Visa: Szybki rozwój handlu elektronicznego w Polsce

Polski rynek handlu elektronicznego odnotował w 2002 r. wzrost sięgający 200%. Jeszcze szybciej, bo o 260% zwiększyła się sprzedaż krajowych sklepów internetowych opłacana kartami płatniczymi, która szacowana jest na ponad 32 mln zł.

Polski rynek handlu elektronicznego odnotował w 2002 r. wzrost sięgający 200%. Jeszcze szybciej, bo o 260% zwiększyła się sprzedaż krajowych sklepów internetowych opłacana kartami płatniczymi, która szacowana jest na ponad 32 mln zł.

Z tej kwoty ok. 80% zostało uregulowane kartami Visa. Na świecie i w Polsce wdrażany jest obecnie system "Verified by Visa", zapewniający bezpieczeństwo e-commerce, który zdaniem organizacji i ekspertów branży płatniczej będzie silnie stymulował rozwój tego kanału handlu.

Na koniec ub. roku w Polsce funkcjonowało ok. 700 sklepów internetowych, z czego 460 przyjmowało zapłatę kartami płatniczymi w systemie on-line. Łączna wartość transakcji handlu elektronicznego wyniosła w ub. roku w Polsce ok. 150 mln zł w porównaniu do niecałych 58 mln w 2001 r. (według danych eCard).

Reklama

"Jesteśmy zadowoleni, że tak znacząca większość internautów wybiera karty Visa do regulowania płatności za zakupy zrealizowane w handlu elektronicznym - nowoczesnym i szybko zdobywającym popularność kanale sprzedaży" - stwierdziła Małgorzata O'Shaughnessy, dyrektor generalna Visa International w Polsce. "Szybszy wzrost płatności kartami płatniczymi, niż obrotów handlu elektronicznego ogółem świadczy o tym, że Polska podąża drogą rozwoju krajów, gdzie transakcje w internecie opłacane są przede wszystkim kartą" -- dodała Małgorzata O'Shaughnessy.

W skali całego globu płatności realizowane kartami płatniczymi wszystkich systemów stanowią 64% wszystkich form płatności za towary i usługi zakupione w internecie przez osoby fizyczne, ale np. w USA jest to 83%, a w Wielkiej Brytanii nawet ponad 90%. Najczęstszym sposobem płatności w internecie w Polsce jest zaliczenie pocztowe, zaś płatności regulowane kartami stanowiły ok. 19%. Według danych trzech centrów obsługujących transakcje handlu elektronicznego, tj. eCard, PolCard i centrum Banku Handlowego w Warszawie S.A., łączna wartość transakcji opłaconych kartami w 2002 r. przekroczyła 32 mln zł, zaś z tej kwoty 79% przypadało na karty Visa. Z kolei w łącznej liczby transakcji, która wyniosła 136,3 tys. udział kart Visa wyniósł 83%.

Spośród wszystkich transakcji internetowych opłacanych na całym świecie kartami 60% stanowią transakcje na kartę Visa, która stała się swoistą "walutą sieci". Do transakcji w sklepach internetowych mogą być wykorzystywane wszystkie typy kart Visa, w zależności od decyzji banków - wydawców kart. Standardowo banki umożliwiają wykorzystywanie do płatności w Internecie wypukłych kart Visa (z nadrukiem), tj. Visa Classic, Visa Business, Visa Gold czy Visa Premium. Są banki - także w Polsce, np. sieć Inteligo banku PKO BP, które zdecydowały się "otworzyć" dla transakcji handlu elektronicznego karty płaskie Visa Electron.

Coraz większą popularność w internecie zdobywa karta wirtualna Visa, stworzona wyłącznie dla potrzeb handlu elektronicznego. W Polsce emitują ją dwa banki, a kilka następnych ma w planach jej wydanie. Dotychczas wydanych zostało w Polsce 15 tys. wirtualnych kart Visa, co stanowi ok. 0,7% wszystkich polskich kart płatniczych "otwartych" do transakcji w Internecie. Obroty dokonywane tymi kartami stanowią aż 11% łącznej liczby transakcji handlu elektronicznego realizowanego kartami.

Relatywnie niewielki udział transakcji opłacanych kartami w łącznych obrotach handlu elektronicznego w Polsce oraz stosunkowo dużo większy udział wirtualnych kart Visa w obrotach, niżby wynikało to z ich liczby, wskazuje na obawy posiadaczy kart wobec regulowania płatności on-line (i to nawet pomimo rutynowego uznawania przez banki reklamacji w przypadku oszukańczego posłużenia się czyimś numerem karty), a także na obawy sklepów internetowych co do pewności otrzymania zapłaty.

Tym obawom ma przeciwdziałać system "Verified by Visa" zwany w skrócie VbV - najnowsze rozwiązanie w dziedzinie handlu elektronicznego, wprowadzane na szeroką skalę w Stanach Zjednoczonych i w krajach Unii Europejskiej. System "Verified by Visa" umożliwiający uwierzytelnienie tożsamości użytkownika zwiększy bezpieczeństwo handlu w Internecie zarówno dla posiadacza karty, jak i sklepów internetowych. Nowatorstwo systemu "Verified by Visa" polega m.in. na tym, że można z niego korzystać używając dowolnej karty systemu Visa - płaskiej lub wypukłej - zaś procedura rejestracji jest prosta i krótkotrwała.

System "Verified by Visa" oparty jest na protokole 3-D Secure opracowanym przez Visa International. Mając na celu szybszy rozwój handlu elektronicznego, Visa zdecydowała się nieodpłatnie udostępniać innym systemom opracowany przez siebie protokół, który zyskał szeroką akceptację w branży. Dwa międzynarodowe systemy - inne niż Visa - zdecydowały się na wprowadzenie rozwiązań opartych na protokole 3-D Secure.

System "Verified by Visa" jest szeroko wprowadzany na świecie. Ponad 6 tys. banków - najwięcej w USA - wybrało i wdrożyło już VbV. Z rozwiązania tego można już korzystać w przypadku 80 spośród 100 największych sprzedawców internetowych na świecie. W Polsce trwają przygotowania do uruchomienia tego systemu. Niewątpliwym liderem we wprowadzaniu VbV są Stany Zjednoczone - kraj, w którym handel elektroniczny jest najbardziej rozwinięty.

Zarówno Visa International, jak i eksperci branży płatniczej zajmujący się handlem elektronicznym spodziewają się, że wprowadzenie "Verified byVisa" będzie stanowić bardzo mocny impuls rozwojowy dla sklepów internetowych, obrotów e-commerce a szczególnie płatności dokonywanych za pomocą kart płatniczych.

Visa to największy międzynarodowy system płatniczy. Kartami Visa zawierane są transakcje o łącznej wartości ponad 2,4 biliona dolarów rocznie, z czego w Polsce blisko 16 mld dolarów. Visa odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowych produktów i technologii płatniczych, z których korzysta 21 tys. członkowskich instytucji finansowych oraz ich klienci. Visa jest liderem w dziedzinie płatności za pomocą internetu oraz pionierem handlu uniwersalnego (u-commerce, z ang. universal commerce), czyli możliwości realizowania transakcji handlowych z każdego miejsca, o każdej porze i przy pomocy urządzenia dowolnego typu.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: bank | elektroniczny | International | karty | polski rynek | handel | VISA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »