Wielkanoc będzie skromna. "Polacy coraz bardziej ograniczają wydatki"
Z badania UCE Research i Shopfully wynika, że Polacy na zakupy wielkanocne wydadzą mniej niż na Boże Narodzenie. Największa grupa ankietowanych - 15,6 proc. zadeklarowała, że na świąteczne produkty żywnościowe przeznaczy od 200 do 300 zł na jednego członka rodziny.
Z danych przedstawionych przez UCE Research i Shopfully wynika, że Wielkanoc w wielu polskich domach będzie skromna. Większość Polaków (15,6 proc. ankietowanych) na wielkanocne artykuły żywnościowe zamierza wydać średnio 200-300 zł w przeliczeniu na jednego członka rodziny. Nieco mniej, bo 14,4 proc., planuje zmieścić się w przedziale 150-200 zł na osobę, a 13,1 proc. powyżej 500 zł.
Zakupy wielkanocne w przedziale od 300 do 400 zł wskazało 12 proc. ankietowanych, 9,4 proc. badanych chce wydać od 100 do 150 zł, 8,8 proc. przeznaczy na zakupy 400-500 zł, a 7 proc. 50-100 zł. Niewielki odsetek badanych (3,5 proc.) wskazał, że w ogóle nie będzie robić przedświątecznych zakupów ze względu na wyjazd.
Czytaj także: Polacy boją się kupować przez internet. Z jednego powodu wolą pójść do sklepu
Z kolei 2,3 proc. respondentów zadeklarowało, że wyda do maksymalnie 50 zł, a 13,7 proc. ankietowanych nie potrafiło odpowiedzieć na to pytanie. "Dane pokazują, że od wielu lat konsumenci wydają więcej pieniędzy na żywność przed Bożym Narodzeniem niż przed Wielkanocą, ponieważ bardziej celebrują zimowe święta. Czteroosobowa rodzina wyda średnio ok. 800-1200 zł na samą żywność, nie licząc np. prezentów na tzw. zajączka czy alkoholu. Artykuły spożywcze cały czas drożeją i Polacy muszą się do tego dostosować" - wskazał Robert Biegaj z Shopfully.
Czytaj także: Pamiętaj o tym, robiąc zakupy. To obowiązek, kara wynosi ponad 80 tys. zł
Ekspert przypomniał, że w marcu br. - według pobieżnych szacunków GUS - żywność i napoje bezalkoholowe zdrożały rok do roku o 6,7 proc. Podobne dane pokazuje cykliczny raport "Indeks cen w sklepach detalicznych" UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito. "Ponadto niektórzy eksperci na rynku przewidują, że w kwietniu, tj. przed samymi świętami ceny wzrosną rok do roku nawet dwucyfrowo. Do tego w sklepach ma być mniej promocji niż rok temu" - zaznaczył Biegaj.
Czytaj także: Robisz zakupy w internecie? Musisz o tym pamiętać, zanim wydasz pieniądze
Ekspert zwraca uwagę na to, że Polacy coraz bardziej ograniczają wydatki świąteczne, co szczególnie widać w przypadku Wielkanocy. Ograniczają także marnowanie żywności. "Można odnieść wrażenie, że coraz częściej konsumenci lepiej się przygotowują do celebrowania długich weekendów i grillowania niż do świąt wielkanocnych" - dodał. Respondenci odpowiedzieli również na pytanie, ile wydali na wielkanocną żywność (w tym na napoje bezalkoholowe) w przeliczeniu na jedną osobę w ubiegłym roku. Zeszłoroczne deklaracje są zbliżone do aktualnych.
18,7 proc. badanych nie pamiętało wartości zeszłorocznych wydatków wielkanocnych. 15,8 proc. odpowiedziało, że wydało 200-300 zł, 12,9 proc. 100-150 zł, 12,2 proc. 150-200 zł, 10 proc. 300-400 zł, 9 proc. - ponad 500 zł. Po 7,5 proc. konsumentów wskazało przedziały 400-500 i 50-100 zł. Przedział poniżej 50 zł wskazało 1,8 proc. ankietowanych. Z kolei 4,6 proc. odpowiedziało, że nie robiło zakupów świątecznych.