Rozwiązania antypowodziowe na stałe?

Do Sejmu trafił rządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. W zakresie istotnym dla pracodawców projekt przewiduje rozwiązania dotyczące sposobu usprawiedliwiania nieobecności pracownika i zasady jego wynagradzania w sytuacji niemożności świadczenia pracy w związku z powodzią.

Do Sejmu trafił rządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. W zakresie istotnym dla pracodawców projekt przewiduje rozwiązania dotyczące sposobu usprawiedliwiania nieobecności pracownika i zasady jego wynagradzania w sytuacji niemożności świadczenia pracy w związku z powodzią.

Kompleksowe rozwiązania

Projekt ten ma na celu wprowadzenie kompleksowych rozwiązań prawnych ukierunkowanych na usuwanie skutków powodzi w zakresie sposobu i formy udzielania pomocy państwa dla poszkodowanych podmiotów. Dotychczas w tym zakresie były wprowadzane czasowe rozwiązania w związku z powodziami, które już miały miejsce.

Przepisy ustawy miałyby być stosowane w sprawach związanych z usuwaniem skutków powodzi w rozumieniu art. 9 ust. 1 pkt 10 ustawy z 18.7.2001 r. - Prawo wodne (Dz.U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 ze zm.). W przypadku wystąpienia powodzi o rozmiarach powodujących konieczność zastosowania szczególnych rozwiązań określonych w ustawie, gdy środki zastosowane przez właściwe organy administracji rządowej i organy jednostek samorządu terytorialnego okazały się niewystarczające, Rada Ministrów mogłaby określić, w drodze rozporządzenia:

Reklama
  1. wykaz gmin lub miejscowości poszkodowanych w wyniku wystąpienia powodzi, na terenie których stosuje się szczególne rozwiązania określone w ustawie,
  2. rodzaj stosowanych rozwiązań w zakresie określonym w rozdziale 2,
  3. w przypadku rozwiązań określonych m.in. w art. 10 i art. 23 warunki lub okres ich stosowania lub termin na dokonanie określonych czynności, nie dłuższy niż 12 miesięcy.

Powódź: nieobecność w pracy a prawo do wynagrodzenia

W zakresie istotnym dla pracodawców, tj. związanym z zatrudnianiem pracowników, projekt w art. 8 (rozdział 2) przewiduje, że:

  • faktyczna niemożność świadczenia pracy w związku z powodzią stanowi podstawę usprawiedliwienia nieobecności pracownika w pracy,
  • za czas nieobecności z powodu powodzi pracownikowi przysługuje prawo do odpowiedniej części minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów, przez okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych wynikających z rozkładu czasu pracy pracownika (chyba że za ten czas pracownik jest uprawniony do wynagrodzenia lub do innej formy rekompensaty utraconego wynagrodzenia na podstawie odrębnych przepisów); wynagrodzenie to wypłaca pracodawca,
  • pracodawca może powierzyć pracownikowi wykonywanie pracy innego rodzaju niż wynikająca z nawiązanego stosunku pracy, jeżeli jest to konieczne w związku z usuwaniem skutków powodzi u tego pracodawcy. W takim przypadku pracownik zachowuje prawo do dotychczasowego wynagrodzenia, obliczonego według zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego.

Powyższe regulacje miałyby odpowiednie zastosowanie do osób wykonujących pracę na podstawie stosunku służbowego.

Ponadto, zgodnie z art. 10 projektowanej ustawy, środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych mogłyby być przeznaczone na cele związane z pomocą dla poszkodowanych zatrudnionych u pracodawcy, który utworzył fundusz, a także dla poszkodowanych zatrudnionych u innego pracodawcy w okresie wskazanym w przepisach wydanych przez Radę Ministrów.

"Podtopiony" zakład pracy, czyli przejściowe zaprzestanie działalności

W przypadku braku środków na wypłatę pracownikom wynagrodzenia przysługującego za:

  1. czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy w związku z powodzią,
  2. czas niewykonywania pracy, jeżeli pracownik był gotów do jej wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, które zostały bezpośrednio spowodowane powodzią,
  3. wykonaną pracę, polegającą na ochronie zakładu pracy przed powodzią lub na usuwaniu skutków powodzi, mającą na celu utrzymanie lub przywrócenie prowadzenia przez pracodawcę działalności gospodarczej

- pracodawca, który na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej lub istotnie ograniczył jej prowadzenie, mógłby się ubiegać o udzielenie nieoprocentowanej pożyczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na zasadach szczegółowo określonych w art. 23 projektu ustawy.

Po pierwszym czytaniu w Sejmie projekt ustawy skierowano do rozpatrzenia przez Komisję Nadzwyczajną do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Na posiedzeniu Komisji, 7 czerwca odbyła się dyskusja ogólna, a 28 czerwca przedyskutowano art. 1 tego projektu.

Autor: Bożena Lenart

Źródło

Rządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (druk sejmowy nr 4184)

Ekspert kadrowy
Dowiedz się więcej na temat: ustawy | powódź
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »