Korekta przychodu w związku ze zwrotem towarów na skutek reklamacji
Stanowisko Ministerstwa Finansów o konieczności wstecznej korekty m.in. przychodów w związku ze zwrotem towarów czy udzieleniem rabatów spotkało się z powszechną krytyką naszych Czytelników, zwłaszcza tych, którzy otrzymują zwroty towarów na skutek reklamacji.
Wobec tego ponownie wystąpiliśmy do Ministerstwa Finansów o zajęcie stanowiska w tej sprawie, wskazując, że w niektórych branżach w ciągu miesiąca ma miejsce od kilkudziesięciu do kilkuset takich operacji. Z odpowiedzi udzielonej przez resort finansów 2 sierpnia 2013 r. wynika, że podtrzymuje on swoje wcześniejsze wyjaśnienie o konieczności wstecznej korekty przychodów. W udzielonej odpowiedzi czytamy, że: "Przychód z działalności gospodarczej nie ma cechy definitywności (niezmienności) po zakończeniu roku podatkowego. Z treści przywołanych przepisów (tj. art. 14 ust. 1 zd. pierwsze updof i art. 12 ust. 3 updop - przyp. red.) wynika, że należne przychody związane z działalnością gospodarczą mogą ulec zmniejszeniu m.in. o wartość zwróconych towarów, co skutkuje obowiązkiem dokonania korekty wielkości tych przychodów. Korekta ta może odnosić się jedynie do tego roku podatkowego, w którym powstał przychód, a nie do tego roku podatkowego, w którym nastąpił zwrot towaru. Tym samym, bez względu na przyczynę powstania obowiązku korekty przychodu, w tym również wynikającej ze zwrotu towaru z uwagi na reklamację związaną z udzieloną gwarancją, korekta wielkości przychodu powinna być rozliczona w okresie rozliczeniowym, w którym został już ujęty przychód należny z uwzględnieniem zasad określających datę powstania przychodu. Bez znaczenia dla obowiązku korygowania wielkości »historycznego« przychodu pozostaje ilość dokonywanych zwrotów towaru na skutek składanych reklamacji oraz okoliczność, że reklamacje te dotyczą »sprzedanego sprzętu w różnych latach«".
Przegląd Podatku Dochodowego Nr 18 z dnia 2013-09-20
GOFIN podpowiada