VAT na samochody - z kratką czy bez?
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i podatku akcyzowym podatnik nie ma możliwości odliczenia podatku VAT zapłaconego przy nabyciu samochodów osobowych. VAT odliczyć można jedynie w przypadku, gdy samochód ma homologację ciężarówki.
Tymczasem w większości państw członkowskich Unii Europejskiej przedsiębiorcy mają możliwość odliczyć całość podatku VAT od aut wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej.
Miało być tak pięknie
Początkowo w projekcie ustawy o podatku od towarów i usług znalazł się zapis, zgodnie z którym podatnicy mogliby dokonać odliczenia podatku VAT przy zakupie samochodów osobowych używanych do działalności gospodarczej bez jakichkolwiek ograniczeń. Ta decyzja została entuzjastycznie przyjęta przez przedsiębiorców.
Ograniczenia jednak będą
Prawo podatkowe w naszym kraju nie sprzyja jednak podatnikom. Posłowie wprowadzili zapisy ograniczające prawo do odliczenia podatku VAT. Zgodnie z zapisem nowej ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. przedsiębiorcy mogą odliczyć tylko połowę VAT-u od samochodów osobowych. Kwota ta nie będzie mogła być jednak wyższa niż 5 tys. zł.
Jak zwykle sprzecznie
Zmieniona ustawa o podatku od towarów i usług powinna wejść w życie najpóźniej z dniem 1 maja 2004 r. Szereg jej postanowień pozostaje w sprzeczności z regulacją unijną. Niezgodne z VI Dyrektywą są również przewidziane przez krajowego ustawodawcę ograniczenia dotyczące odliczenia podatku VAT uiszczonego przy zakupie samochodów osobowych.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 6 VI Dyrektywy odliczenie podatku VAT nie przysługuje od wydatków, które nie są wydatkami ściśle związanymi z prowadzoną działalnością gospodarczą (np. dobra luksusowe).
W konsekwencji Unia prezentuje liberalne stanowisko w zakresie odliczania podatku VAT od aut osobowych. W Niemczech na przykład przedsiębiorcy odliczają cały podatek od samochodów osobowych używanych do działalności gospodarczej.
Pozytywne dla przedsiębiorców stanowisko zajął również Europejski Trybunał Sprawiedliwości.
Można skarżyć
Wypracowana przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości koncepcja bezpośredniego stosowania zapisów VI Dyrektywy w relacji państwo - jednostka (podatnik) stwarza potencjalną możliwość bezpośredniego powołania przepisów dyrektywy w przypadku, gdy ustawodawca krajowy nie wprowadzi ich w wymaganym terminie do porządku prawnego, lub wprowadzi je, ale w sposób nieprawidłowy.
A zatem w przypadku, gdy dojdzie do sporu pomiędzy podatnikiem i organem podatkowym, a przepisy zmienionej ustawy o podatku od towarów i usług, albo ich obowiązująca interpretacja są niezgodne z regulacją unijną, podatnik ma możliwość dochodzenia swoich praw z powołaniem bezpośrednio na zapis Dyrektywy.
Droższa benzyna?
Z ustawy o podatku VAT wyrzucono przepis, którego brak spowoduje, że przedsiębiorstwa nie będą mogły tak jak do tej pory odliczać VAT-u zawartego w cenie paliw kupowanych do służbowych samochodów osobowych. 22-proc. podatek będą mogli odliczać tylko właściciele ciężarówek.
Posłowie opozycji wpadli jednak na pomysł obejścia tego przepisu. Będą przekonywali Marszałka Sejmu, aby pozwolił na rozdzielnie poprawki senackiej. Przeciw temu protestują jednak sejmowi prawnicy.
Jeśli ten manewr się nie uda: Będzie ogromny kłopot, bo może się okazać, że samochody ciężarowe będą mogły używać paliwo, będą mogły odliczać to paliwo, a samochody z kratką nie - przekonywał Waldemar Chlebowski z PO.
Poszkodowani będą nie tylko właściciele firmowych kratek, ale i wszystkie firmy, które wykorzystują auta do prowadzonej działalności. Marek Olewiński, wiceszef sejmowej komisji finansów uspokaja - to tylko rozbieżności interpretacyjne: Wszystkie jakieś wątpliwości, które ewentualnie może by się tutaj rodziły, byłyby rozwiewane w rozporządzeniach. W rozporządzeniu ministerstwa finansów oczywiście. Tylko czy ten resort będzie chciał pozbyć się tak łatwych dochodów z VAT-u?
Posłuchaj także relacji reporterki RMF Miry Skórki:
Źródło: Roedl&Partner / INTERIA.PL / RMF FM