Plan prywatyzacji PKO BP SA
KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra skarbu państwa Wniosek o wyrażenie przez Radę Ministrów zgody na prywatyzację Powszechnej Kasy Oszczędności Banku Polskiego Spółki Akcyjnej oraz o zaakceptowanie strategii prywatyzacji polegającej na sprzedaży do 30 proc. akcji w trybie oferty ogłoszonej publicznie.
Przed 1989 rokiem Powszechna Kasa Oszczędności bank państwowy był jedynym bankiem oszczędnościowym koncentrującym się na przyjmowaniu depozytów od osób indywidualnych i udzielaniu kredytów mieszkaniowych. Na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z 18 stycznia 2000 roku PKO bp został przekształcony w jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa i wpisany do rejestru handlowego pod nazwą Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski Spółka Akcyjna. Przekształcenie to było niezbędnym warunkiem do rozpoczęcia prywatyzacji banku.
W uchwale z 10 maja 2000 roku w sprawie kierunków prywatyzacji PKO BP, BGŻ oraz PZU Sejm określił, że prywatyzacja PKO BP SA musi być przeprowadzona zgodnie z intencją społeczeństwa i Sejmu oraz w sposób zabezpieczający polską rację stanu. Ustosunkowując się do niej, 20 września 2000 roku Rada Ministrów stwierdziła, że prywatyzacja banku zostanie przeprowadzona z uwzględnieniem utrzymania dominującego udziału Skarbu Państwa w jego kapitale akcyjnym (50 proc. plus jedna akcja), co zapewni wpływ państwa na działalność i politykę PKO BP SA.
Zgodnie z ustawą z 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, o prywatyzacji banku - znajdującego się na liście "spółek strategicznych" - musi zdecydować Rada Ministrów.
W związku z tym minister skarbu państwa występuje z wnioskiem o zgodę na prywatyzację PKO BP SA oraz o przyjęcie strategii polegającej na sprzedaży do 30 proc. akcji w ofercie publicznej. Wyrazem zachowania narodowego charakteru banku będzie takie ukształtowanie przyszłego akcjonariatu banku, aby Skarb Państwa utrzymał nad nim kontrolę. Osiągnięte to zostanie poprzez wprowadzenie różnych zabezpieczeń. Przede wszystkim poprzez docelowe zachowanie w nim większościowego pakietu akcji lub głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. Pakiet akcji w ofercie publicznej przeznaczony zostanie wyłącznie dla osób fizycznych zamieszkałych w Polsce. Zagwarantowanie narodowego charakteru banku polegać będzie także na odpowiednim zapisaniu w statucie sposobu wyłaniania władz spółki, jeszcze przed rozpoczęciem prywatyzacji.
Ponadto celem prywatyzacji jest konieczność podwyższenia kapitałów banku - tak, by mógł funkcjonować na coraz bardziej konkurencyjnym rynku usług bankowych.