Kryzys. Polacy szukają tańszych "zamienników"

Polacy szukają tańszych zamienników produktów. Gdy kryzys ściska kieszenie, marki własne zyskują na znaczeniu - informują Wiadomości Handlowe.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Już blisko 30 proc. kupujących szuka tańszych zamienników, w tym marek własnych. Jest to jedna z wielu strategii konsumentów w czasie galopującej inflacji. Rekomendujemy producentom i detalistom przejrzenie się swojemu produktowemu portfolio. To czas na to, by zaadresować bardzo wyraźnie poszczególne marki i zdecydować, które z nich są relewantne do coraz mocniej zróżnicowanych grup konsumentów - mówi Urszula Dziekańska, shopper insight manager w agencji badawczej IQS.

Reklama

Urszula Dziekańska skomentowała jak zmienia się koszyk zakupowy Polaków jeśli chodzi o strukturę cenową produktów i czy konsumenci zamieniają produkty droższe na tańsze szukając tańszych zamienników.

Jak wynika z danych przekazanych serwisowi wiadomoscihandlowe.pl, 33 proc. badanych deklaruje, że już kupuje tylko potrzebne produkty, 7 proc. jest pewnych, że zacznie tak działać lada moment.

Z kolei już blisko 30 proc. szuka tańszych zamienników, w tym marek własnych. Warto by zaznaczyć, że to tylko część strategii konsumenckich, bo jest ich kilka.

Warto zachować miejsce na półce dla produktów premium


- Mamy grupę osób, które wciąż deklarują, że nie czują zmian, wiedzą o nich, ale nie podejmują jeszcze żadnych działań - wskazuje Urszula Dziekańska.

Radzi też, że dla tych osób należy zachować marki premium tam, gdzie to jest możliwe.

- W ogóle rekomendujemy producentom przejrzenie się swojemu portfolio. To czas na to, by zaadresować bardzo wyraźnie poszczególne marki i zdecydować, które z nich są relewantne do coraz mocniej zróżnicowanych grup konsumentów - kontynuuje.

Konsumenci nie chcą rezygnować z jakości produktów spożywczych


Jednocześnie - jak wskazuje ekspertka - to nie oznacza, że konsumentom zależy jedynie na niskich cenach. Bardzo ważna wciąż jest jakość i z niej, szczególnie w kategoriach spożywczych, nie chcemy rezygnować.

Konsumenci wiedzą coraz więcej na temat składu produktów. Zbudowali sobie nawyki w zakresie zdrowego odżywiania itd.

Coraz bardziej liczą się promocje

Zdaniem Urszuli Dziekańskiej, szansą na połączenie potrzeb i realiów cenowych są promocje i programy lojalnościowe. 

- 40 proc. Polaków deklaruje korzystanie z kuponów, zdecydowanie rośnie i zmienia się rola promocji czasowych w sieciach. W czasie zakupów aż 8 na 10 osób zwraca uwagę na promocję i widzimy tę uważność ze strony konsumentów na komunikację cen - zaznacza Urszula Dziekańska, shopper insight manager w agencji badawczej IQS.

Marki własne tajną bronią detalistów

Urszula Dziekańska podkreśla także, że jednym z beneficjentów zmian zachodzących w zachowaniach konsumentów są właśnie marki własne, które pod względem jakości, ale przede wszystkim ceny są konkurencyjne w stosunku do produktów markowych.

- Marki własne zniosły już wiele barier i to one stanowią często alternatywę zakupową. Niewątpliwie marki własne rosną w koszykach zakupowych i będą rosły. Jest to związane również z komunikacją, jaką prowadzą sieci handlowe.  

Zmiany w asortymencie sklepów w obliczu spadającej siły nabywczej konsumentów

Urszula Dziekańska wskazuje również, że wyzwaniem dla producentów i detalistów są łańcuchy dostaw i sam proces pakowania.

- Coraz mocniej mieszają się kanały sprzedażowe: odbieramy paczki z zakupami z internetu, w kwiaciarni, a kwiaty dostarcza nam człowiek podrzucający sąsiadom masło - wskazuje.

Dodaje też, że w deklaracjach konsumentów widać odroczenie dużych wydatków, w tym na rozrywkę poza domem.

- Nauczyliśmy się w dobie pandemii, jak spędzać czas w niedużym gronie, jak korzystać z serwisów VOD, jak pracować zdalnie, a to oznacza oszczędność m.in. na doraźnych zakupach, lunchach i dojazdach. Co do asortymentu to wciąż bardzo ważny będzie wybór, oferta nie może zamknąć się do najbardziej generycznych produktów w kategorii - kontynuuje Urszula Dziekańska.

Wskazuje również, że potrzebna jest rewizja portfolio produktowego, określenie na nowo grup docelowych, pokrycie możliwie wszystkich price-pointow, zadbanie o jasną, prostą komunikację ceny, a w promocji komunikowanie jej pierwotną wartość vs ostateczną.

Zobacz także:

wiadomoscihandlowe.pl
Dowiedz się więcej na temat: handel | sklepy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »