Za zakupy płaciliśmy w lutym o 50 zł więcej niż rok temu. Gdzie ceny były najniższe?
Cena koszyka zakupowego zwiększyła się o 50 zł w lutym w porównaniu z ubiegłym rokiem - wynika z analiz ASM Sales Force Agency. Podwyżki produktów ze wszystkich badanych kategorii w ujęciu rocznym okazały się dwucyfrowe. Najniższe ceny w ubiegłym miesiącu odnotowano w sieci Auchan, zaś najwyższy rachunek wystawiały sklepy online.
- Jak wynika z analiz ASM Sales Force Agency w lutym niemal we wszystkich sieciach handlowych odnotowano wzrost cen koszyka zakupowego w porównaniu do stycznia.
- Za koszyk podstawowych zakupów płaciliśmy w lutym około 50 zł więcej niż rok temu
- Najbardziej w ujęciu rocznym podrożały m.in. produkty tłuszczowe - o 53 proc.
Lutowy odczyt inflacji podany przez Główny Urząd Statystyczny pokazał, że dynamika wzrostu cen znów przyspieszyła i wyniosła 18,4 proc. w ujęciu rocznym i o 1,2 proc. w porównaniu miesięcznym. Największy wpływ na zwiększenie się wartości wskaźnika miały ceny m.in. żywności, które podwyższyły ją o 0,44 pkt. proc. W porównaniu do lutego 2022 roku żywność podrożała niemal o jedną czwartą (24,7 proc.).
Potwierdza to Badanie i Raport Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency. Zebrane w koszyku produkty są porównywane cenowo na przestrzeni roku czy miesiąca - i tak, w porównaniu z ubiegłym rokiem, wzrosły one o 21 proc., co kwotowo oznacza 50 zł. W porównaniu do stycznia skok ten jest znaczący i wynosi niemal 12 zł (4 proc.).
Agencja zebrała dane z 14 sieci sklepów. Aż w 13 z nich odnotowano wzrosty cen w lutym w porównaniu do stycznia. W skali roku wszystkie 10 analizowanych kategorii produktów odnotowało dwucyfrowy wzrost.
"Na szczycie rankingu drożejących, badanych artykułów znalazły się produkty tłuszczowe (53 proc.), dodatki (38 proc.) oraz chemia domowa i kosmetyki (24 proc.) (...) Średnia cena koszyka zakupowego w lutym 2023 r. wyniosła 285,46 zł. To wzrost o 11,75 zł, czyli 4,29 proc. w porównaniu do stycznia br." - informuje ASM.
W zależności od przyjętego kryterium ceny koszyków mocno się różniły. Gdyby przyjąć założenie najniższej ceny produktów, zapłacilibyśmy 220,48 zł - to o nieco ponad 9 zł więcej niż miesiąc temu. W przypadku cen najwyższych rachunek wyniósłby 348,47 zł - różnica w stosunku do stycznia wynosi 12,15 zł. W ujęciu rocznym różnice są większe - koszyk o najniższych cenach kosztował o 21 proc. więcej niż w lutym 2022 roku, zaś o cenach najwyższych - o 14,35 proc. Średnio za zakupy płaciliśmy więcej o 50 zł niż rok temu.
- Pierwszy kwartał tego roku charakteryzuje się bardzo wysoką dynamiką wzrostu cen. (...) Najbardziej niepokojący jest fakt, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowaliśmy podwyżki cen we wszystkich badanych kategoriach. (...) Rosnące ceny u producentów, wysokie koszty energii, paliwa i koszty pracy powodują, że sprzedawcy są zmuszeni kolejny raz podnosić ceny - komentuje wyniki raportu Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
Z przedstawionych analiz wynika, że największe podwyżki w porównaniu do stycznia na poziomie 9,23 proc. (24,14 zł) odnotowano w sieci Kaufland. Niewiele mniejsze wzrosty cen dotyczą sieci Carrefour - 7,78 proc. (21,22 proc.)
"W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to min.: Intermarché (24,57 proc.), Biedronka (24,53 proc.) czy POLOmarket (24,36 proc). Największy wzrost cen skomponowanego przez ASM koszyka odnotowano w sklepach Carrefour, w których średnia cena koszyka w lutym 2023 r. była wyższa aż o 66,77 zł niż przed rokiem, tj. o 29,37 proc." - czytamy w opracowaniu raportu.
Jedynie w sieci Lidl ceny uległy spadkowi w lutym w porównaniu do stycznia - o 2,29 proc. Jednak biorąc pod uwagę wartość rachunku za zakupy, najmniej zapłacilibyśmy w sieci Auchan. Najdroższe okazały się sklepy spożywcze online.
"W lutym 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 323,97 zł, czyli o 33 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie autorskiego koszyka zakupowego wykazało również, że w lutym 2023 r. najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w dyskontach - 278,49 zł." - dodano.
Badanie i Raport Koszyk Zakupowy opiera się na analizie cen tych samych 40 produktów z podstawowych kategorii (m.in. nabiał, mięso, napoje, kosmetyki) w 14 sieciach handlowych. Badanie obejmuje sklepy stacjonarne, internetowe oraz takie, które oferują sprzedaż online i offline.
Oprac. PB
Zobacz również: