Parlament Europejski: Nowe auta pod troskliwą opieką systemu eCall
Parlament Europejski przyjął, że od marca 2018 roku wszystkie nowe pojazdy silnikowe sprzedawane na terenie UE będą musiały mieć wbudowany system eCall.
Przyrząd automatycznie wykonujący telefon alarmowy do ośrodka ratownictwa, w chwili wypadku samochodowego (e-call), będzie obowiązkowo instalowany we wszystkich nowych modelach samochodów osobowych oraz w lekkich samochodów dostawczych, z dniem 31. marca 2018 roku, zgodnie z przepisami przyjętymi przez Parlament w tym tygodniu we wtorek.
Wypadki drogowe w UE, w 2014 roku, kosztowały życie 25 700 osób, system e-call w każdym pojeździe, mógłby zmniejszyć śmiertelność o 10% rocznie.
- Wdrożenie opartego na numerze alarmowym 112 systemu e-call na terenie UE, pomoże w poprawie bezpieczeństwa na drogach, w 28 krajach. Parlament Europejski wielokrotnie podkreślał, że jego priorytetem jest zmniejszenie ilości wypadków śmiertelnych oraz ciężkich obrażeń na drogach. E-call jest bezpłatną usługą publiczną dla obywateli, niezależną od typu pojazdu i jego ceny, która przyczyni się do wspólnego celu - powiedziała Olga Sehnalová (S&D, CZ), odpowiedzialna za sprawozdanie.
System e-call zainstalowany w pojeździe, wykorzystując numer alarmowy 112, podaje dokładną lokalizację wypadku, co umożliwia wcześniejsze przybycie ratowników na miejsce i przyczynia się do skuteczniejszego ratowania życia i ograniczania obrażeń, a także ograniczenia kosztów związanych z zatrzymaniem ruchu.
Posłowie wzmocnili zasady ochrony danych osobowych w projekcie przepisów, aby wykluczyć śledzenie pojazdów wyposażonych w system e-call, zanim dojdzie do wypadku. Zgodnie z przepisami, podczas automatycznego połączenia, do serwisów ratunkowych trafią tylko konieczne informacje, takie jak: typ pojazdu, rodzaj paliwa, czas wypadku, lokalizacja oraz ilość pasażerów.
Zgodnie z przepisami, informacje przekazane przez system e-call do centrum ratownictwa lub jego partnerów, nie mogą być udostępniane osobom trzecim bez wyraźnej zgody zainteresowanych. Producenci będą tez musieli zapewnić, że konstrukcja systemów umożliwi całkowite i nieodwracalne usunięcie zebranych informacji.
Wszystkie nowe modele samochodów pasażerskich oraz lekkich pojazdów dostawczych będą musiały zostać wyposażone w system e-call, od 31. marca 2018 roku. Posłowie wprowadzili także do przepisów obowiązkową ocenę, przeprowadzoną przez Komisję Europejską po trzech latach, dotyczącą umieszczania systemów e-call także w innych pojazdach, takich jak autobusy, czy ciężarówki.
Powyższe przepisy dotyczą producentów pojazdów, osobne przepisy dotyczące infrastruktury, którą państwa członkowskie UE muszą zapewnić do 1. października 2017, w celu przetwarzania danych z systemu, weszły w życie z końcem czerwca 2014 roku.
Głosowanie Parlamentu kończy procedurę legislacyjną UE. Przepisy wejdą w życie dwudziestego dnia po ich publikacji w Dzienniku Urzędowym UE.
Źródło PE