Przenoszenie rachunków bankowych może być łatwiejsze niż myślisz

Banki prześcigają się w ofertach mających zachęcić klientów do korzystania z ich usług - okresowe promocje i preferencyjne warunki korzystania z konta są praktycznie standardem.

Wobec dużej konkurencji i łatwej dostępności atrakcyjnych ofert wieloletnie przywiązanie do jednego banku może się zwyczajnie nie opłacać. Nic więc dziwnego, że w poszukiwaniu lepszych warunków decydujemy się na zmiany. Z roku na rok Polacy coraz częściej przenoszą swoje rachunki z banku do banku, choć nadal przed zmianami powstrzymuje nas przyzwyczajenie i niechęć do formalności połączona z obawą, że zanim przeniesiemy rachunek czekają nas liczne i czasochłonne wizyty w banku. Nic bardziej mylnego.

Jak pokazuje najnowszy raport Bain&Company1 , analizujący dane z 27 krajów, Polacy należą do światowej czołówki pod względem skłonności do zmiany banku na nowy - niemal 5 proc. respondentów zmieniło swój bank w ciągu 2013 roku. Wpływ na malejącą lojalność klientów ma nie tylko coraz większa rywalizacja pomiędzy bankami, która przekłada się na ceny i jakość usług, ale również zmieniające się regulacje, które przyczyniają się do ułatwienia procesu przenoszenia rachunku.

Reklama

Krok pierwszy - szukamy najlepszej oferty

W poszukiwaniu najlepszego konta nie musimy dziś osobiście odwiedzać placówek poszczególnych banków. Z pomocą przychodzi nam Internet, a przede wszystkim dostępne w sieci porównywarki produktów finansowych, np. Comperia.pl - jeden z pierwszych takich serwisów w Polsce. Na stronach porównywarek można bezpłatnie i bez rejestracji prześledzić oferty usług bankowych, dopasować je do naszych oczekiwań i wybranych kryteriów.

Najbardziej atrakcyjną grupą z punktu widzenia banku są młodzi klienci, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy. - Banki, stawiając na młodych liczą, że satysfakcjonująca współpraca zapewni im lojalność klienta na długie lata, a w przyszłości możliwość sprzedaży innych, dochodowych produktów jak kredyty czy inwestycje - mówi Mikołaj Fidziński, analityk porównywarki finansowej Comperia.pl. - Dlatego sporo banków intensywnie rozwija ofertę rachunków osobistych skierowanych właśnie do młodych ludzi - dodaje M. Fidziński.

To głównie z myślą o tej grupie powstają coraz bardziej zaawansowane usługi z obszaru bankowości elektronicznej i płatności mobilnych, wykorzystujące możliwości smartfona i Facebooka.

- Wyścig banków o młodych klientów jest w pełni zrozumiały. To otwarte na nowości i dobrze zorientowane w nowych technologiach osoby, które bardziej niż inne grupy wiekowe skłonne są poszukiwać lepszych ofert na rynku - uważa Maja Markiewicz, dyrektor linii biznesowej OGNIVO w Krajowej Izbie Rozliczeniowej S.A. Konkurencja dotyczy jednak nie tylko osób debiutujących w kontaktach z bankiem, ale także klientów posiadających długą historię rachunku. - Klienci często pozostają w tym samym banku, ponieważ obawiają się komplikacji związanych z przenoszeniem danych między jednym kontem a drugim. Zupełnie niepotrzebnie, ponieważ zgodnie z rekomendacją Związku Banków Polskich nowy bank może najbardziej czasochłonnymi czynnościami zająć się w naszym imieniu - dodaje M. Markiewicz.

Krok drugi - składamy wniosek w banku

Od kiedy KIR S.A. udostępniła bankom aplikację OGNIVO, proces przenoszenia rachunku między bankami znacząco się uprościł. Do klienta należy jedynie złożenie dyspozycji zamknięcia konta i przeniesienia danych do nowego banku. Resztą procesu zajmują się pracownicy banku, których wspomaga moduł do obsługi przenoszenia rachunków i usług płatniczych działający w ramach OGNIVO. Usługa ta umożliwia sprawne i bezpieczne przenoszenie rachunków bankowych,

w tym wymianę informacji pomiędzy dotychczasowym a nowym bankiem, zapewniając integralność i bezpieczeństwo przesyłanych danych. - W ten sposób proces przenoszenia rachunku został usprawniony i znacznie przyspieszony. Jeśli bank korzysta z usługi OGNIVO zajmuje on zaledwie kilka dni i ogranicza zaangażowanie klienta do absolutnego minimum - zapewnia M. Markiewicz. Wszystkie formalności powinny być zrealizowane przez bank, którego stajemy się klientem. Nasz nowy bank przejmuje dyspozycje oraz pełnomocnictwa od dotychczasowego banku oraz informuje o tym fakcie odpowiednie instytucje, np. urząd skarbowy czy ZUS.

Już blisko 65 tysięcy klientów przeniosło swoje rachunki bankowe z wykorzystaniem aplikacji OGNIVO. Tylko w 2013 r. z tej usługi skorzystało 18 tys. klientów. Moduł działa od 2010 r. zgodnie z obowiązującą "Rekomendacją Związku Banków Polskich dotyczącą dobrych praktyk w zakresie przenoszenia rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych dla klientów indywidualnych na polskim rynku bankowym". Z tą Rekomendacją, ZBP przygotował również wzory wniosków o przeniesienie rachunków oraz o ustanowienie pełnomocnictwa, co dodatkowo usprawnia i przyspiesza proces przenoszenia rachunku.

Krok trzeci - porządki na starym koncie

Po stronie klienta pozostaje ustalenie dokładnej daty, do której jego płatności mają być realizowane przez dotychczasowy bank, a od kiedy przez nowy. Musimy pamiętać, że przeniesienie rachunku bankowego nie zwalnia nas ze zobowiązań zaciągniętych wobec dotychczasowego banku.

- Jeśli chcemy uniknąć niepotrzebnych opóźnień przy zamykaniu rachunku lub zanim podejmiemy kroki związane z jego przeniesieniem, uregulujmy z bankiem wszystkie regulaminowe formalności. Oszczędzimy w ten sposób nie tylko czas, ale i pieniądze, bo choć przenoszenie rachunku co do zasady jest bezpłatne, bank może obciążyć nas kosztami za czynności niestandardowe, wykraczające poza zakres samego procesu przenoszenia - radzi Maja Markiewicz z KIR SA.

Poza modułem do obsługi przenoszenia rachunków i usług płatniczych, aplikacja OGNIVO umożliwia m.in. obsługę reklamacji międzybankowych, monitoring sald rozliczeniowych w systemach ELIXIR® i EuroELIXIR oraz uzyskiwanie informacji o kontach dłużników przez komorników i sądy. Ciekawym rozwiązaniem zwiększającym bezpieczeństwo operacji finansowych jest również moduł informacji o saldach wyprzedzających. Za pośrednictwem tego modułu klient banku, najczęściej przedsiębiorca, może uzyskać informację o przekazanych na jego rachunek środkach jeszcze zanim zostaną one zaksięgowane na koncie. Jest to szczególnie przydatne w okresach kiedy banki nie pracują - np. w weekendy i święta.

Kliknij i pobierz darmowy program PIT 2013

Dowiedz się więcej na temat: rachunek | bank | przenoszenie | konta | bankowe | rachunki | rachunek bankowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »