Polisy samochodowe. Co zrobić w razie stłuczki?
Badania ankietowe pokazują, że wielu kierowców nie wie co zrobić w razie stłuczki. Załatwienie spraw ubezpieczeniowych po kolizji bywa dla nas trudne, a uczestnicy ruchu drogowego najbardziej obawiają się nieuczciwości innych kierowców.
- Polacy boją się nieuczciwości innych uczestników stłuczki
- Nie każdy z nas wie, co zrobić w razie drogowej kolizji
- Branża ubezpieczeniowa chce uprościć procedurę odszkodowawczą
Polacy boją się nieuczciwości innych uczestników stłuczki - to najczęściej wskazywana przez respondentów badania GfK na zlecenie Beesafe odpowiedź. Udzieliła jej prawie jedna czwarta (23 proc.) ankietowanych. Wiedza na temat tego, jak postępować w tak stresującej sytuacji, jaką jest kolizja, może pomóc nam w zachowaniu większego spokoju i racjonalnym myśleniu w przypadku jej wystąpienia. Pamiętajmy o tym, że w razie stłuczki - czyli zdarzenia drogowego, w którym doszło do uszkodzenia pojazdów, bez żadnego uszczerbku na zdrowiu uczestników - często nie jest konieczne wzywanie policji.
Nie każdy z nas wie też, co zrobić w razie stłuczki - 14 proc. ankietowanych przyznało, że właśnie tego w sytuacji kolizji obawia się najbardziej. Jak więc się zachować? W pierwszej kolejności kluczowe jest zadbanie o swoje bezpieczeństwo, np. poprzez zjechanie na pobocze i ubranie odblaskowej kamizelki. Następnie, gdy nie ma wątpliwości co do winy, standardowo wystarczy spisać wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym, które będzie podstawą dla ubezpieczycieli do rozpoczęcia procesu odszkodowania. Koniecznie w takim dokumencie muszą znaleźć się w takie informacje jak: dane osobowe kierowców, numery rejestracyjne pojazdów, nazwa ubezpieczyciela sprawcy i numer jego polisy OC, opis miejsca i przebiegu zdarzenia (w tym jednoznaczne wskazanie sprawcy), a także opis uszkodzeń oraz dane świadków (jeśli są). Oświadczenie podpisane przez obie strony jak najszybciej należy przekazać ubezpieczycielowi.
Branża ma jednak aspiracje do tego, by uprościć i skrócić proces zgłaszania szkody. Testowane są procedury wspierane przez sztuczną inteligencję. Ambicją ubezpieczycieli jest skrócenie czasu na procedurę likwidacji szkody do czasu liczonego raczej w godzinach, a nie - jak do tej pory - w dniach.
Na pytanie o to, czy kiedykolwiek miało się stłuczkę, w badaniu GfK przeprowadzonym w październiku 2022 r. na zlecenie marki ubezpieczeniowej Beesafe, najczęściej twierdząco odpowiadały osoby o statusie zawodowym dyrektorów, kierowników i właścicieli. Potwierdziło to 55 proc. przedstawicieli tej grupy, tymczasem wynik dla wszystkich ankietowanych wyniósł 38 proc.
Zdecydowanie powyżej uplasowały się też odpowiedzi w grupie osób należących do rodzin z małymi dziećmi (do 6 lat) - uczestnikami kolizji była dotychczas ponad połowa (51 proc.) z nich. Dla porównania - to wynik ponad dwukrotnie wyższy niż w grupie respondentów, którzy pracują, są singlami i mieszkają z rodzicami (w ich przypadku odsetek wynosi 21 proc.) i ponad pięciokrotnie przewyższający deklaracje ankietowanych studentów mieszkających z rodzicami - tylko 8 proc. z nich przyznało, że miało dotychczas stłuczkę.
***