Zmiany w ubezpieczeniu NNW
Na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości (www.ms.gov.pl) opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie trybu postępowania przy zawieraniu przez podmioty uprawnione umowy ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków skazanych wykonujących nieodpłatną, kontrolowaną pracę na cele społeczne oraz pracę społecznie użyteczną.
Stanowi on wykonanie delegacji ustawowej przewidzianej w art. 56 a §2 Kodeksu karnego wykonawczego. W projekcie nowelizacji przewidziano uregulowanie trybu postępowania przy zawieraniu przez podmioty uprawnione umowy ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków skazanych wykonujących nieodpłatną, kontrolowaną pracę na cele społeczne oraz pracę społecznie użyteczną, minimalną i maksymalną sumę ubezpieczenia, na którą umowa taka może zostać zawarta, podmioty uprawnione do zawierania umów ubezpieczenia oraz termin zawierania umów.
W świetle obowiązującego prawa (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 marca 2004 r. w sprawie podmiotów, w których jest wykonywana kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna Dz. U. Nr 56, poz. 544) ? obowiązek ubezpieczenia skazanych od następstw nieszczęśliwych wypadków i od odpowiedzialności cywilnej z tytułu wyrządzenia osobie trzeciej szkody przy wykonywaniu pracy spoczywa na podmiocie, w którym wykonywana jest praca. Natomiast koszty ubezpieczenia pokrywa podmiot, w którym wykonywana jest prawa. Aktualnie podmiot ten ponosi także koszty związane z poddaniem skazanych badaniom lekarskim, wyposażeniem w odzież ochronną i obuwie robocze oraz zapewnieniem środków ochrony indywidualnej, przeszkoleniem w pełnym zakresie z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, wypłaty zryczałtowanego wynagrodzenia pracowników.
Ponoszenie wskazanych kosztów przez podmiot, w którym nieodpłatna, kontrolowana praca na cele społeczne i praca społecznie użyteczna jest wykonywana, stanowi jedną z najważniejszych przeszkód w realnym wykonaniu kary ograniczenia wolności i pracy społecznie użytecznej. W rezultacie, czego zaproponowano zmianę § 4 ust. 3 obecnie obowiązującego rozporządzenia oraz obciążenie kosztami ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków Skarbu Państwa. Zgodnie z zaproponowanym art. 56a §1 Kodeksu karnego wykonawczego koszty związane z ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków skazanych wykonujących nieodpłatną, kontrolowaną pracę na cele społeczne i prace społecznie użyteczną ponosi Skarb Państwa. Ma to na celu wyeliminowanie skutków roszczeń, które wynikają z nieszczęśliwych wypadków mogących mieć miejsce podczas wykonywania przez skazanych pracy. W zaplanowanej regulacji ominięto obowiązek ubezpieczenia skazanych, którzy wykonują pracę od odpowiedzialności cywilnej za wyrządzoną podczas wykonywania kary szkodę. W sytuacji, gdy skazany podczas wykonywania pracy dopuści się umyślnego zniszczenia mienia, odpowiadać będzie za popełnienie przestępstwa z art. 288 Kodeksu karnego lub wykroczenia z art. 124 Kodeksu karnego wykonawczego, co rodzi także zobowiązanie sprawcy do naprawienia szkody wyrządzonej przestępstwem. Objęcie ubezpieczeniem skazanych w zakresie OC skutkować może w praktyce przejęciem odpowiedzialności cywilnej przez firmę ubezpieczeniową, która tego rodzaju sytuacje będzie musiała uwzględnić, ustalając wysokość stawki ubezpieczenia.
W §2 przepisy określają krąg przedmiotów, które podlegają planowanemu ubezpieczeniu. Regulacja wskazuje również dwie przesłanki, które muszę wystąpić obligatoryjnie, aby można było w przypadku osoby skazanej zawrzeć umowę ubezpieczenia, tj. praca jest wykonywana na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu oraz ubezpieczenie obejmuje skazanych tylko w czasie wykonywania pracy. Nie poszerzono zakresu obowiązywania ubezpieczenia na czas ?drogi do pracy? i ?drogi z pracy?, gdyż praca wykonywana jako kara ograniczenia wolności lub praca społecznie użyteczna, nie jest pracą w rozumieniu Kodeksu pracy.
Projekt wprowadza w § 3 ust. 1 pojęcie minimalnej i maksymalnej sumy ubezpieczenia, określając jednocześnie ich poziom, co do jednego zdarzenia losowego, na kwoty stanowiące odpowiednio równowartość 250% i 1 250% minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w dacie zawierania umowy ubezpieczenia. Przyjęcie wartości procentowej w stosunku do wynagrodzenia minimalnego zapewni wzrost realnej kwoty ubezpieczenia bez konieczności nowelizacji rozporządzenia. Dotychczas stosowana praktyka ubezpieczeniowa dla osób, które odbywają karę pozbawienia wolności w warunkach zakładu karnego wskazuje, że wysokość kwoty ubezpieczenia wynosi od 2 000 złotych do 5 000 złotych. Na podstawie wskazanych kwot ubezpieczenia, w § 3 projektu ustalono minimalną sumę ubezpieczenia na 250% minimalnego wynagrodzenia, co stanowi obecnie kwotę około 2 000 złotych. Ustalając maksymalną sumę ubezpieczenia na 1 250% minimalnego wynagrodzenia , co stanowi obecnie kwotę około 10 000 złotych, miano na uwadze, z jednej strony konieczność ograniczenia wydatków ponoszonych przez Skarb Państwa, z drugiej zaś konieczność uwzględnienia przy ustalaniu sumy ubezpieczenia specyfiki wykonywanej pracy i związanego z tym ryzyka zaistnienia nieszczęśliwych wypadków i potencjalnych ich skutków. Tak określona suma ubezpieczenia powinna zapewnić niezbędną rekompensatę finansową w sytuacji zaistnienia zdarzenia losowego o znamionach nieszczęśliwego wypadku, skazanego wykonującego nieodpłatną, kontrolowana pracę na cele społeczne lub pracę społecznie użyteczną.
Zgodnie z projektem podmiotem zobowiązanym do zawierania umów ubezpieczenia jest dyrektor sądu okręgowego w okręgu, którego jest wykonywana przez skazanego nieodpłatna, kontrolowana praca na cele społeczne lub praca społecznie użyteczna. Powinien on zabezpieczyć w budżecie środki finansowe na pokrycie kosztów ubezpieczenia. Zawierając umowę ubezpieczenia powinien on kierować się ogólnymi zasadami wynikającymi z ustawy Prawo o zamówieniach publicznych, liczbą osób objętych ubezpieczeniem ? wg liczby skazanych z poprzedniego roku kalendarzowego, podaną przez prezesa sądu okręgowego. W zaplanowanym rozporządzeniu dyrektor sądu okręgowego został również zobowiązany do zachowania ciągłości ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków skazanych, wykonujących nieodpłatną, kontrolowaną pracę na cele społeczne lub pracę społecznie użyteczną.