Polacy boją się kupować przez internet. Z jednego powodu wolą pójść do sklepu
Prawie połowa Polaków boi robić zakupy przez internet i wybiera sklepy stacjonarne - tak wynika z z badania wykonanego na zlecenie Santander Consumer Bank. Ankietowani wskazali także przyczynę swoich obaw. Nie są one bezpodstawne.
Jak wynika z opublikowanego w czwartek 13 marca raportu "Między półką a ekranem: wybory zakupowe Polaków", 23 proc. badanych zdecydowanie preferuje zakupy w sklepach stacjonarnych, a 22 proc. "raczej wybiera tę opcję".
Czytaj także: Zakupy stacjonarne odchodzą do lamusa? Dziennie zamyka się 30 sklepów
Sporo osób boi się robić zakupy online. Aż 45 proc. ankietowanych zadeklarowało, że z obawy o prywatność i ze względu na ochronę swoich danych, wybiera zakupy stacjonarne zamiast robić je przez internet. "16 proc. konsumentów decyduje się na e-commerce mimo obaw o bezpieczeństwo danych, a 7 proc. bez wahania korzysta z tej formy zakupów" - czytamy.
Czytaj także: Polska nie jest już atrakcyjna cenowo? Czesi jeżdżą na zakupy do innego sąsiada
"Z kolei 29 proc. respondentów wskazuje, że prywatność nie ma wpływu na ich wybory zakupowe. Może to wynikać z rosnącego przyzwyczajenia do transakcji online oraz większego zaufania do stosowanych zabezpieczeń" - stwierdził dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku Patryk Perliński.
45 proc. uczestników badania zadeklarowało, że atrakcyjne promocje skłaniają ich do wyboru zakupów online zamiast stacjonarnych. W tej grupie 15 proc. zdecydowanie wybiera e-commerce ze względu na korzystne oferty. Dodatkowo im konsumenci młodsi, tym ważniejsze są dla nich rabaty. W grupie 18-29 lat 27 proc. badanych wskazuje je jako kluczowy czynnik sprawiający, że wybierają zakupy online. W grupie 60+ odsetek ten wynosi 7 proc. Z kolei 12 proc. ankietowanych przyznaje, że rabaty mają dla nich raczej niewielkie znaczenie, a 7 proc. nie bierze ich pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych.
Czytaj także: Nie ma szans na niższe ceny w sklepach. Oto dlaczego wszystko drożeje
"Badanie Santander Consumer Banku potwierdza, że konsumenci w Polsce chętnie polują na promocje i nie lubią przepłacać, jeśli mogą skorzystać z tańszych ofert" - mówi Patryk Perliński. "To całkowicie naturalne - każdy z nas szuka okazji do oszczędności" - dodaje.
Przy zakupach online coraz większą rolę odgrywają technologie immersyjne, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość (AR). Ponad 40 proc. respondentów uważa, że te technologie pozytywnie wpływają na ich doświadczenia zakupowe; 14 proc. wskazuje, że ich wpływ jest znaczący, a 27 proc. ocenia go raczej pozytywnie. 8 proc. badanych twierdzi, że VR i AR pogarszają komfort zakupów, a 32 proc. nie dostrzega ich wpływu. Największe zainteresowanie tymi technologiami wykazują osoby w wieku 18-29 lat.
Badanie na zlecenie Santander Consumer Banku zostało zrealizowane przez IBRiS metodą CATI w dniach 20-27 stycznia 2025 r. na reprezentatywnej grupie 1000 dorosłych korzystających z Internetu.