Tu zakupów już nie zrobimy. Lista sklepów, które wycofały się z Polski

Transformacje na polskim rynku detalicznym w ostatnich dekadach objawiły się przez ustępowanie tradycyjnych marek supermarketów na rzecz nowych graczy. Takie przekształcenia nie są rzadkością, jednak znacząco wpływają na lokalne społeczności i konsumentów. Poniżej przedstawiamy listę sklepów, które zniknęły z polskiego rynku, wzbudzając u wielu klientów uczucie nostalgii.

HIT — 1993-2002

Debiut niemieckiej sieci HIT na polskim rynku w 1993 roku stanowił ważny moment w historii handlu detalicznego w Polsce, przynosząc nowy model hipermarketu, w pierwszej kolejności do Warszawy. Dohle, niemiecka firma stojąca za marką HIT, zbudowała 13 sklepów w największych miastach Polski, a w trakcie realizacji były kolejne dwa. Jednakże decyzja o wycofaniu się z polskiego rynku przyszła niespodziewanie szybko, co skłoniło do sprzedaży wszystkich 15 placówek brytyjskiemu gigantowi Tesco.

Tesco — 1995-2021

Tesco, jedna z najpopularniejszych sieci hipermarketów, rozpoczęła swoją działalność w Polsce w 1995 roku, przejmując lokalne sieci supermarketów Minor, Madex i Savia. Ekspansja marki nabrała tempa w 1998 roku z otwarciem pierwszego hipermarketu na podwrocławskich Bielanach. Rozwój Tesco w Polsce kontynuował się przez przejęcia, w tym sieci HIT w 2002 roku oraz większości supermarketów Leader Price w 2007 roku. Mimo początkowego sukcesu ostatnia dekada przyniosła stagnację poziomu sprzedaży, co doprowadziło do stopniowego zamykania sklepów. W 2021 roku, w ramach strategicznej decyzji, brytyjska firma sprzedała swoje operacje duńskiemu właścicielowi sieci Netto.

Reklama

Rema 1000 — 1993-2003

Norweska sieć Rema 1000, zarządzana przez Reitan Group, zaznaczyła swoją obecność na polskim rynku w 1993 roku, wprowadzając nowoczesny model supermarketu do naszego kraju. Jednak po dekadzie funkcjonowania, w 2003 roku, firma podjęła decyzję o wycofaniu się z Polski, sprzedając swoje operacje amerykańskiej sieci Food Emporium. Następnie, w strategicznym ruchu, Food Emporium przekazało 16 sklepów pod skrzydła Jeronimo Martins Polska. Ten transfer doprowadził do przekształcenia ich w sklepy Biedronka.

Geant — 1995-2006

Francuska sieć Geant, działająca pod egidą grupy Casino, zainaugurowała swoją obecność na polskim rynku w 1995 roku, rozpoczynając od stolicy kraju. Ekspansja objęła największe miasta Polski, gdzie sklepy Geant były integralną częścią rozwijających się galerii handlowych. Problemy finansowe zmusiły grupę Casino do rezygnacji z dalszej działalności w Polsce. W rezultacie, w 2006 roku, sieć Geant sprzedała swoje 19 hipermarketów oraz lokalizacje przeznaczone na nowe obiekty niemieckiemu operatorowi Real.

Leader Price — 2001-2006

Od 2001 roku sieć Leader Price, będąca częścią francuskiej grupy Casino, rozwijała swoją działalność w Polsce, docierając do liczby 220 sklepów. Znana z oferowania produktów pod własną marką, sieć szybko stała się rozpoznawalna na rynku. W 2006 roku, w obliczu strategicznych decyzji, 145 sklepów Leader Price zostało nabytych przez brytyjskie Tesco za sumę 105 milionów euro. Proces przejęcia objął zmianę nazwy sklepów na Tesco, co oznaczało integrację z globalną marką i rozszerzenie jej wpływów na polskim rynku.

