

Ogłoszenie o opóźnieniach może przekazać nam dowolny pracownik personelu lotniczego. Niestety przyczyny opóźnień przedstawione są w bardzo ogólnikowy sposób. Powoduje to dezinformację pasażerów, którzy nie wiedzą, co robić dalej.

Jak złożyć reklamację za opóźniony lot?

Istnieje kilka możliwości złożenia reklamacji za opóźniony lot. Pierwszą z nich jest wypełnienie formularza przewoźnika, u którego mieliśmy zakupiony bilet. Zazwyczaj wniosek taki znajduje się na stronie internetowej danej firmy. 

Można też go pobrać bezpośrednio od pracowników lotniska. Należy w nim zawrzeć wszelkie informacje o locie, dane osobowe, przyczynę opóźnienia i roszczenia. Wniosek taki możemy złożyć najpóźniej rok po zdarzeniu.

Jeśli przewoźnik odrzucił nasz wniosek, możemy próbować dalej. Tym razem kierujemy się ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażerów. Przeważnie działa ona obok Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Skargę możemy złożyć nawet po 30 dniach od opóźnionego lotu.

Brak uznania zgłoszenia przez ULC powoduje ostatnią drogę wywalczenia swoich racji - proces administracyjno-sądowy. Należy w takiej sytuacji skontaktować się z pośrednikiem, który odpowiada za prawa pasażerów. Prawnicy dokładnie wiedzą jak złożyć pismo reklamacyjne oraz mogą skierować sprawę na drogę sądową.

Jak sprawdzić opóźniony lot?

Rzetelnym źródłem mówiącym o opóźnieniu lub odwołaniu samolotu jest strona internetowa przewoźnika

Oprócz tego istnieją radary lotów, które monitorują wszystkie loty w czasie rzeczywistym. Wśród nich znajduje się strona flightradar24.com. Znajdziemy na niej obecne położenie naszego samolotu, jego model oraz historię kursu. 

Kiedy następuje odwołanie lotu?

Odwołanie lotu wydaje się pojęciem bardzo łatwym do zrozumienia.

Jest sytuacją, w której nasz samolot nie wystartował z lotniska. W tym określeniu również znajduje się samolot, który musiał wrócić na miejsce wylotu

Dodatkowo pod pojęciem odwołanego lotu kryje się również lot przekierowany na inne lotnisko. Zmuszeni wtedy jesteśmy zorganizować transport międzymiastowy.

Lot został odwołany. Co dalej?

Anulowanie naszego lotu z pewnością jest w stanie pokrzyżować wszelkie plany. W takich sytuacjach linia lotnicza powinna zająć się pasażerami, oferując im odpowiednią opiekę. Przewoźnik w takiej sytuacji powinien zaopatrzyć nas w napoje i wyżywienie

Jeśli tego nie zrobi, paragony za własne zakupy trzymajmy, by dołączyć je do formularza odszkodowania.

Dodatkowo w gestii linii lotniczej leży znalezienie nam noclegu, jeśli jest taka konieczność. Dodatkowo to firma powinna zapewnić nam transport na miejsce noclegu. 

Możemy również wnioskować o pełen zwrot kosztów biletu. Taka sytuacja nie blokuje nam prawa do roszczenia odszkodowania. Istnieje również prawo do żądania lotu alternatywnego.

Odszkodowanie za odwołany lot

Odszkodowanie za odwołany lot możemy złożyć przy spełnieniu pewnych warunków. Dokładnie tak samo, jak w przypadku lotu opóźnionego. 

O odszkodowanie mogą starać się osoby, których lot zaczynał się lub kończył na terytorium Unii Europejskiej. Do tego nasz lot powinien być obsługiwany przez unijną linię lotniczą.

Nie dostaniemy odszkodowania, gdy przewoźnik poinformował nas wcześniej o zmianach lotu. Terminem dozwolonym są dwa tygodnie przed realizacją lotu. 

Nie możemy również rościć odszkodowania, jeśli na 7 dni przed wylotem otrzymaliśmy komunikat o zmianie planu podróży. 

Jeśli lot został odwołany z powodu warunków atmosferycznych, w takim wypadku także nie mamy prawa zgłaszać się o odszkodowanie. 

Strajki na lotniskach? Protesty można uznać za okoliczności nadzwyczajne. Niemniej żeby uzyskać zwolnienie z obowiązku wypłaty odszkodowania, linie lotnicze muszą dowieść że opóźnienia lub odwołania lotu nie można było uniknąć, nawet gdyby zastosowano wszelkie racjonalne środki.

W przypadku odszkodowania za odwołany lot kwoty oraz procedury są takie same jak przy opóźnieniu kursu. 

***

Czytaj także:

Mieszkanie w abonamencie hitem w Europie Zachodniej. Czy sprawdzi się też u nas?

10 ciekawych produktów - nie wiedziałeś, że powstały w Polsce

W Polregio zapowiada się strajk. 16 maja pociągi staną

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »