Masz 10 dni na odmowę

Zagraniczne sklepy internetowe zamieszczają na swoich stronach www regulaminy niekorzystne dla konsumentów. Tymczasem, można odstąpić od umowy bez podania przyczyny.

Tłumaczą się, że obowiązuje je wyłącznie prawo właściwe dla miejsca zarejestrowania działalności gospodarczej. Jest to tłumaczenie wykrętne. Konsument korzysta bowiem z ochrony przysługującej mu na mocy przepisów obowiązujących w miejscu jego zamieszkania.

Jednolite standardy europejskie

Aby ułatwić konsumentom korzystanie z ich praw, Unia Europejska wprowadziła jednolite standardy ochrony. Podstawą prawną jest tu Dyrektywa o handlu elektronicznym nr 2000/31/EC z 8 czerwca 2000 r. (OJ 2000, No L 178, 1.) i Dyrektywa nr 97/7/WE z 20 maja 1997 r. dotycząca ochrony konsumentów w umowach zawieranych na odległość (OJ 1997, L 144, 19.).

Reklama

Według nich dostawca jest zobowiązany zrealizować zamówienie w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia zamówienia. Konsumentowi przysługuje z kolei prawo odstąpienia od umowy zawartej przez internet w terminie co najmniej siedmiu dni roboczych, bez konieczności podawania powodu. Mimo ujednolicenia standardów, klienci e-sklepów mogą mieć problemy z egzekwowaniem swoich praw za granicą. Np. na polskojęzycznej stronie sklepu z zegarami www.chronoagentur-sklep.pl zamieszczono niezgodny z naszym prawem regulamin. Przedsiębiorca tłumaczy uchybienia tym, że proponowane przez niego reguły sprzedaży są zgodne z prawem obowiązującym na terenie Niemiec ? kraju, w którym zarejestrował swoją działalność.

Nasze prawo korzystniejsze

Prawo krajowe może oczywiście rozszerzać uprawnienia konsumenta. Obowiązująca w naszym kraju ustawa z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.) przewiduje dziesięciodniowy termin odstąpienia od umowy.W razie sporu z przedsiębiorcą stosuje się korzystniejsze dla konsumenta przepisy właściwe dla miejsca jego zamieszkania.

? Według Konwencji rzymskiej z 1980 roku w przypadku sporu między konsumentem a przedsiębiorcą stosuje się prawo państwa, w którym mieszka konsument ? mówi Markus G. Matuschczyk z kancelarii Matuschczyk & Partner. ? Nie można pozbawić go praw przysługujących mu na podstawie przepisów bezwzględnie obowiązujących w jego kraju.

Dlatego polskim konsumentom przysługuje dziesięć dni na odstąpienie od umowy.

Dlaczego zakupy w USA nie są aż tak popularne, jakby się można spodziewać ? Jak przebiega praktyczna realizacja polskich praw konsumenta w konkretnej sytuacji ? sporu? Czy w razie sporu z amerykańskim sklepem internetowym europejskie centra konsumenckie są w stanie udzielić pomocy ? Czy na przedsiębiorcy amerykańskim spoczywa obowiązek obejmowania ochroną gwarancyjną obszaru państw UE ?

Katarzyna Wójcik - Więcej: Gazeta Prawna 14.08.2008 (159) ? str.16

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: sklepy internetowe | sklepy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »