Seniorzy polubili zakupy online. Jak, co i gdzie kupuje Silver Generation?

Internet służy seniorom przede wszystkim do obsługi konta bankowego (65 proc.), ale już ponad połowa (51 proc.) robi zakupy on-line - podaje serwis wiadomoscihandlowe.pl. Starsi Polacy coraz odważniej korzystają z aplikacji mobilnych (85 proc.) oraz dokonują płatności bezgotówkowych - wynika z raportu "Seniorzy w świecie cyfrowym" przygotowanego przez Fundację Kobiety e-biznesu.

  • Znakomita większość (85 proc.) osób w wieku 60+ korzysta z aplikacji mobilnych na telefonie często lub czasami. Spośród nich najczęściej są to aplikacje bankowe (73 proc.) i aplikacje zakupowe (63 proc.)
  • Około połowa seniorów wykorzystuje internet do zakupów odzieży, dodatków i akcesoriów (50 proc.). Do e-koszyka seniora trafiają także produkty farmaceutyczne (40 proc.), kosmetyki i perfumy (39 proc.)
  • Niemal 3 na 4 osoby w wieku 60+ nie doświadczyły żadnych problemów z zakupami przez internet w ciągu ostatniego półrocza

Reklama

Seniorzy najczęściej wykorzystują internet, aby mieć dostęp do konta bankowego (65 proc.), do wiadomości i informacji (63 proc.) oraz do poczty e-mail (62 proc.). Ponad połowa korzysta także z mediów społecznościowych (54 proc.) oraz robi zakupy online (51 proc.)

Szczególnie w przypadku mediów społecznościowych, poczty e-mail oraz konta bankowego online można zaobserwować trend rosnący na przestrzeni ostatniego roku.

Najpopularniejszym urządzaniem przy korzystaniu z internetu pozostaje komputer (53 proc.), ale w porównaniu do ubiegłorocznej fali badania rośnie popularność smartfonów - obecnie 2 na 5 osób w wieku 60+ najczęściej wybiera to urządzenie (42 proc.).

Silver tsunami szturmuje e-commerce

Współcześni seniorzy to często osoby zaznajomione już z nowymi technologiami, umiejące sprawnie korzystać z internetu, posiadające smartfona i świadome możliwości, jakie daje e-commerce.

- Wyniki badania "Seniorzy w świecie cyfrowym", którego Fundacja Polska Bezgotówkowa jest Partnerem, potwierdzają, że zakupy online i płatności bezgotówkowe dzięki temu, że są wygodne i bezpieczne, nie mają ograniczeń wiekowych" - komentuje Joanna Erdman, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Znakomita większość (85 proc.) osób w wieku 60+ korzysta z aplikacji mobilnych na telefonie często lub czasami. Spośród nich najczęściej są to aplikacje bankowe (73 proc.), aplikacje zakupowe (63 proc.) i komunikatory/media społecznościowe (53 proc.).

Pewne obawy wobec bankowości internetowej zauważalne w grupie Silver Generation udało się już w dużej mierze przełamać. Rosnące zaufanie względem tych usług może być spowodowane silnym akcentem, jaki marki i instytucje publiczne postawiły na działania edukacyjne dla seniorów w tym zakresie.

Widać też, że osoby w wieku 60+ w pełni korzystają z innych dobrodziejstw online’u. Znacznie częściej traktują internet jako źródło kontaktów ze światem - poprzez pocztę elektroniczną i social media.

- Wciąż wysoki pozostaje również odsetek tych seniorów, którzy w sieci szukają wiarygodnych informacji. W tym aspekcie jeszcze większego znaczenia nabiera budowanie świadomości na temat cyberbezpieczeństwa, umiejętności odróżniania rzetelnych danych od fake newsów - mówi Adrianna Kubik, business director & board member They.pl.

Jak seniorzy kupują on-line?

Seniorzy kupujący przez internet w większości (71 proc.) robią to przynajmniej raz w miesiącu. Częstotliwość ta zwiększyła się w stosunku do ubiegłego roku. Ponad połowa planuje w przyszłości dokonywać zakupów online jeszcze częściej. Większość osób starszych (82 proc.) sama dokonuje zakupów przez internet, bez pomocy osób trzecich.

Zdecydowanie najlepiej znanym wśród seniorów serwisem e-commerce, w którym można zrobić zakupy online jest Allegro - znakomita większość kojarzy ten portal (90 proc.). Na kolejnym miejscach plasują się olx.pl (63 proc.), lidl.pl (57 proc.), rossmann.pl (53 proc.), empik.pl (51 proc.) i biedronka.pl (51 proc.).

