PKO BP daje 30 dni. Potem może klientom zablokować dostęp do kont
PKO BP ostrzegł swoich klientów w ostatnim czasie. Część z nich ma tylko 30 dni na wyjście z sytuacji, która prowadzi do zablokowania dostępu do konta. Ze względu na bezpieczeństwo tacy klienci PKO BP mogą mierzyć się z ograniczeniem, ale nie z pełnym odcięciem od pieniędzy. Blokada po 30 dniach zostanie nałożona na niektóre funkcje w bankowości elektronicznej i aplikacji mobilnej. Sprawa z blokowaniem kont bankowych dotyczy głównie dowodów osobistych. Jest też dobra wiadomość dla zapominalskich.
- PKO BP ostrzega - jeśli twój dowód osobisty przypisany do konta utracił ważność, masz 30 dni na zaktualizowanie danych. Inaczej konto zostanie zablokowane.
- Aktualizacji danych dokonać można na trzy sposoby, w tym drogi aktualizacji danych online są dwie.
- Od końca sierpnia w bankach PKO uznawany jest także mDowód z aplikacji mObywatel 2.0.
PKO BP ostrzega przed blokadą konta bankowego swoich klientów. Bank zwraca się do tych, którzy w ciągu 30 dni nie zaktualizują danych dokumentu tożsamości, w wypadku gdy poprzedni przypisany do konta stracił ważność.
"Jeśli dokument tożsamości, który masz podany w banku, stracił ważność, po 30 dniach ze względów bezpieczeństwa częściowo zablokujemy Ci dostęp do aplikacji IKO i serwisu iPKO" - przekazał bank PKO BP w komunikacie do swoich klientów.
PKO BP po upływie 30 dni od dezaktualizacji przypisanego do konta dowodu tożsamości wprowadza na koncie blokady. Ograniczenia dotyczą przede wszystkim zarządzania środkami zgromadzonymi na koncie. Klient PKO BP, którego konto bankowe zostanie potraktowanie blokadami, nie będzie miał dostępu do:
- zlecania przelewów,
- historii transakcji,
- składania wniosków,
- zawierania umów online.
Bank przypomina, że istotne jest nie tylko zaktualizowanie danych z dowodu tożsamości. Aktualny powinien być także numer telefonu. W tym wypadku także chodzi o kwestie bezpieczeństwa. Jednak tym się różni brak aktualnego numeru telefonu, że nie spowoduje on blokady konta bankowego.
- Bez aktualnego numeru telefonu nie skontaktujemy się z Tobą w ważnej sprawie, np. gdy zauważymy podejrzaną transakcję na Twoim koncie - przypomina PKO BP w komunikacie. Bank zwraca też uwagę, że również adres e-mail i adres zamieszkania służą do kontaktu z klientami. Dobrze więc na bieżąco przy każdej zmianie aktualizować dane konta bankowego.
PKO BP wskazuje, że aktualizacji danych z dowodu tożsamości (np. dowód osobisty, paszport), czy numeru telefonu, można dokonać na trzy sposoby. Klient może to zrobić:
- online w aplikacji IKO lub serwisie iPKO,
- telefonicznie,
- osobiście w oddziałach banku.
Aby zaktualizować swoje dane w aplikacji mobilnej banku PKO BP trzeba:
- w lewym górnym rogu w aplikacji kliknąć, by przejść na stronę swojego profilu,
- następnie przechodzimy do pozycji "Twoje dane",
- w celu aktualizacji danych wybieramy opcję "Dokument tożsamości",
- w końcu klikamy w "Zmień dokument tożsamości".
W celu zaktualizowania swoich danych w bankowości elektronicznej PKO BP należy wykonać następujące kroki. Zaczynamy z pozycji strony głównej zalogowanego konta. Następnie:
- w prawnym górnym rogu wybieramy swój profil,
- później przechodzimy do opcji "Ustawienia",
- następnie wybieramy "Profil i dane",
- przechodzimy dalej do "Dokument tożsamości",
- w końcu wybieramy opcję "Zmień".
Warto dodać, że mDowód, wprowadzony w zaktualizowanej aplikacji Ministerstwa Cyfryzacji mObywatel 2.0, jest od niedawna uznawany w bankach. Możemy posługiwać się nim podczas zawierania umów czy wypłat oraz potwierdzania przelewów. Co ciekawe w PKO BP możliwość legitymowania mDowodem wprowadzono nieco wcześniej względem innych banków, bo już 28 sierpnia.
mDowód nie jest tym samym, co fizyczny dowód osobisty. To równoważny dokument tożsamości, ale wyłącznie w formie elektronicznej. Obydwa dokumenty różnią się serią i numerem, datą wydania i datą ważności. mDowodem posługiwać można się tylko w Polsce - za granicą nie ma on bowiem ważności i w podróże lepiej zabierać ze sobą fizyczny dowód osobisty.
Przemysław Terlecki