Mobilne przewagi banków

Liczba klientów indywidualnych, mających podpisaną umowę umożliwiającą korzystanie z bankowości internetowej, przekroczyła w Polsce na koniec 2015 r. 30,3 mln. Już chyba mało kto wyobraża sobie działalność banków bez stron internetowych i istniejących na nich serwisów.

Historia home bankingu liczy sobie już ponad 32 lata. W roku 1984 w Finlandii po raz pierwszy wprowadzono do użytku system umożliwiający kontakt z bankiem przy pomocy komputera. W 1995 r. Security First Network Bank w USA umożliwił świadczenie usług bankowych poprzez internet, zaś transakcje internetowe w Europie były po raz pierwszy świadczone w 1996 r. przez banki fińskie i szwedzkie. W Polsce pojawiły się na szerszą skalę w 1998 r.

Od komputera po smartfon

Bankowość elektroniczna ewoluowała wraz z informatyką. Wszystko było dobrze, dopóki klienci korzystali z komputera z dużym ekranem i wygodną klawiaturą. Na jego ekranie dokładnie widać wszystkie informacje, ogólne i szczegółowe. Podobnie jest z laptopem. Tu na dodatek można było załatwiać sprawy bankowe poza domem. Ale nie każdy chodzi z laptopem, nie zawsze też są warunki do jego użycia. Urządzeniem, które towarzyszy niemal każdemu w niemal każdej sytuacji jest telefon komórkowy. Ma tak wiele funkcji - dlaczego by nie mógł być również naszym podręcznym bankiem? Tym bardziej, że - choć pierwsze aplikacje przeznaczone były na telefony tradycyjne - teraz mamy smartfony. I to z ich powodu nastąpił "wybuch" bankowości mobilnej.

Reklama

W Polsce przełomowy był rok 2012. Rok później banki miały już grubo ponad milion klientów nowego rodzaju bankowości, a na koniec 2015 roku ich liczba sięgnęła 5,7 mln. I - co ważne - są to wyłącznie klienci aktywni. W przypadku bankowości internetowej jest to niecała połowa. Nic dziwnego. To kwestia wspomnianego dostępu: przejście z serwisu internetowego na mobilny oznacza możliwość kontaktu z bankiem w każdym miejscu i o każdej porze. Nie trzeba już martwić się o dostęp do bezpiecznego komputera, żeby zapłacić rachunek: można to zrobić w dowolnym momencie, korzystając z telefonu. Ba, coraz częściej bankowość mobilna pozwala na dokonywanie płatności w sklepach, zakładanie lokat.

Wystarczy kilka kliknięć

Korzystać z bankowości mobilnej można na dwa sposoby. Pierwszy - łatwiejszy, choć niekoniecznie wygodniejszy - to logowanie do bankowości internetowej z poziomu telefonu. Początkowo problemem był tu brak dostosowania strony internetowej do ekranu mniejszego urządzenia. Jednak rozwiązano go dzięki wykrywaniu urządzenia z którego wchodzimy na stronę internetową i dopasowaniu treści pod wymiary jego ekranu.

I tak np. serwis internetowy BZWBK24 internet dostępny jest z poziomu komputera na stronie www.bzwbk24.pl, a w telefonie pod adresem m.bzwbk24.pl

Opcja druga to aplikacja mobilna. Korzystanie z serwisu internetowego na telefonie nie wymaga instalacji dodatkowego oprogramowania, podczas gdy aplikację mobilną najpierw trzeba wgrać.

Wszystkich użytkowników bankowości internetowej i mobilnej Bank Zachodni WBK ma 1,9 mln. Co ciekawe rośnie liczba klientów, których zainteresowała bankowość mobilna - zarówno z serwisu internetowego i mobilnego korzysta już 34% klientów, a 4% wszystkich klientów całkowicie zrezygnowało z serwisu internetowego na rzecz bankowości mobilnej.

Z doświadczeń banku BZ WBK wynika, że powodów dla których klienci nie korzystają z bankowej aplikacji mobilnej jest kilka - najczęściej zniechęca ich konieczności pobrania aplikacji. Obecnie prawie połowa klientów mobilnych nadal korzysta z serwisu internetowego na telefonie - popularnie zwanym lite - a nie z aplikacji.

Część klientów nawet nie wie o istnieniu aplikacji, a pozostali nie są świadomi jej zalet . A daje ona dużo więcej możliwości i ułatwień, dla których warto poświęcić chwilę na instalację: większe bezpieczeństwo, uproszczone logowanie, szybsze działanie, dodatkowe funkcje.

Do zalogowania w aplikacji wystarczy kilka kliknięć i mamy dostęp do konta. Login może być automatycznie podstawiany, a hasło PIN uproszczone nawet do 4 cyfrowego kodu (tzw. PIN mobile). Są to znaczne ułatwienia w logowaniu w porównaniu z pełnym hasłem do serwisu internetowego (duże i małe litery, cyfry, znaki). Aby sprawdzić saldo nie trzeba się logować, wystarczy przed zalogowaniem przeciągnąć główny ekran w dół. Aplikacja umożliwia też wykonywanie codziennych płatności na wiele sposobów: standardowe i ekspresowe przelewy, system płatności mobilnych BLIK, a także zbliżeniowe płatności telefonem za pomocą mobilnej karty debetowej i kredytowej.

Przemysław Szubański

- - - - - -

Komentarz

Banki często szokują nowościami. Kilkadziesiąt lat temu zadziwiły bankomatami i kartami płatniczymi - teraz płacenie bez gotówki jest już standardem. Później pojawiła się bankowość internetowa - zaczęliśmy na bieżąco zarządzać swoimi finansami w domowym zaciszu.

Teraz z niemałym zaskoczeniem prezentowana jest bankowość mobilna. Zarówno bankomaty jak i bankowość internetowa są już standardem, nie zastanawiamy się czy bank ma to w ofercie - oczekujemy tego. Z kolei finanse na ekranie telefonu to nadal nowość - niepewnie i stopniowo je odkrywamy i akceptujemy.

Zdecydowana większość z nas korzysta z bankowości internetowej na co dzień - najczęściej sprawdzamy czy otrzymaliśmy wypłatę, opłacamy rachunki, zakładamy lokaty. Czynności te stały się już rutyną i mało kto potrafi wyobrazić sobie brak takiego dostępu do finansów.

Posiadaczy smartfonów w Polsce jest coraz więcej. Do przeglądania internetu znacznie rzadziej wykorzystujemy komputer, zastępując go małym ekranem smartfona. Internet i telefon pozwala na dostęp do wszystkiego - ulubione strony internetowe, media społecznościowe, e-mail... więc czemu nie bank? Kontrola nad finansami dostępna z każdego miejsca o każdej porze - to właśnie bankowość mobilna.

Bartosz Kaźmierczak, specjalista ds. bankowości mobilnej i internetowej Bank Zachodni WBK

Partnerem raportu jest BZ WBK

Pobierz: program PIT 2015

Dowiedz się więcej na temat: przewaga | bank
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »