Leasing ma przyszłość

Wyniki branży osiągnięte w 2006 r. były najlepsze w całej historii leasingu w Polsce. Rekordowe - na poziomie 32 proc. - było również tempo wzrostu całego rynku. Łączna wartość leasingu ruchomości i nieruchomości przekroczyła magiczną granicę 20 mld zł.

Wyniki branży osiągnięte w 2006 r. były najlepsze w całej historii leasingu w Polsce. Rekordowe - na poziomie 32 proc. - było również tempo wzrostu całego rynku. Łączna wartość leasingu ruchomości i nieruchomości przekroczyła magiczną granicę 20 mld zł.

Historyczne rekordy

Wyniki osiągnięte przez branżę leasingową wskazują, że w 2006 r. mieliśmy do czynienia ze skokowym wzrostem inwestycji finansowanych za pośrednictwem leasingu. Wysokie tempo rozwoju polskiej gospodarki oraz coraz większa świadomość wśród przedsiębiorców o możliwościach jakie daje leasing - wszystko to wpłynęło na doskonałe wyniki branży leasingowej.

Wartość leasingu

Według danych Związku Przedsiębiorstw Leasingowych, łączna wartość netto środków trwałych (oprócz nieruchomości) przekazanych w leasing w 2006 r. przez 34 firmy leasingowe zrzeszone w ZPL wyniosła 18,7 mld zł. Jednak biorąc pod uwagę skalę polskiego rynku oraz około 5-proc. udział firm, które nie są zrzeszone w ZPL - ogólna wartość leasingu ruchomości w tym okresie osiągnęła wartość niemal 19,5 mld zł.

Reklama

W 2006 r. za pośrednictwem leasingu sfinansowano w polskich przedsiębiorstwach następujące inwestycje:

  • środki transportu za 12,1 mld zł (wzrost o 37 proc. w stosunku do 2005 r.), w tym samochody osobowe za 4,4 mld zł (wzrost o 58 proc.),
  • maszyny i urządzenia przemysłowe za 6,3 mld zł (wzrost o 49 proc.),
  • komputery i sprzęt biurowy za 370 mln zł (wzrost o 14 proc.),
  • środki transportu kolejowego, powietrznego i wodnego za 580 mln zł (wzrost o 66 proc.),
  • pozostałe środki trwałe za 140 mln zł (spadek o 65 proc.),
  • nieruchomości za 2 mld zł (spadek o 17 proc.).

Struktura leasingu

Wśród aktywów finansowanych za pośrednictwem leasingu sukcesywnie zmniejsza się udział środków transportu drogowego - dominującego segmentu polskiej branży leasingowej. Udział ten zmniejszył się z 63 proc. w 2005 r. do 62 proc. w roku następnym. Jednak warto przypomnieć, że w stosunku do danych z 2004 r. udział leasingu środków transportu drogowego w 2006 r. obniżył się o 11 punktów procentowych.

Zwiększa się natomiast wartość oraz udział leasingu samochodów osobowych w ogólnych obrotach branży leasingowej. Udział ten wzrósł z 8 proc. w 2003 r. do niemal 23 proc. w roku ubiegłym. Najbardziej pozytywną informacją dotyczącą branży leasingowej jest wzrost udziału leasingu maszyn i urządzeń przemysłowych w ogólnej wartości leasingu w Polsce. Udział tego segmentu rynku wzrósł w 2006 r. i przekroczył 32 proc.

Leasing komputerów i sprzętu biurowego zwiększył się o 14 proc. (z 325 do 370 mln zł). Mimo wzrostu wartości, udział tego segmentu rynku obniżył się o 2 proc., stanowiąc nadal margines całości rynku.

Kto dominuje?

Na polskim rynku dominują przede wszystkim firmy leasingowe powiązane kapitałowo z największymi bankami. Tradycyjnie pierwsze miejsce przypada Europejskiemu Funduszowi Leasingowemu, który w ubiegłym roku sfinansował zakupy środków trwałych na kwotę ponad 2,6 mld zł, ustalając swój udział rynkowy na poziomie 16,1 proc.

W ścisłej czołówce obejmującej firmy, których obroty przekroczyły 1 mld zł znajdują się: Raiffeisen Leasing Polska (wartość leasingu ruchomości 2,1 mld zł, udział rynkowy 13,6 proc.), BRE Leasing (1,9 mld zł, 13 proc.), Millenium Leasing (1,2 mld zł, 8 proc.), BZ WBK Finance&Leasing (1,2 mld zł, 7,3 proc.), VB Leasing Polska (1,1 mld zł, 6,6 proc.) oraz SG Equipment Leasing Polska (1 mld zł, 6,2 proc.).

Nadal zwiększa się koncentracja polskiego rynku - pięć największych firm kontroluje obecnie ponad 48 proc. rynku. Jeśli weźmiemy pod uwagę 10 największych firm to wskaźnik ten wzrasta do ponad 72 proc.

Co w przyszłości?

Nikt nie powinien mieć wątpliwości, że branża leasingowa ma przed sobą bardzo dobrą przyszłość. Wśród przyczyn dobrych perspektyw stojących przed polskim leasingiem należy wymienić:

  • utrzymywanie się wysokiego tempa rozwoju polskiej gospodarki,
  • potrzebę unowocześnienia oraz unowocześnienie maszyn i urządzeń w przedsiębiorstwach,
  • większą znajomość leasingu jako formy finansowania zakupów inwestycyjnych w przedsiębiorstwach,
  • zwiększenie udziału leasingu w finansowaniu inwestycji korzystających z dotacji unijnych.

Magdalena Giza

Gazeta Małych i Średnich Przedsiębiorstw
Dowiedz się więcej na temat: tempo | środki | leasing | nieruchomości | firmy | przyszłość
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »