Ranking najtańszych sklepów ma nowego lidera. Tu zakupy kosztują najmniej
Biedronka wyprzedziła Auchan w zestawieniu ASM Sales Force Agency, która prowadzi badania dotyczące najtańszych i najdroższych sieci handlowych. Z kolei Lidl zanotował największy wzrost cen w ujęciu rocznym.
Jak wynika z najnowszych danych GUS, inflacja konsumencka w marcu wyniosła 2 proc. w ujęciu rocznym. Wartość wskaźnika może jednak się znacząco zmienić w nadchodzących miesiącach, także za sprawą rezygnacji z zerowej stawki na żywność od początku kwietnia. To, jak szybko i jak bardzo wzrośnie inflacja obecnie trudno szacować, bowiem wiele sieci handlowych zdecydowało się nie podwyższać cen części produktów.
Wyniki Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency za marzec br. są zbieżne z odczytem GUS - ceny nadal rosną, choć nie tak szybko, jak jeszcze kilka miesięcy temu. Średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o blisko 2 proc. w porównaniu z lutym i o 0,41 proc. w skali roku. Biorąc pod uwagę najpopularniejsze artykuły codziennego użytku zapłacono o 5,65 zł więcej niż poprzednio; łącznie - 292,87 zł
Jednocześnie od tygodni trwa wojna cenowa, zapoczątkowana przez Biedronkę i Lidl. Okazuje się, że zgodnie z danymi agencji, pierwsza z sieci zajęła najwyższe miejsce na podium pod względem najniższych cen. Lidl z kolei odnotował największy wzrost cen.
"Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w lutym br. Dodatkowo w sześciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (21,84 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Kaufland (4,91 proc.) - napisano w opracowaniu.
"W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano również w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w marcu 2024 r. była wyższa o 27,22 zł niż w 2023 r., tj. o 10,7 proc.. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Biedronka (18,08 proc.), Selgros Cash & Carry (4,49 proc.), Kaufland (1,8 proc.) i POLOmarket (0,09 proc.)." - czytamy w opracowaniu analiz" - dodano.
Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem zakupowym wyniosła 161,90 zł.
Jak wskazuje Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency, po raz pierwszy od wielu miesięcy doszło do zmiany na pozycji lidera rankingu najtańszych sklepów - Biedronka wyprzedziła Auchan.
- Nie mam wątpliwości, że pozostali uczestnicy badania podejmą rękawicę i jeszcze nie raz będziemy świadkami zaciętej walki o uwagę klientów. W najbliższych tygodniach w ślad za zbliżającymi się mistrzostwami Euro 2024 w Niemczech, spodziewamy się wysypu akcji promocyjnych budowanych na emocjach kibiców piłki nożnej. Szczególnie, że polskiej reprezentacji udało się zakwalifikować do udziału w finałach - mówi ekspert.
Zakupy zrobione w sklepach internetowych kosztowały więcej niż w tradycyjnych (346,53 zł wobec 292,87 zł w sklepach stacjonarnych). Najbardziej podrożały: chemia domowa i kosmetyki, dodatki, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. Taniej niż przed rokiem kupowaliśmy produkty tłuszczowe, mrożonki, mięso czy nabiał,