"Przeboje" leasingowe
Ostatnie miesiące roku obfitują w znacznie większą ilość transakcji leasingowych. Podwójna zaliczka na podatek dochodowy w miesiącu listopadzie jest dobry motywatorem, aby właśnie wówczas zapłacić leasingodawcy, aby odprowadzany podatek był jak najniższy.
Dodatkowo polski prawodawca w ostatnich latach daje nam dodatkowe argumenty do tego i to nie dlatego, aby wspierać rozwój branży ale dlatego, że nic nie jest pewne.
W tym roku obowiązująca od maja 2004 r. ustawa o VAT ograniczyła wybór samochodów, od których podatek VAT można odliczyć w pełnej wysokości. Ograniczone zostały też możliwości odliczania VAT zawartego w cenie tankowanego paliwa.
Ustawa o VAT podzieliła pojazdy na trzy kategorie.
Pojazdy osobowe, od których można odliczyć 50 proc. podatku VAT, jednak nie więcej niż 5 tys. zł (nie można odliczać VAT zawartego w paliwie).
Pojazdy z homologacją ciężarową o mniejszej ładowności, niż wynika to z zawartego w ustawie wzoru (tzw. wzór Lisaka) mają podobny status jak pojazdy osobowe.
Pojazdy ?mieszczące się? w tzw. wzorze posła Lisaka, (o ładowności nie mniejszej niż we wspomnianym wzorze) dają prawo do pełnego odliczenia VAT zawartego w cenie auta i paliwa.
Regulacje wprowadzone tym nieszczęsnym wzorem, który jedynie komplikuje, podwyższa koszty i nie wprowadza nic dobrego ograniczyły gamę pojazdów dostępnych z możliwością odpisu pełnego VAT. Producenci i importerzy musieli ?przystosować? produkowane pojazdy do wymogów prawa ? co podwyższyło ich koszty, a w konsekwencji spowalnia naszą gospodarkę, bo zamiast produkować, całą para poszła w zaspokajanie ambicji polityka.
Co ważne dla osób prowadzących firmę to ten koniec roku jest dla nich dodatkowo ważny, gdyż istnieje niebezpieczeństwo, że od 1 stycznia 2005 r. możemy więc spodziewać się dalszego ograniczenia oferty samochodów umożliwiających odliczenie całego VAT.
Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury ze stycznia 2004 nowe homologacje ciężarowe będą mogły uzyskiwać jedynie samochody z nadwoziem typu AF - czyli wielozadaniowym.
Do tej grupy należą dzisiaj takie uniwersalne samochody jak: minivany oraz samochody terenowe, a także odpowiednio przystosowane wersje trzydrzwiowych samochodów osobowych - pozbawione tylnej kanapy z przestrzenią ładunkową bezpośrednio za siedzeniami.
A wszystkie homologacje na samochody typu kombi i hatchback będą obowiązywać tylko do końca roku.
I to może być powodem zaburzenia normalnego działania rynku i zamieszania formalnego, gdyż po Sylwestrze, na chwilę obecną, będzie tylko jeden model samochodu, którego nadwozie spełnia wymagania AF. Zatem jeśli prowadzisz firmę, pomyśl o nabyciu samochodu do końca roku - jeśli chcesz odzyskać pełen VAT, albo licz się z mniejszym wyborem w przyszłym roku.