Nowy program dopłat do rowerów elektrycznych. Do 4,5 tys. zł, ale nie na chińczyki
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) już w drugim kwartale 2025 roku ma uruchomić nowy program dopłat do rowerów elektrycznych. Wysoką dotację będzie można otrzymać na rowery wyprodukowane w UE, co oznacza, że z dopłat wykluczone będą tańsze zamienniki z Chin.
Wiceprezes NFOŚiGW zapowiada, że program "Mój rower elektryczny" może ruszyć w II kwartale 2025 roku. Zakończyły się konsultacje społeczne tego programu i choć są problemy z finansowaniem, zasady przyznawania dofinansowań są już znane.
Program dofinansowań rowerów elektrycznych ma przyczynić się do poprawy jakości powietrza i promocji aktywności w Polsce. Chodzi przede wszystkim o "obniżenie zużycia paliw emisyjnych w transporcie, promocję dobrych praktyk transportowych oraz zdrowego trybu życia wśród uczestników ruchu", czytamy na rządowych stronach.
Dofinansowania będą dostępne dla osób fizycznych, a budżet programu wyniesie do 50 mln zł. Program "Mój rower elektryczny" zakłada dotacje na trzy rodzaje pojazdów:
- rowery elektryczne,
- elektryczne rowery transportowe (cargo),
- elektryczne wózki rowerowe.
Dofinansowywane będą rowery nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu. W lutym br. zakończyły się konsultacje społeczne tego projektu, a serwis infor.pl donosi, że dotacje na zakup rowerów elektrycznych mają wejść w życie jeszcze w II kwartale 2025 roku, co ma potwierdzać wiceprezes NFOŚiGW Paweł Augustyn.
Dodatkowe ograniczenie dotyczyć będzie kraju pochodzenia rowerów. W założeniach do projektu czytamy, że pojazdy te będą musiały być wyprodukowane w UE, co oznacza, że dofinansowanie rowerów elektrycznych nie będzie dotyczyć produktów z Chin i innych tańszych rowerów dostępnych w polskich sklepach.
Wydatki, które podlegać będą dofinansowaniu, muszą być wyszczególnione na paragonie lub fakturze, a na dokumencie będzie musiała znaleźć się także informacja o miejscu produkcji. Ustawodawca przewiduje także zawarcie tych informacji na oświadczeniu sprzedawcy czy producenta. Dodatkowo taki rower elektryczny będzie musiał posiadać certyfikat CE.
Dla pojedynczego wnioskodawcy możliwe będzie zyskanie dotacji na zakup roweru elektrycznego w wysokości do 50 proc. kosztów kwalifikowanych - nie więcej niż 2500 zł.
Wyższe dofinansowanie dostępne będzie dla rowerów elektrycznych transportowych (cargo) i rowerów wózkowych. Te produkty objęte będą dotacją do 50 proc. kosztów kwalifikowanych - maksymalnie do kwoty 4500 zł.
Inne wymagania wobec rowerów elektrycznych, które mogłyby podlegać dofinansowaniu, to już kwestie mocno techniczne:
- uruchamianie napędu elektrycznego będzie musiało następować po rozpoczęciu pedałowania;
- rower będzie musiał mieć funkcję ładowania w domowym gniazdku elektrycznym;
- pojazd będzie musiał w zestawie posiadać elementy do ładowania akumulatora, np. kabel, ładowarka.
Te reguły wykluczają z dofinansowania rowery bardziej zaawansowane, a więc z manetką gazu lub umożliwiające zmianę progu wyłączenia wspomagania przy prędkościach wyższych niż 25 km/h. Program "Mój rower elektryczny" ma być realizowany w latach 2025-2029.