​Niemcy: Zakaz nadmiernych zakupów: "To się musi skończyć"

W wielu niemieckich supermarketach epidemia koronawirusa powoduje braki tak podstawowych produktów jak makaron czy papier toaletowy. Leżące w Hesji miasto Hanau chce z tym walczyć.

Władze Hanau zdecydowały, że od dziś (23.03.2020) towary będą sprzedawane klientom tylko w rozsądnych ilościach, odpowiadających realnemu zapotrzebowaniu w gospodarstwie domowym. Komunikat przekazał burmistrz Claus Kaminsky (SPD).

- 90 proc. osób zachowuje rozsądek, ale ta pozostała, niewielka grupa nierozsądnych coraz bardziej zagraża stanowi zaopatrzenia sklepów - podkreślił szef ratusza. Władze Hanau wzięły przykład z uregulowania wprowadzonego dwa dni wcześniej przez powiat Marburg-Biedenkopf.

Burmistrz dodał, że w ostatni weekend otrzymał wiele zgłoszeń od pracowników sklepów, szczególnie kasjerek, w tej sprawie. Skarżyli się na ataki ze strony klientów, którym zwrócili uwagę, by mieli wzgląd na potrzeby innych kupujących. Klienci ponadto często wywoływali awantury i wyrywali sobie towary z rąk.

Reklama

To nie ma sensu

- To nie do zniesienia i należy położyć temu kres - mówił Claus Kaminsky. Jak dodał, takie zachowanie prowadzi do tego, że "ludzie, którzy cały dzień troszczą się o innych, na przykład w szpitalach lub o dostawy do sklepów, po skończonej pracy nie mogą kupić żadnego z najpotrzebniejszych produktów".

Komentując tę decyzję, szef Federalnego Urzędu Ochrony Ludności i Reagowania Kryzysowego Christoph Unger powiedział w rozmowie z "Tagesspiegel am Sonntag", że "utrzymywanie koniecznych zapasów jest dobre, ale robienie nadmiernych zakupów i chomikowanie nabytych artykułów nie ma żadnego sensu".

Przyznał, że w tym czy innym sklepie może przejściowo czegoś zabraknąć, na przykład drożdży albo mąki, ale "ich zaopatrzenie nie jest w gruncie rzeczy niczym zagrożone". Christoph Unger podkreślił, że "w tej chwili nie planuje się naruszenia w żadnej formie państwowych rezerw żywności", ponieważ sięga się po nie tylko w sytuacji nadzwyczajnej".

Ludzie wiedzą swoje

Tymczasem, ludzie wiedzą swoje i masowo wykupują ze sklepów nie tylko papier toaletowy, mąkę i makaron. Właściciele hurtowni i dużych sklepów z napojami apelują do klientów, żeby nie ogałacali półek i nie magazynowali skrzynek oraz kartonów z napojami w piwnicach i w schowkach w mieszkaniu, ponieważ zagraża to także obiegowi surowców wtórnych, w tym przypadku butelek.

Ich brak może wpłynąć na ograniczenie produkcji napojów, na przykład wody mineralnej czy soków. W przypadku wody mineralnej już teraz sytuacja jest napięta, chociaż do załamania się jej dostaw jest jeszcze daleko.

Handel szuka sposobów na "chomikujących klientów". Pomysłowy właściciel hurtowni z napojami w Stuttgarcie, Hans-Peter Kastner, postanowił rozwiązać problem niedostatecznych zwrotów pustych butelek, oferując klientom rolkę papieru toaletowego za darmo, jeżeli przyjdą do jego sklepu z pustymi butelkami. Na wszelki wypadek zamówił już przez Internet dużo tego produktu, który powoli staje się w Niemczech cenionym papierem wartościowym.

Kobieta za szybą

W popularnych sieciach dyskontowych, takich jak Aldi, Lidl, Netto, Rewe i Penny dla ochrony kasjerek zainstalowano plastikowe szyby, chroniące je przed klientami mogącymi zarazić je koronawirusem przez kichanie i prychanie. Personel ponadto nosi gumowe rękawiczki i ma do dyspozycji dodatkowe środki odkażające.

Klientom radzi się, żeby nie płacili gotówką, lecz kartami kredytowymi, przez co unika się kontaktu z rękami kasjerek. W marketach obowiązuje także nakaz utrzymywania odstępu od innych klientów wynoszący przynajmniej 1,5 m, o czym przypominają im naklejone na podłodze taśmy z bardzo widocznym nadrukiem w poprzeczne, jaskrawe paski.

DPA/jak, Redakcja Polska Deutsche Welle


Deutsche Welle
Dowiedz się więcej na temat: Niemcy | handel | koronawirus
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »