Szybki awans z ratusza do resortu

Już od 25 maja pracownicy samorządowi, zatrudnieni zarówno na umowę o pracę, jak i na podstawie mianowania, będą mogli szybciej niż wszyscy pozostali obywatele zdobyć pracę w administracji rządowej. Awans ułatwią im nowe przepisy regulujące zasady przenoszenia do służby cywilnej.

Od 25 maja pracownicy samorządowi, zatrudnieni zarówno na umowę o pracę, jak i na podstawie mianowania, będą mogli szybciej niż wszyscy pozostali obywatele zdobyć pracę w administracji rządowej. Awans ułatwią im nowe przepisy regulujące zasady przenoszenia do służby cywilnej. Generalnie, zgodnie z ustawą z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz.U. z 1999 r. nr 49, poz. 483 z późn. zm.) nabór do służby cywilnej jest jawny, otwarty i konkurencyjny.

Oznacza to, że każdy, kto spełnia wskazane wymagania i chce pracować w administracji rządowej objętej tą ustawą, musi przejść określoną procedurę rekrutacji. Najpierw dyrektor generalny urzędu informuje o wolnych stanowiskach pracy w kierowanym przez siebie urzędzie w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu, a także w Biuletynie Służby Cywilnej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

Generalnie, zgodnie z ustawą z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz.U. z 1999 r. nr 49, poz. 483 z późn. zm.) nabór do służby cywilnej jest jawny, otwarty i konkurencyjny. Oznacza to, że każdy, kto spełnia wskazane wymagania i chce pracować w administracji rządowej objętej tą ustawą, musi przejść określoną procedurę rekrutacji. Najpierw dyrektor generalny urzędu informuje o wolnych stanowiskach pracy w kierowanym przez siebie urzędzie w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu, a także w Biuletynie Służby Cywilnej - ukazuje się dwa razy w miesiącu - oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

Umieszczone przez niego ogłoszenie powinno zawierać m.in.: określenie stanowiska pracy, związane z nim wymagania, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe, zakres zadań wykonywanych na stanowisku pracy, a także podać termin składania dokumentów. Termin ten nie może jednak być krótszy niż 14 dni od dnia opublikowania ogłoszenia w BSC. Po upłynięciu terminu zgłoszeń dyrektor generalny musi opublikować listę kandydatów spełniających wymagania. Dzięki temu każdy, nawet obecny szef czy osoby niemające nic wspólnego z urzędem, może sprawdzić, kto ubiega się o dane stanowisko. Natomiast po zakończeniu procedury naboru w BSC i BIP musi ukazać się informacja o tym, kto został wybrany na dane stanowisko. Z nowym pracownikiem umowa zawierana jest na czas określony, nie dłuższy niż 3 lata.

Bez jawnego naboru

Tymczasem zgodnie z ustawą z dnia 10 marca 2006 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli oraz ustawy o służbie cywilnej (Dz.U. nr 79, poz. 549) pracownicy samorządowi, zarówno zatrudnieni na umowę o pracę, jak i na podstawie mianowania, nie muszą przechodzić tej całej procedury.

Wspomniana nowelizacja wprowadziła bowiem do ustawy o służbie cywilnej przepis stanowiący, że stanowiska urzędnicze mogą zajmować nie tylko osoby oddelegowane, ale także przeniesione na podstawie odrębnych przepisów do wykonywania zadań poza jednostką organizacyjną, w której są zatrudnione. Odrębne przepisy zawarte są tylko w dwóch aktach prawnych: w ustawie o pracownikach samorządowych oraz ustawie o NIK.

Zgodnie z nimi, pracownika samorządowego można na jego wniosek albo za jego zgodą przenieść do pracy na stanowisko urzędnicze w urzędzie w rozumieniu ustawy o służbie cywilnej. Przeniesienia dokonuje, albo obecny pracodawca albo dyrektor generalny urzędu, w którym ma być zatrudniony. Do tej pory pracownicy ci mogli być przeniesieni tylko i wyłącznie do innego pracodawcy samorządowego. Nowelizacja dopuszcza przeniesienie w każdym czasie, jeżeli nie narusza ono ważnego interesu dotychczasowego pracodawcy i przemawia za tym szczególny interes służby cywilnej. Ustawodawca jednak nie precyzuje, co może być szczególnym interesem.

WAŻNEPracownika samorządowego można na jego wniosek albo za jego zgodą przenieść do pracy na stanowisko urzędnicze w urzędzie w rozumieniu ustawy o służbie cywilnej. Przeniesienia dokonuje, albo obecny pracodawca albo dyrektor generalny urzędu, w którym ma być zatrudniony. Do tej pory pracownicy ci mogli być przeniesieni tylko i wyłącznie do innego pracodawcy samorządowego.

