Wszyscy czekają cud świata
Jak podała Rzeczpospolita, zarząd Kanału Panamskiego (PCA) podał informację o osiągnięciu wstępnego porozumienia ws. rozwiązania sporu o przekroczenie kosztów jego poszerzenia. Powstała możliwość wznowienia prac przy tym ambitnym projekcie. Inwestycja pierwotnie wyceniana była na ok 3,1 mld dolarów i okazała się niedoszacowana, obecny koszt to ok. 5 mld dolarów. To cena, która pozwoli uniknąć paraliżu tej największej budowli XX wieku, przez wielu określanej jako cud świata. Poszerzenie Kanału Panamskiego rozpoczęto w 2007 r. i ma być ukończone w 2015. To 101 lat po zakończeniu budowy „starego” kanału. Rozbudowa Kanału Panamskiego, który łączy Ocean Atlantycki z Oceanem Spokojnym, skróci drogę z Europy na Daleki Wschód, a także drogę z jednego wybrzeża USA na drugie, nawet o kilkanaście tysięcy kilometrów. Rozbudowa kanału była koniecznością, ze względu na ruch, jaki tam panuje i gabaryty statków. Miesięcznie kanałem przepływa ponad 1100 statków. Nowy kanał ma podwoić swoją dotychczasową przepustowość żeglugową. Przewiduje się też nowy pas do tranzytu dużych kontenerowców czy np.gazu łupkowego.