Ministerstwo chce zmian zasad sprzedaży alkoholu. Piwo na cenzurowanym
Nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi już kilkakrotnie wprowadzała w Polsce istotne zmiany - m.in. w zakresie ograniczeń w reklamowaniu alkoholu czy jego sprzedaży w pobliżu szkół. Czy teraz w życie wejdzie zakaz sklepowych promocji związanych z zakupem napojów alkoholowych? Resort zdrowia robi właśnie krok w tym kierunku.
"Kup 12, a 12 otrzymasz gratis" - im bliżej sezonu grillowego, tym więcej tego typu ofert dotyczyć będzie napojów alkoholowych. Ministerstwo Zdrowia chce jednak skończyć z tego typu promocjami na piwo w sieciach handlowych.
Planowane zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - według portalu wiadomosichandlowe.pl - zakładają włączenie piwa do ogólnego zakazu promocji alkoholu.
Nowelizację przygotowuje Ministerstwo Zdrowia, a projekt, który może skończyć z wszechobecnymi reklamami piwa i promocjami przy zakupie większej liczby opakowań, właśnie trafił do konsultacji. Główna zmiana dotycząca promocji napojów alkoholowych zakłada uzupełnienie definicji tego, czym jest promocja, o "sprzedaż napojów alkoholowych z zastosowaniem upustów, rabatów, bonifikat, pakietów i programów lojalnościowych (...) dla nabywcy napojów alkoholowych".
"Agresywne działania promocyjne realizowane przez niektóre sieci handlowe, oferujące przy zakupie określonej liczby opakowań piwa taką samą liczbę opakowań gratis, zdecydowanie nie sprzyjają ograniczeniu spożycia alkoholu ani dokonywaniu zakupów w sposób racjonalny" - czytamy w uzasadnieniu do projektu ustawy, które cytuje serwis.
Resort zdrowia powołuje się także na dane z 2023 roku, z których wynika, że ponad połowa alkoholu (54 proc.) spożywanego przez Polaków to właśnie piwo. Także Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) rekomenduje wprowadzanie krajowych regulacji dotyczących zakazu stosowania bezpośrednich i pośrednich promocji cenowych na alkohol.
Jeśli nowelizacja wejdzie w życie, w sklepach zakazane będą promocje charakterystyczne dla dużych sieci handlowych, szczególnie w okresie grillowym, np.: "Kup 12 a 12 otrzymasz gratis" lub "Kup 8, odbierz 4 gratis".
Nowela ustawy przewiduje także, że opakowania o objętości do 300 ml, w których sprzedawany jest alkohol, będą mogły być wykonane wyłącznie ze szkła lub metalu - to pokłosie ubiegłorocznej afery z alkoholem w tubkach. Jak podkreśla serwis wiadomoscihandlowe.pl, "co do zasady zakazane będzie wprowadzanie do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna". Dotychczas na rynku pojawiał się alkohol w formie proszku czy żelu.
Zmiany nie będą jednak dotyczyć najbliższej majówki. Planowany termin przyjęcia projektu to trzeci kwartał 2025 roku.