Ważne przywileje

W okresie przeniesienia pracownikowi przysługuje wynagrodzenie stosowne do wykonywanej pracy, lecz nie niższe od dotychczasowego. Jeśli w dniu przeniesienia, urzędnik był zatrudniony na czas nieokreślony i miał przynajmniej trzy lata stażu w danej jednostce, zostaje z mocy prawa zwolniony z odbywania służby przygotowawczej. Każdy inny nowy pracownik musi ją odbyć w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy o pracę. Dyrektor generalny może zwolnić z niej tylko osoby, które jego zdaniem posiadają już wiedzę teoretyczną, umiejętności wymaganą programem tej służby. Ponadto z dniem przeniesienia pracownicy samorządowi stają się pracownikami służby cywilnej, a do ich stażu pracy w służbie cywilnej zalicza się okres zatrudnienia w jednostce organizacyjnej, z której nastąpiło przeniesienie. Tym samym przeniesieni nowi pracownicy z długoletnim stażem pracy w samorządzie będą mogli m.in. wziąć udział w postępowaniu kwalifikacyjnym, a także ubiegać się o wyższe stanowiska w służbie cywilnej.

Wspomniana nowelizacja wprowadza także przepis, który umożliwia startowanie w konkursach na dyrektorów generalnych, departamentów oraz ich zastępców wszystkim pracownikom służby cywilnej. W konkursach ogłaszanych do 25 maja mogą startować tylko urzędnicy mianowani. W ten sposób pracownicy samorządowi zostali uprzywilejowani. W urzędach objętych ustawą o sc mogą pracować też m.in. funkcjonariusze BOR, ABW, policjanci, sędziowie i prokuratorzy. Oni jednak są tylko oddelegowani do pracy w sc z macierzystego urzędu, w którym dalej pozostają zatrudnieni.

WAŻNEPrzeniesienie do innego urzędu samorządowego dopuszczalne jest tylko raz na dwa lata. Takiego ograniczenia nie ma w stosunku do przeniesienia do administracji rządowej.

Mianowany pracownik samorządowy przeniesiony na stanowisko urzędnicze objęte ustawą o służbie cywilnej nie staje się urzędnikiem mianowanym w rozumieniu ustawy o s.c. Aby uzyskać gwarantujące stabilność zatrudnienia mianowanie, trzeba przystąpić do postępowania kwalifikacyjnego.

Tak jak dotychczas, mianowanego pracownika samorządowego można przenieść na inne stanowisko, odpowiadające jego kwalifikacjom i równorzędne pod względem wynagrodzenia, a w uzasadnionych przypadkach nawet do innej jednostki w tej samej lub innej miejscowości na - maksymalnie 6 miesięcy - do pracy zgodnej z posiadanymi kwalifikacjami. Wtedy wynagrodzenie nie może być niższe od dotychczasowego. Bez zgody zainteresowanego niedopuszczalne jest jednak czasowe przeniesienie do pracodawcy samorządowego mającego siedzibę w innej miejscowości, kobiety w ciąży lub mianowanego pracownika samorządowego sprawującego opiekę nad dzieckiem w wieku do czternastu lat, a także w wypadkach, gdy stoją temu na przeszkodzie ważne względy osobiste lub rodzinne.

URZĘDY OTWARTE DLA PRACOWNIKÓW SAMORZĄDOWYCH

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, ministerstwa, urzędy centralne, urzędy wojewódzkie, Główny Urząd Statystyczny oraz wojewódzkie izby skarbowe, urzędy kontroli skarbowej, archiwa państwowe, izby i urzędy celne, wojewódzkie i powiatowe inspektoraty inspekcji farmaceutycznej, inspekcji handlowej, inspekcji ochrony roślin i nasiennictwa, inspektoraty nadzoru budowlanego, inspektoraty ochrony środowiska, wojewódzkie i powiatowe inspektoraty transportu drogowego, inspektoraty weterynarii, okręgowe inspektoraty rybołówstwa morskiego, kuratoria oświaty, wojewódzkie, powiatowe i miejskie komendy policji, oddziały straży granicznej, wojewódzkie oddziały służby ochrony zabytków, okręgowe urzędy miar, okręgowe urzędy probiercze, urzędy morskie.

WYCIĄG Z PRZEPISÓW

W ustawie z dnia 10 marca 2006 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli oraz ustawy o służbie cywilnej (Dz.U. nr 79, poz. 549) wprowadza się m.in. następujące zmiany: dodaje się art. 7a w brzmieniu:
Art. 7a. 1. Pracownika samorządowego, o którym mowa w art. 2 pkt 4, można, na jego wniosek lub za jego zgodą, przenieść do pracy u innego pracodawcy samorządowego albo na stanowisko urzędnicze w urzędzie, o którym mowa w art. 7 ust. 2, w każdym czasie, jeżeli nie narusza to ważnego interesu pracodawcy samorządowego, który dotychczas zatrudniał pracownika, i przemawia za tym szczególny interes służby cywilnej.

Reklama

Jolanta Góra

Gazeta Prawna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »