Nowi gracze na rynku
W tym roku resort finansów wydał dopiero jedną licencję na sprzedaż ubezpieczeń - dla Europy Życie. W trakcie rozpatrywania są trzy kolejne wnioski. W porównaniu z sytuacją sprzed kilku lat, nie wygląda to imponująco. Jednak analitycy uspokajają, że inwestorzy jeszcze nie zwątpili w polski rynek ubezpieczeń.
TRZY FIRMY CHCĄ ROZPOCZĄĆ DZIAŁALNOŚĆ UBEZPIECZENIOWĄ
Teraz o zgodę na rozpoczęcie działalności ubezpieczeniowej starają się trzej nowi inwestorzy. Wśród nich jest jedno z największych na świecie towarzystw ubezpieczające należności kredytowe - niemiecki Hermes Kreditversicherungs (większościowy pakiet akcji należy do Allianz Group). Polski rynek nie jest jednak obcy dla Hermesa. Dotychczas - pod nazwą Hermes Serwis Ubezpieczeń Kredytowych - działa jako agent Allianz Polska, oferując polisy tego towarzystwa. Teraz jednak zdecydował się na samodzielną. O stosowna zgodę Ministerstwa Finansów ubiega się już od grudnia ubiegłego roku. Jeśli spółka rozpocznie sprzedaż własnych polis, może stać się poważnym konkurentem dla działającej w tym sektorze Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.
Z kolei Poczta Polska zamierza utworzyć własne towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych. Obecnie majątek Poczty Polskiej jest ubezpieczony w kilku firmach, a łączne składki wynoszą ok. 4 mln zł. Zyskiem nowego TUW-a byłaby różnica między zebraną składką, a wypłaconymi odszkodowaniami. Szacunki wskazują tu na kwotę 2,5 - 3 mln zł. Ponieważ jednak TUW nie może wykazać zysku netto, jak w przypadku spółek akcyjnych, tylko tzw. nadwyżki, które w kolejnym roku są zwracane jako ulga w składce ubezpieczeniowej, oznacza to, że w praktyce Poczta następną składkę zapłaciłaby niższą. TUW Poczty Polskiej ma być pierwszą z firm tej instytucji świadczącą usługi ubezpieczeniowe. W przyszłości Poczta planuje także rozpocząć sprzedaż ubezpieczeń życiowych i zdrowotnych.
Najbardziej tajemniczy jest jednak inwestor starający się o zgodę na działalność spółki IDIP. Ma być to towarzystwo sprzedające ubezpieczenia majątkowe.
Z naszych informacji wynika, że akcjonariusz towarzystwa ma bogate doświadczenie w sprzedaży ubezpieczeń komunikacyjnych i to bez pośrednictwa agentów. Jego specjalizacją jest sprzedaż tych polis przez telefon. Jak twierdzi nasz rozmówca, nowy inwestor zamierza powtórzyć swój sukces w tej dziedzinie, także na polskim rynku.