Sezon targowy już otwarty
Jak zwykle już w styczniu rozpoczyna się sezon targowy w Polsce. Budma w Poznaniu i Komputer Expo w Warszawie to największe styczniowe imprezy targowe, to one otwierają sezon.
Tegoroczne Międzynarodowe Targi Budownictwa "Budma 2005" rozpoczęły się 25 stycznia w Poznaniu i jak co roku można zobaczyć na nich najnowsze produkty wprowadzane na rynek przez firmy z całego świata. Są to przede wszystkim targi producentów, ale nie brak na nich również firm handlowych oraz instytucji i organizacji związanych z branżą. W tym roku wyjątkową aktywność wykazują wystawcy okuć budowlanych, drzwi, okien, bram i materiałów budowlanych. Ubiegłoroczne targi Budma, na których było ponad 1000 wystawców, zwiedziło ponad 57 tys. gości, wśród których były duże grupy biznesmenów m.in. z Rosji, Ukrainy, Łotwy i Niemiec. Atrakcyjność targów podnoszą - podobnie jak w ubiegłym roku - konferencje, seminaria, prezentacje i warsztaty. Właśnie w ramach Ekspozycji Plus odbyło się Forum Budowlane Polska-Ukraina poprzedzone polsko-ukraińskim spotkaniem roboczym. Natomiast jutro na targach firma Athenasoft zaprezentuje oprogramowanie komputerowe wspomagające zarządzanie w firmie budowlanej i najnowsze standardy kosztorysowania w tej branży.
Sezon w Warszawie rozpoczęły dzisiaj w Pałacu Kultury i Nauki targi Komputer Expo 2005 sponsorowane przez koncern Konica Minolta. Ponad 100 wystawców z 8 krajów (w ubiegłym roku z 6) prezentuje rynkowe nowości sprzętu i oprogramowania. Swoje stoiska mają firmy zajmujące się tworzeniem infrastruktury informatycznej, integratorzy systemów i dostawcy całych rozwiązań dla małych i średnich przedsiębiorstw. Nie brakuje też imprez towarzyszących targom, bardzo cenionych przez gości i docenianych przez wystawców. O ogólnopolskim zainteresowaniu targami świadczyć może chociażby to, że w ubiegłym roku goście spoza Warszawy stanowili 55 proc. zwiedzających, których było ponad 62 tysiące (o 16 proc. więcej niż rok wcześniej). Na tegorocznych targach (w sobotę - 29 stycznia) zostanie zaakcentowana obecność coraz popularniejszego systemu operacyjnego Linux - cały dzień upłynie pod hasłem oprogramowania otwartego (open source).
300 - imprez targowych organizuje się rocznie w Polsce,
30 - organizatorów targów przygotowywało imprezy w ubiegłym roku,
23 - członków liczy Polska Korporacja Targowa,
20 proc. - kontraktów handlowych zawiera się na targach,
9 proc. - taką część rocznych budżetów marketingowych firmy wydają na udział w targach,
7 mln zł - wydały Targi Kielce na inwestycje w 2004 r.
Źródło: PKT, organizatorzy - opracowanie własne.
W warszawskim Expo XXI jutro (28 stycznia) rozpocznie się pierwsza firmowana przez Automobilklub Rzemieślnik wystawa Rally Show 2005.
W Łodzi, w hali Expo przy ul. Stefanowskiego wczoraj rozpoczęły się VIII Targi Edukacyjne, na których 180 wystawców (publiczne i niepubliczne szkoły, wydawnictwa i inni) oferuje wszelkiego rodzaju kursy i przedstawia inne oferty edukacyjne.
Polska Korporacja Targowa ubiegły rok ocenia bardzo pozytywnie, o czym świadczy również to, że w Polsce organizatorzy targów osiągnęli wyższą dynamikę wzrostu wynajętej powierzchni targowej niż światowy potentat w tej branży Niemcy, gdzie nastąpiła 1-2-proc. poprawa tych wskaźników. Jako przykład mogą służyć Międzynarodowe Targi Gdańskie, które uzyskały w ubiegłym roku dodatni wynik finansowy. Także wszyscy wielcy organizatorzy: Międzynarodowe Targi Poznańskie, Targi Kielce i warszawskie Biuro Reklamy S.A., deklarują zwiększenie przychodów i zysków. 30-proc. wzrost obrotów mają też CEE Międzynarodowe Targi Warszawskie, które nie są członkiem korporacji. Szczególnie udany ubiegły rok był dla Targów Kielce, które były organizatorem targów techniki rolniczej, budownictwa drogowego, przetwórstwa tworzyw i salonu przemysłu obronnego, a targi techniki dla odlewnictwa były największą imprezą w jej historii. W tym roku na targach Agrotech będzie niemiecki narodowy pawilon techniki rolniczej, w którym nasi zachodni sąsiedzi przedstawią osiągnięcia niemieckiego sektora maszyn dla rolnictwa i hodowli. Ekspozycja ma nie tylko zaprezentować niemieckie osiągnięcia, ale również stworzyć możliwość nawiązania kooperacji rolników niemieckich z polskimi.
Bieżący rok zaostrzy walkę organizatorów o wystawców i wszystko wskazuje na to, że będzie to przede wszystkim konkurencja "wydarzeń dodatkowych" towarzyszących targom. Międzynarodowe Targi Poznańskie przygotowały pakiet pod nazwą Targi Plus, w ramach którego wystawcy mogą liczyć na specjalnie dobraną przez organizatora, wyselekcjonowaną publiczność składającą się ze specjalistów. Ciekawą ofertą MTP jest też telewizja biznesowa ze specjalnym Magazynem Targowym, w którym relacjonowane są bieżące wydarzenia targowe. MTP wspierają też promocję wystawców w sieci internetowej. Z targowego kalendarza znikają imprezy medyczne i wielobranżowe, natomiast utrzymują swoją pozycję imprezy specjalistyczne.
Lech Piesik