- Coraz więcej seniorów korzysta z aplikacji mobilnych oraz mniej obawia się korzystania z konta bankowego i transakcji online. To ważny element zachowania w świecie cyfrowym, do którego w tej grupie społecznej dłużej budowaliśmy zaufanie. Skłonność do korzystania z aplikacji mobilnych otwiera kolejne możliwości tworzenia nowych odpowiadających na potrzeby seniorów tematycznych aplikacji, a może i superapps - mówi Anna Heimberger, prezeska Fundacji Kobiety e-biznesu.

- To, że seniorzy coraz częściej korzystają z zakupów online i płatności bezgotówkowych jest efektem wzrostu zaufania i kompetencji w tym obszarze. Łatwość dokonania zakupu, bezpieczeństwo transakcji oraz oszczędności kosztowe - to zalety, jakie szczególnie doceniają starsi użytkownicy e-commerce - dodaje Joanna Erdman.

Co kupują seniorzy w internecie?

Według raportu Fundacji Kobiety e-biznesu około połowa seniorów wykorzystuje internet do zakupów odzieży, dodatków i akcesoriów (50 proc.). Do e-koszyka seniora trafiają także produkty farmaceutyczne (40 proc.), kosmetyki i perfumy (39 proc.), książki, bilety, płyty (37 proc.) oraz obuwie (35 proc.).

Największy odsetek przeznacza miesięcznie na zakupy online kwotę 100 zł - 300 zł (50 proc.).

Najczęściej wybierane formy płatności to szybkie płatności online (32 proc.) oraz BLIK (23 proc.) - popularność tego drugiego jeszcze wzrosła w ciągu ostatniego roku. Znakomita większość seniorów nie miała problemów z płatnościami online w ciągu ostatniego półrocza.

- W porównaniu do ubiegłego roku, przedstawiciele pokolenia Silver częściej korzystają z płatności internetowych takich jak szybki przelew, BLIK, czy płatność kartą online. Udział płatności przy odbiorze systematycznie maleje i wynosi już jedynie 13 proc. Jest to zbieżne z trendami, które obserwujemy dla ogółu populacji. W świetle tych danych widać wyraźnie, że osoby w wieku 60+ stanowią grupę docelową, do której warto prowadzić działania z zakresu e-commerce - mówi Magdalena Grablewska, head of marketing w Przelewy24.

Automat paczkowy (56 proc.) i firmy kurierskie (38 proc.) to najchętniej wybierane formy dostawy wśród seniorów. Spośród przewoźników kurierskich najbardziej rozpoznawalne marki to InPost (86 proc.), DPD (85 proc.), DHL (81 proc.) i Poczta Polska (77 proc.).

Bezpieczni na e-zakupach

Niemal 3 na 4 osoby w wieku 60+ kupujące online nie doświadczyły żadnych problemów z zakupami przez internet w ciągu ostatniego półrocza. Znakomita większość jest zadowolona z robienia zakupów online (95 proc.) lub poleciłaby zakupy przez internet swoim znajomym (92 proc.).

W kontekście kupowania przez internet i korzystania z aplikacji mobilnych seniorzy cenią sobie wysoko bezpieczeństwo przy płatności (97 proc.), darmową dostawę (94 proc.), łatwość w wyszukaniu produktu (94 proc.), szybki zwrot pieniędzy (91 proc.) oraz możliwość darmowego zwrotu (91 proc.). Najbardziej preferowany przez seniorów sposób kontaktu ze sklepem internetowym to kontakt mailowy (38 proc.).

- Seniorzy coraz odważnej korzystają z możliwości kupowania online i widać, że będą kupować coraz więcej przez internet. Codzienne korzystanie przez seniorów z internetu stało się faktem, a używanie aplikacji bankowych i aplikacji zakupowych nie stanowi już niemal żadnego wyzwania. Transformacja cyfrowa nadal trwa, ale zniknęła większość dotychczasowych obaw związanych z w szczególności z płatnościami online - podsumowuje Dorota Bachman, współzałożycielka i członkini zarządu Fundacji Kobiety e-biznesu.

Największy odsetek osób w wieku ponad 60 lat chciałby się dowiedzieć więcej o tym, jakie aplikacje mobilne zainstalować (33 proc.). Co czwarta osoba chciałaby wiedzieć jak korzystać z konta pacjenta i ZUS (25 proc.), a niemal co piąta jak umówić wizytę w internecie (18 proc.).

***

wiadomoscihandlowe.pl
Dowiedz się więcej na temat: seniorzy | emerytura | emeryci
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »