OC jako koszt podatkowy
Za koszty uzyskania przychodów uznaje się - zgodnie z art. 15 ust 1. PDOP - wydatki poniesione w celu osiągnięcia, zachowania lub zabezpieczenia źródeł przychodów, z wyjątkiem wydatków określonych w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów podatkowych.
Zatem aby uznać jakiś wydatek za koszt uzyskania przychodu, muszą być łącznie spełnione dwa warunki:
1) celem powinno być osiągnięcie przychodów;
2) wydatek nie znajduje się na liście zawartej w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP, stanowiącej katalog wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Jak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 16 grudnia 1999 r. (sygn. akt SA/Bk 1619/98 i SA/Bk 1620/98):
Musi zachodzić między wydatkiem a przychodem, związek przyczynowo-skutkowy. Istnieją jednak sytuacje, w których ów związek przyczynowo-skutkowy nie jest wyraźny. Należy je rozwiązywać w oparciu o zasadę zdrowego rozsądku, a każda sytuacja wymaga odrębnego potraktowania.
Art. 16 ustawy o PDOP nie zawiera generalnego zakazu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez Podatnika na opłacenie składki polisy ubezpieczeniowej z tytułu odpowiedzialności cywilnej.
Należy zauważyć, iż zawarcie przez Spółkę poszczególnych umów ubezpieczeniowych ma na celu zagwarantowanie ochrony prowadzonej przez Podatnika działalności gospodarczej i jego mienia, w tym wprowadzenia produktów do obrotu.
Bezpieczeństwo funkcjonowania Spółki niewątpliwie przyczynia się do osiągania przez Podatnika przychodów. Należy więc uznać, iż zawarte umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej z tytułu wyrządzonych szkód stanowić będą w przypadku Spółki koszt podatkowy, pośrednio związany z prowadzoną przez Podatnika działalnością gospodarczą.
Patrycja Mikuła - Europejskie Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej Sp. z o.o.