Alma — 1995-2016 rok

Delikatesy Alma, założone w latach 90. przez spółkę Alma Market, zaczynały swoją działalność od pięciu sklepów na południu Polski. Przez lata konsekwentnego rozwoju liczba placówek wzrosła do 49 w 2016 roku. Sieć ta prowadziła również sklepy pod marką Krakowski Kredens, specjalizujące się w regionalnych produktach wysokiej jakości. Sukcesy te zostały przyćmione przez problemy finansowe, które ujawniły się w 2016. We wrześniu tegoż roku, spółka złożyła wniosek o rozpoczęcie postępowania sanacyjnego, co miało na celu restrukturyzację zadłużenia i ochronę przed wierzycielami. Niedługo później firma podjęła kroki w kierunku upadłości likwidacyjnej.

MarcPol — 1991-2016 rok

Polska sieć supermarketów MarcPol zadebiutowała w 1991 roku, otwierając swój pierwszy sklep w Warszawie. Ambitna ekspansja przekroczyła nawet granice kraju, czego dowodem było otwarcie dziewięciu placówek w Moskwie. Niestety, po latach obecności na rynku, w 2016 roku sieć MarcPol zaczęła wycofywać swoje sklepy, stopniowo znikając z krajobrazu handlowego zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Real — 1997-2016 rok

W 1997 roku w Szczecinie otwarto pierwszy hipermarket niemieckiej sieci Real, co stanowiło początek ekspansji marki na polski rynek. W kolejnych latach sieć Real kontynuowała rozwój, otwierając coraz więcej sklepów, z których większość znajdowała się w centrach handlowych M1, również należących do koncernu Metro AG. W 2012 roku Real dysponował 54 hipermarketami w Polsce, jednakże niezadowalające wyniki finansowe skłoniły właściciela do podjęcia decyzji o wycofaniu się z polskiego rynku. W efekcie, sklepy Real zostały przejęte przez francuską sieć Auchan, a transakcja została oficjalnie zakończona w 2014 roku. Od 2016 roku wszystkie pozostałe sklepy Real funkcjonują pod marką Auchan, co oznacza koniec ery niemieckiej sieci w Polsce i integrację jej placówek z nowym właścicielem.

Piotr i Paweł — 1990-2021

W 1990 roku w Poznaniu Eleonora Woś otworzyła swój pierwszy sklep, który był niewielkim punktem handlowym, a jego nazwa inspirowana była imionami jej synów. Rok później, również w Poznaniu, rozpoczął działalność pierwszy supermarket tej sieci, co zapoczątkowało rozszerzenie na inne miasta, głównie poprzez lokalizacje w centrach handlowych. W szczytowym okresie działalności sieć liczyła około 140 sklepów. Niestety, z biegiem lat firma popadła w długi, co doprowadziło do rozpoczęcia postępowania sanacyjnego. W 2019 roku, w wyniku trudności finansowych, za symboliczną kwotę 1 euro, spółka została przejęta przez Spar Group.

Nie tylko supermarkety. Te sklepy również wycofały się z Polski

W ostatnich latach polski rynek handlu był świadkiem licznych reorganizacji i wycofań znanych marek. Jednym z najnowszych przykładów jest Shopee, popularna platforma e-commerce, która ogłosiła zakończenie działalności w Polsce w roku 2023. Decyzja o wycofaniu się z rynku polskiego nie jest odosobniona i wpisuje się w trend, który dotyczy nie tylko sklepów stacjonarnych, ale także gigantów handlu internetowego, którzy mają trudności ze zdobyciem stabilnej pozycji.

Przypadki rezygnacji zdarzają się też w innych branżach. Orsay, znana sieć odzieżowa, w 2022 roku również postanowiła zakończyć działalność w Polsce, zamykając swoje sklepy w galeriach handlowych. Podobnie marka Salamander, specjalizująca się w sprzedaży obuwia, w 2021 zdecydowała się zamknąć wszystkie swoje placówki w Polsce. Te decyzje świadczą o wyzwaniach w utrzymaniu rentowności i adaptacji do szybko zmieniających się preferencji konsumentów, co skłania wiele międzynarodowych firm do przemyślenia swojej strategii biznesowej na polskim rynku.

Przeczytaj też:

SPAR zniknie z Polski, sklepy zostaną. Sieć handlowa szuka kupca

Rewolucja w przepisach odmieni sklepy w Polsce. Tak będą wyglądać, ruszyły już testy

Biedronka otworzy sklepy poza Polską. Wybrano pierwsze lokalizacje

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: supermarket | hipermarket | sklepy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »