US trapione przepisami
Przepisów utrudniających działanie urzędów jest dużo więcej, niż tych, które pracę ułatwiają - wynika z sondy "GP". Sejm, który właśnie kończy kadencję, nie ułatwił życia ani przedsiębiorcom, ani urzędnikom.
W ostatnich latach nie pojawiło się zbyt wiele przepisów, które ułatwiałyby pracę urzędom skarbowym. Wręcz przeciwnie, przy braku zwiększania etatów obserwujemy stały przyrost obowiązków, przez co urzędy te stają się coraz bardziej obciążone - powiedział nam Mariusz Jędraszewski, rzecznik IS w Krakowie. - Przepisy, które dołożyły nowych obowiązków urzędom, to te, które obligują urząd do wydawania różnego typu zaświadczeń w celu przedstawienia ich w innych instytucjach. Wiele urzędów wydaje ich nawet po kilkadziesiąt tysięcy sztuk rocznie - ubolewa M. Jędraszewski.
Przykładem takiego niekorzystnego przepisu jest art. 14a Ordynacji podatkowej, dotyczący wiążących interpretacji podatkowych, które urzędy wydają podatnikom. Jak powiedział nam rzecznik krakowskiej izby skarbowej, w województwie małopolskim miesięcznie wydaje się takich interpretacji ok. 800, co w znacznym stopniu obciąża urzędy.
Niekorzystnie na pracę urzędników wpływa art. 105 ustawy o podatku od towarów i usług, który zobowiązuje urzędy do wydawania zaświadczeń VAT-25. Urząd na tym druku informuje, czy od sprowadzonego z zagranicy samochodu powinien być zapłacony podatek. - Po co wydawać takie zaświadczenie, jeżeli generalnie samochody te zwolnione są z podatku od towarów i usług, ponieważ sprowadzają je osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej i nie są podatnikami VAT - zastanawia się Sylwester Kiełbiowski z Urzędu Skarbowego Warszawa Wola.
Do przepisów utrudniających należy także ustawa o podatku od towarów i usług, a w niej art. 19 ust. 13 pkt 2 dotyczący obowiązku podatkowego w firmach budowlanych i transportowych. - Kontrola jednego miesiąca powoduje konieczność sprawdzenia i ustosunkowania się do dokumentów z miesiąca poprzedniego, co niepotrzebnie wydłuża czas kontroli - wyjaśnia Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi. - Najwięcej problemów przysparza prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony przy zakupie paliw do samochodów, oraz stawki podatkowe w budownictwie.
Wszystkie urzędy skarbowe (do których izba zwróciła się o wskazanie niekorzystnych przepisów) wskazywały na złożoność przepisów tej ustawy, zawiły i niezrozumiały język, objętość i liczne odesłania kaskadowe - dodaje. Do nielicznych przepisów, które ułatwiły pracę, należą art. 3a i 3b Ordynacji podatkowej, które wprowadzają możliwość składania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną, a także rozporządzenie ministra finansów w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur drogą elektroniczną.
Korzystny dla urzędów, ale i dla podatników, jest też art. 274 Ordynacji podatkowej, który wprowadza możliwość poprawienia drobnych błędów przez urzędników. - Dzięki temu nie marnuje się cennego czasu podatników z błahych powodów, w sytuacjach gdy pomyłka jest czysto formalnym błędem - przyznaje Mariusz Jędraszewski.
PLUSY I MINUSY
Przepisy ocenione przez urzędników pozytywnie
Artykuł 14 ust. 8 ustawy o VAT - dzięki zmianie podstawy opodatkowania remanentu likwidacyjnego wyeliminowano spory podatników z urzędnikami
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych - w wyniku stopniowej likwidacji części ulg podatkowych usprawniono obsługę zeznań podatkowych
Przepisy krytykowane przez urzędników
Artykuł 227 nowej Ordynacji podatkowej - skrócono do 14 dni termin przekazania odwołania podatnika do izby skarbowej, co utrudnia zebranie dodatkowego materiału dowodowego
Rozporządzenie w sprawie usuwania pojazdów - nowe obowiązki dla naczelników urzędów skarbowych, którzy ponoszą koszty likwidacji porzuconego samochodu