Konstytucja konsumentów

Wejście w życie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, będzie swoistą konstytucją konsumentów - powiedział w Senacie wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Jarosław Król.

Senat dyskutował nad sprawozdaniem senackiej komisji gospodarki narodowej, w którym przedstawiono główne zapisy przyjętej miesiąc temu przez Sejm ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Ustawa wprowadza m.in. "czarną listę" 31 niedozwolonych praktyk, tj. takich, które wprowadzają klientów w błąd.

Ustawa ma na celu zastosowanie w polskim prawie unijnej dyrektywy z maja 2005 r. dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez firmy wobec klientów. Celem tej dyrektywy było ujednolicenie prawa w tym zakresie w UE.

Reklama

Według ustawy, za nieuczciwą praktykę rynkową uznaje się takie działanie przedsiębiorcy, które wprowadza klientów w błąd, w efekcie czego podejmują oni decyzję o nabyciu danego produktu, czego w innej sytuacji by nie zrobili. Głównie chodzi o podawanie przez przedsiębiorcę nieprawdziwych informacji lub pomijanie informacji istotnych.

Przepisy stanowią, że w razie narażenia interesów konsumenta w wyniku nieuczciwej praktyki, może on lub w jego imieniu Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Ubezpieczonych bądź organizacja ochrony konsumentów, żądać zaniechania takiej praktyki, usunięcia jej skutków lub naprawienia szkody. Natomiast stosowanie agresywnej praktyki, tj. takiej, która ogranicza swobodę wyboru produktów przez konsumenta, podlega karze grzywny.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: praktyki | konstytucja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »